جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عاطفه سعیدی نژاد - مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی

حوزه/ مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی گفت: دستگاه تبلیغ سنتی که در فضای مبلغات، هیأت‌های خانگی و جلسات زنانه وجود دارد، فرصت مغتنمی برای نقش آفرینی دینی بانوان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، آیین چهل و یکمین سالروز تأسیس سازمان تبلیغات اسلامی و گردهمایی مدیران ارشد سازمان تبلیغات برای تجدید میثاق با آرمان‌های حضرت امام(ره) و با هدف معرفی و تجلیل از الگوهای برتر تبلیغ مردمی، اول تیرماه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام رضا عزت زمانی، معاون فرهنگی سازمان، عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از مسئولان و مبلغان کشوری، در حسینیه جماران برگزار شد.

نظر به ظرفیت ها و توانایی های تعلیمی و تبلیغی ویژه بانوان که این گروه را در تبلیغ مکتب و تربیت دینی مردم، بالاتر برده است، در حاشیه این مراسم با عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در رابطه با فعالیتهای تبلیغی بانوان در زمینه ترویج دین اسلام به گفت‌وگو پرداختیم که شرح آن را در ادامه می خوانید.

بانوان متدین زمانی برای ورود به چرخه آموزش دینی تلاش می کردند زمانی برای رسمیت یافتن آموزش دینی تلاش می کردند و الان بحث به رسمیت شناخته شدن اجتماعی آنهاست که مقام معظم رهبری هم به آن اشاره کردند با توجه به نقش اثرگذار بانوان در عرصه تبلیغ دین، علیرغم مشکلاتی که وجود دارد تا چه حد می توان به رسمیت این تلاش ها امیدوار بود؟

امروز ضرورت‌های تبیینی مختلفی در جامعه وجود دارد، از آن جمله دستاوردها و پیشرفت‌های کشور، همچنین مسیرهای رشد، تعالی و پیشرفت و الگوی حرکت کشور در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی باید تبیین شود.

دستگاه تبلیغ سنتی که در فضای بانوان مبلغات، هیأت‌های خانگی و جلسات زنانه وجود دارد، فرصت مغتنمی برای نقش آفرینی دینی بانوان است.

بانوان مبلغه باید به صورت ویژه و کارآمد و در جهت تربیت کنشگران تبلیغی در فضای عمومی جامعه جای خود را در این جلسات پیدا کنند. وظیفه ما این است که به این مسیر کمک کرده، آن را پشتیبانی کنیم و ظرفیت‌های مردمی را در این صحنه جدی بگیریم. جدی گرفتن رویکرد حلقه‌های میانی بانوان در امر تبلیغ از جمله مسائل حائز اهمیت در شکل‌گیری نهضت تبلیغ بانوان است. ما باید بتوانیم این کنشگری را ایجاد کنیم.

از دیگر فرصت‌های ویژه عموم بانوان که شاید یکی از مهمترین فرصت‌ها باشد فرصت ارتباط آنها با بستگان، همسایگان، اطرافیان و دوستان در ارتباط‌گیری، پیوند عواطف، اقناع کردن و انگیزه‌سازی است. این امور فرصت‌هایی است که بانوان به صورت طبیعی در زندگی و تعاملات خود دارند و می‌توانند به نوعی کار ویژه زنان در عرصه تبلیغ محسوب شود.

یکی از قالب‌های معمول و سنتی تبلیغ که همان منبر وعظ و خطابه است در سطح خاصی اثرگذاری دارد، اما امروز ضرورت دارد برای گسترده کردن تبلیغ دین در جامعه به اشکال و مدل‌های متفاوتی مبتنی بر واقعیت زندگی مردم روی آورد. فرصت‌های تبلیغی بانوان که فرصت‌های اصلی ارتباطی آنها با افراد مختلف در زندگی‌شان است باید به نحو احسن در مسیر تبلیغ دین به کار گرفته شود.

امروز جامعه بانوان با توجه به اثرگذاری که در جامعه دارند باید با ظرفیت‌ها، پیشرفت‌ها و دستاوردهای کشور خود آشنا شوند تا از این رهگذر بتوانند در جامعه ایجاد امید و انگیزه کنند. احساس مسئولیت نسبت به حل مسائل کشور امری است که بانوان می‌توانند در جامعه مخاطب خود ایجاد نمایند. این کارکرد بانوان است، اینکه اراده ملی را در مسیر پیشرفت هدایت کرده، جهت بدهند و راهبری کنند.

در اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی چه طرح هایی در گروه تبلیغ و ارتباطات دینی انجام شده یا در دست انجام است؟

یکی از مهمترین رویکردهای اداره کل امور بانوان سازمان تبلیغات این بود نقطه اصلی مأموریتی بانوان آن هم در عرصه تبلیغ ناظر که به ظرفیت‌هایی که در حوزه بانوان وجود دارد، مشخص شود. بانوان مبلغ و بانوانی که جز اقشار مذهبی به شمار می‌روند این پتانسیل را دارند که در عرصه تبلیغ فعال باشند. رویکرد ما در اداره کل بانوان این بود که مسیرها و رویه‌های مشخصی برای اثرگذاری این قشر تعریف کنیم، نتیجه و ثمره این رویکرد تدوین طرحی با عنوان نهضت تبیین بانوان شد تا مسیری برای شکل‌دهی لشکر کنشگران مردمی بانوان در امر تبیین باشد.

در عصر کنونی فضای مجازی چه تاثیری می تواند در عرصه تبلیغ دین داشته باشد؟

امروز بخش مهمی از زندگی عموم مردم جامعه در فضای مجازی می‌گذرد و بسیاری از نیازهای معمول افراد در فضای مجازی تعریف خود را پیدا کرده است و نیازهای جدیدی نیز در این فضا ایجاد شده است. از این جهت و متناسب با این عرصه ضرورت دارد نگاه مترقی و متعالی، معنویت‌گرا و انسان‌گرای دینی در فضای مجازی تبیین شود.

تبیین در فضای مجازی به معنای استفاده از ظرفیت مجازی برای آگاه سازی مردم نسبت به کمال الهی است که خداوند برای انسان ترسیم کرده است و اینکه انسان چطور از فرصت‌هایش در این دنیا برای رسیدن به سعادت دنیا و آخرت نهایت بهره‌برداری را بکند. فضای مجازی با فناوری‌ها، تکنولوژی‌ها و زمینه‌های متعددی که دارد یک فرصت است. فرصتی است که می‌تواند مسیر را برای معرفی دین به نحو آسان و سهل و در دسترس برای همه مخاطبان باز کند.

اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در زمینه تسهیل امور بانوان در حوزه تبلیغ دین تا چه اندازه موفق بوده است؟

اداره کل بانوان نسبت به سایر ساختارهای حاکمیتی اداره‌ای تازه تأسیس است و بعد از حضور ریاست جدید سازمان حجت الاسلام قمی حدود دو سال و اندی است که کار خود را آغاز کرده است. ما در اداره کل بانوان به دنبال ایجاد بسترها و زیرساخت‌های مناسب برای ساماندهی شبکه تبلیغ مردمی در سراسر کشور بودیم. بر همین اساس محتواهای خوبی آماده شده و پلتفرم‌ها و شبکه‌های پیشرانی در فضای تبلیغ مردمی شکل گرفته است که امیدواریم در آینده بتوانند حضور بهتر و مفصل‌تری داشته باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha