چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
تصاویر | جلسه کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش استان همدان

حوزه / رئیس شورای همکاری حوزه و آموزش و پرورش استان همدان گفت: اگر می‌خواهیم نسل درستی را تربیت کنیم، اول لازم است که جایگاه معلم را در جامعه ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی عصر امروز در جلسه کمیته همکاری‌های حوزه علمیه و آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در شروع عالم، خداوند از ما تعهد بر ربوبیت گرفته است، اظهار داشت: در نگاه قرآن کریم، انسان موجودی است که باید در این جهان تربیت شود و آن ظرفیت‌ها و استعدادهایی که در وجود ما قرار دارد، برای این است که در این عالم به فعلیت برسد.

وی با بیان اینکه انسان متعهد به این قرار است که مربیش خداوند باشد و در بستر الهی تربیت شود، گفت: حضرت امام(ره) در مباحث تفسیری خود این طور مطرح کردند که، اولین سوال در شب قبر، سوال از تربیت است، "من ربک؟ "، سؤال از هدفی که در ابتدا خلقت مطرح شده است.

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه بزرگترین مسئولیت انسان در این عالم، مسئله تربیت است، یادآور شد: برای موفقیت در مسائل مختلف باید نگاه تربیتی داشته باشیم و از آنجایی که فلسفه خلقت، بحث تربیت می‌باشد، تا این اصل محقق نشود، عبودیت نیز اتفاق نخواهد افتاد.

وی افزود: در مسئله تربیت، امروز در جامعه هیچ مجموعه‌ای به اندازه آموزش و پرورش تاثیرگذار نیست و لذا کوتاهی در مسئله تربیت، عمیق‌ترین اثرات منفی در جامعه را به دنبال خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: گاهی اگر یک مهندس ناظر و یا اقتصاددان کوتاهی در کار خود انجام دهد، این آسیب به جامعه خواهد رسید، اما اگر نظام تربیتی آسیب ببیند، انسان خراب می‌شود و هدف خلقت به هم می‌ریزد.

وی با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته گاهی از موارد دچار غفلت در عرصه تربیتی شده‌ایم، یادآور شد: بحث این موضوع نفی دستاوردها و موفقیت‌های گذشته نیست، چرا که در این نشست در مقام نقد مطالب ارائه می‌شود، مگر نه خون دل‌های بسیاری در این سال‌ها خورده شده و بچه‌های دهه هفتادی و هشتادی موفق کشور، در همین آموزش و پرورش تربیت شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با تاکید بر اینکه بزرگترین فاجعه، زمانی است که بستر تربیتی نسل آینده در دستان تفکرات اومانیستی باشد، اظهار داشت: اینکه سند تربیتی شما را دیگران بنویسند، یعنی بستر تربیتی شما توسط آنها طراحی شده است.

وی ادامه داد: ما با آمریکا و دشمن دعوایی نداریم بلکه با فکر و تفکرات موهوم آنها که به دنبال بی‌هویت کردن نسل آینده است، مشکل داریم.

رئیس شورای همکاری حوزه و آموزش و پرورش استان با اشاره به اینکه حوزه علمیه، متولی اصلی تربیت دینی و حفظ هویت دینی است، گفت: شورای همکاری حوزه و آموزش و پرورش اتفاق مبارکی بود که در سال‌های اخیر شکل گرفت و می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد.

وی با بیان اینکه تشکیل همین شورا، نشان دهنده این است که مسئله را به درستی تشخیص داده‌ایم، خاطر نشان کرد: برای موفقیت شورا، لازم است که مدیران معتقد به این اصل باشند.

امام جمعه همدان با طرح این موضوع که اگر گاهی از طرح امین و ایجاد مدارس وابسته صحبت می‌شود، ما هیچگاه به دنبال اشتغال زایی برای طلاب نبوده و نیستیم، خاطر نشان کرد: حاشا و کلا اگر به دنبال اشتغال‌زایی بوده باشیم، بلکه آنچه مهم است، مسئله تربیت می‌باشد.

وی افزود: معنای این حضور آن نیست که نقصی در آموزش و پرورش وجود دارد و ما باید آن را تکمیل کنیم و یا نگاه آموزش و پرورش تربیتی نیست، بلکه وظیفه، نگاه و تحصیلات ما تربیتی بوده و هست و لذا خود را موظف می‌دانیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان با تاکید بر لزوم احترام به جایگاه معلمان در جامعه، مطرح کرد: در دیدار با وزرای آموزش و پرورش بارها بر این اصل تاکید داشته‌ام که باید قدر معلمان را دانست و معلم در جامعه باید منزلت داشته باشد.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم نسل درستی را تربیت کنیم، اول لازم است که جایگاه معلم در جامعه ارتقا دهیم، البته ارتقا فقط مسائل مادی نیست و بخشی از آن به مسائل مادی بر می‌گردد.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی با بیان اینکه همه ما قدردان زحمات معلمان هستیم، گفت: متولی اصلی تربیت دینی، حوزه است، بنابراین ما آمده‌ایم تا با آموزش و پرورش یک رنگ شویم و احساس دو گانگی در این بین وجود ندارد، چرا که هدف یکی است.

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha