پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 1030960
۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
المصطفی

حوزه / به همت انجمن علمی پژوهشی روانشناسی و علوم تربیتی مدرسه عالی علوم تربیتی، حکمت و تاریخ برادران و با همکاری معاونت پژوهشی، نشست علمی واکاوی هرم روانی آدمی، با حضور حجت الاسلام والمسلمین شاملی در خراسان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین عباسعلی شاملی، روز گذشته در نشست علمی "واکاوی هرم روانی آدمی"، اظهار داشت: نفس، از نظر آیت الله مصباح یزدی مانند هرمی است که سه سطح جانبی دارد.

وی با بیان اینکه این سطوح و ابعاد، عناوینی بـرای سه بعد نفس یا سه جنبه از عملکرد نفس به شمار می‌روند، گفت: علت تشبیه به هرم، بدین لحاظ است که نقطه رأس هرم، نمایانگر وحدت مقام نفس باشد، یعنی همه سطوح و ابعاد متعدد، در آن نقطه به وحدت می‌رسند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شاملی با اشاره به اینکه هرم روانی آدمی دارای سه بعد از جمله استفاده از مباحث قرآنی، بهره‌گیری از داده‌های فلسفی و استفاده از شیوه درون نگری است، مطرح کرد: روان هیچ شکلی ندارد و ما برای اینکه بتوانیم تصویر روشنی از آن ارائه کنیم به شکل هرم تشبیه کرده‌ایم، هرمی که دارای سه بعد معرفت، قدرت و محبت است.

وی خاطر نشان کرد: معرفت یا درک سه مرتبه دارد و اگر انسانی به مرحله معرفت برسد، به خودشناسی نیز دست خواهد یافت که مساوی با خداشناسی است، پس اولین شاخصه روان، معرفت است.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اگر فردی به این درون‌نگری رسید، یک شعله از هرم روانی به عنوان خود دوستی در او ایجاد می‌شود، مطرح کرد: در همین راستا سه گرایش اصلی روان آدمی شامل جاودانه گرایی، کمال گرایی و لذت گرایی که در وجود آدمی و به صورت فطری هستند به بروز و ظهور خواهند رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha