جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ سومین جلسه «شورای سیاستگذاری ادیان حوزه‌های علمیه »با موضوع گزارش سفر مدیر حوزه‌های علمیه به اروپا

حوزه/ سومین جلسه شورای سیاستگذاری ادیان به ریاست آیت الله اعرافی در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در سومین جلسه شورای سیاستگذاری ادیان که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، با اشاره به سفر هیئت حوزه علمیه به پنج کشور اروپایی، بیان داشت: دیدارهای هیئت حوزوی، برای پایه ریزی یک ارتباط بنیادی و اساسی میان نهاد حوزه و دستگاه واتیکان و برخی از نهاد های دیگر مثل شورای جهانی کلیساها بود و این سفر یک حرکت جدید برای یک ارتباط علمی، فکری و معنوی، اسلام و مسیحیت و به معنای دیگر تشیع و کاتولیک ها و حوزه و دستگاه واتیکان است.

وی افزود: حوزه بر اساس رسالتی که دارد یک میدان وسیعی در ارتباط با ادیان و مذاهب رویاروی خود می بیند که متاسفانه کمتر به آن پرداخته و این یکی از کارکردهای اصلی است که حوزه باید داشته باشد و این سفر هم جزئی از منظومه روابطی است که باید میان حوزه و دستگاه‌های دینی در راستای تحکیم و تقویت میان دین و نهاد حوزه و دستگاه ها در دنیا باشد.

مدیر حوزه های علمیه در ادامه افزود: در این سفر تلاش شد در درون نظام و درون حوزه، یک صدا به وجود بیاید و در جهاتی شاید کم اتفاق افتاده است، قبل از سفر خدمت بیشتر مراجع مشرف شدیم و کاملا هماهنگ شد و نکات خوبی مطرح کردند و در راس آن هدایت های رهبری بود و نهاد های حوزه هم همینطور و در واقع یک صدا از نظام حوزه در این گفت‌وگو به وجود آمد و درون نظام هم به صورت کلی همینطور بود.

آیت الله اعرافی در ادامه با بیان نکاتی که در این سفر مطرح شد، افزود: گفت وگو ها و دیدار با پاپ در منظومه ای قرار گرفت که سفر ده روزه و در ۳۰ برنامه باشد و مستمرا به این نکته اشاره می شد که ما در منظومه امت اسلام قرار داریم و اسلام یک دین واحد و دارای مشترکات کلانی است و این جور نیست که تشیع یک عده ای باشد که بنای بر جدایی مذاهب دارد.

وی ادامه داد: درون مایه اصلی گفت‌وگوها مباحث فکری، معرفتی و دانشی بود؛ اما در عین حال به مسائل مهم اجتماعی و سیاسی که دنیا با آن مواجه است پرداخته شد. هدف بعدی این بود که این سفر دارای محتوا و پیام باشد و زمینه ای برای استمرار ارتباط میان دینی فراهم کند.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه در رابطه با بخش های این سفر، بیان داشت: مهمترین بخش سفر برنامه های واتیکان بود و مهمترین برنامه مباحثی بود که با خود پاپ در میان گذاشته شد. افزون بر واتیکان یک بخش سفر مربوط به مراسم های ایام ارتحال حضرت امام(ره) بود که چند برنامه اجرا شد و یک برش دیگر سفر ارتباط با شورای جهانی کلیساها بود که بیشتر سبقه ارتدوکس و پروتستان داشتند و بخش دیگر مراکز اسلامی بود که در اروپا فعال است و بخش دیگر سفر مربوط به ارتباط با دانش آموختگان قم، نجف و المصطفی به ویژه در هامبورگ بود که بخشی از سفر را تشکیل داد.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مصوبات این سفر اشاره کرد و بیان داشت: در نشستی که بعد از سفر انجام شد، ۴۱ مصوبه صورت گرفت که مسائل بسیار کلیدی است و آنچه مورد تایید و تاکید بود، باید با همکاری نهادهای حوزوی و بین الملل و دستگاه‌های ذیربط،تداوم سفر و رسیدن به یک نتیجه مهم سند شود و رسیدن به ده‌ها کار مطالعاتی و تحقیقاتی انجام بپذیرد.

خاطرنشان می شود: در این نشست که مدیران بخش های مختلف مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه‌های علمیه و هیئت اعزامی حوزه علمیه به ۵ کشور اروپایی نیز حضور داشتند برخی از آنان دیدگاه‌های خود را درباره محورهای این سفر ارائه دادند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha