شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
علیرضا پناهیان

حوزه/ سخنران حرم کریمه اهل بیت(س)، با بیان این که متأسفانه در بسیاری از موارد با دوری از سیره انبیای الهی، از ترس این‌که تمسخر و تحقیر نشویم و تنها نمانیم، حرف حق نمی‌زنیم و از حق طرفداری نمی‌کنیم، گفت: نیاز است تا در جهاد تبیین با جرأت از خوبی‌های ملتمان سخن به میان آوریم.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان شب گذشته در سلسله جلسات جهاد تبیین که در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد، با اشاره به ضرورت تبیین، دفاع از دین، روشنگری و برطرف سازی ابهام و پاسخ به شبهات، اظهار داشت: انسان در متن درگیری و دشمنی با شیطان آفریده‌شده است و مهم‌ترین کار ابلیس عملیات روانی و زینت بخشی برای غفلت از خداوند متعال است.

وی وسوسه آفرینی و زیبا جلوه دادن کارهای خلاف را از جمله رویکردهای شیطان در قبال انسان‌ها توصیف کرد و ابراز داشت: ترس از دشمنان و ایجاد خوف در وجود آدمی، و تقویت احساس ضعف و ناتوانی از شگردهای ابلیس و شیاطین است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، با بیان این‌که نیاز است، انسان دائماً در معرض سخن‌های حکیمانه و زیبا قرار گرفته، موعظه گردد، تصریح کرد: یکی از وجوه ایمان به غیب، ایمان به وجود ابلیس و سخنان ذات اقدس الهی در رابطه با وسوسه‌های شیطانی است؛ خداوند متعال بارها انسان را به تحذیر و بیدارباش دعوت می‌کنند.

استاد حوزه علمیه، با اشاره به این‌که باید حس مورد تأکید آموزه‌های قرآنی در توجه انسان به نگرانی از دشمن را مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان کرد: مسئولان آموزش‌وپرورش اگر حقایق قرآنی را به فرزندان انتقال ندهند، مصداق « یَکْتُمُونَ مَا أَنْزَلْ الله» خواهند بود.

وی، بر تأکید وسوسه‌های شیطانی بر نقاط ضعف آدمی اشاره کرد و اذعان داشت: مسلمانان به‌جز شیاطین با دشمنانی چون منافقین و کفار روبرو هستند که با تمسک به تمسخر، سرزنش و ترساندن؛ مسیر تزلزل و سست کردن ایمان و انحراف مؤمنین را در پیش می‌گیرند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، با تأکید بر این‌که هرکسی در مسیر مستقیم قدم بردارد، مورد سرزنش و تمسخر کفار قرار خواهد گرفت، اظهار داشت: تا زمانی که ما دست از ایمان برنداریم، همواره تحت حسادت کفار و بمباران فکری و القائات انحرافی آن‌ها قرار خواهیم گرفت.

وی در ادامه به فرازهایی از آیات الهی اشاره و آیه شریفه «... یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ...»( آیه ۵۴ سوره مائده)، را موردتوجه قرارداد و اذعان داشت: پیامبر اکرم(ص) مصداق این آیه را یاران آخرالزمانی سلمان فارسی ذکر می‌کنند که با بی‌سابقه‌ترین حملات عملیات روانی در طول تاریخ بشریت روبرو خواهند شد.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت(س)، با تأکید بر این‌که دشمن در این عصر با تمام تجهیزات وارد میدان مبارزه شده است، خاطرنشان کرد: باید به فرزندان خود بیاموزیم که مراقب و بی‌توجه به‌تحقیر، سرزنش و ترساندن ابلیس و انسان‌های بد باشند؛ نیاز است تا به فرزندانمان بیاموزیم تا تحت‌فشار تمسخر و سرزنش بر روی نظر حق و درست خود استوار بیستند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، به روایتی از امام صادق(علیه‌السلام) اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس روایات اهل‌بیت(علیهم‌السلام) نباید خود را یکی مثل بقیه بپنداریم و صرفاً دنباله‌رو دیگران باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در مواجهه با عملیات روانی دشمن نسبت به فرزندان، باید ضمن شناخت درست فضای جامعه، به دایره تأثیر همسایگان و هم‌سالان کودک توجه داشته باشیم و پاسخ‌های دقیق و قانع‌کننده‌ای به خواسته‌های ناصحیح او ارائه و همواره بر حفظ حریت و استقلال فرزند تأکید نماییم.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت(س) ضمن اشاره به فرازهایی از آیه شریفه «یَا حَسْرَةً عَلَی‌ الْعِبَادِ مَا یَأْتِیهِمْ‌ مِنْ‌ رَسُولٍ‌ إِلاَّ کَانُوا بِهِ‌ یَسْتَهْزِءُونَ‌» (افسوس بر این بندگان که هیچ پیامبری برای هدایت آنان نیامد مگر اینکه او را استهزا می‌کردند!)، گفت: متأسفانه در بسیاری از موارد با دوری از سیره انبیای الهی، از ترس این‌که تمسخر و تحقیر نشویم و تنها نمانیم، حرف حق نمی‌زنیم و از حق طرفداری نمی‌کنیم.

وی با تأکید بر این‌که در بیان حق هیچ‌گاه نباید خوف تمسخر داشته باشیم و روحیه مقاوم خود را در بیان حقایق تقویت نماییم، اظهار داشت: با توجه به تنوع وصف‌ناپذیر عملیات روانی، به جهاد تبیین نیاز داریم؛ چراکه ۲۴ ساعته در بمباران دشمنان قرار داریم و برای مواجهه با این هجمه‌ها، همواره نیازمند تبیین، مرور حقایق و قرص کردن دل به وعده‌های الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، سرزنش را نوعی عملیات روانی برای ایجاد اضطراب و مانعی پیش روی استقلال فکری دانست و اذعان داشت: متأسفانه عملیات روانی دشمن فرهنگ ما را تحت‌الشعاع قرار داده است؛ به‌گونه‌ای که با غفلت از موهبت‌ها و زیبایی‌های زندگی، نسبت به گرفتاری و مشکلاتمان بزرگنمایی و منفی‌بافی می‌کنیم.

سخنران حرم کریمه اهل‌بیت(سلام‌الله علیها) به فرازهایی از آیات الهی در رابطه با قوم سبأ اشاره کرد و اذعان داشت: خداوند متعال می‌فرمایند؛ «وَهَلْ نُجَازِی إِلَّا الْکَفُورَ»، ناشکری قوم سبأ عذاب الهی را در پی داشت؛ همواره و در همه حال باید قدردان و شاکر نعمت‌های الهی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، ناامیدی را کاری شیطانی توصیف کرد و خاطرنشان ساخت: در بیان مشکلات نباید ناامیدانه سخن به میان آورد، چراکه بیان ناامیدانه حمل بر ناشکری و ناسپاسی شده، عذاب الهی را در پی خواهد داشت. نیاز است تا در جهاد تبیین باجرأت از خوبی‌های ملتمان سخن به میان آوریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha