پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
image.png

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: امروز دشمنان هم حرفی برای گفتن ندارند و در چنین شرایطی هم باید خودمان را بسنجیم و اگر بگوییم دشمنان ما قوی هستند و تبلیغ ما ضعیف، سخن باطل است، چون حرف تازه ای برای گفتن ندارند و اگر امروز دشمنان هر چه به فعالیت بپردازند می تواند به نفع حقانیت اسلام و تبلیغ باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در همایش همگرایی مبلغین دغدغه مند در تحول تبلیغ براساس نیازهای جامعه( تبلیغ نو) که امروز در سالن بیداری جامعة الزهرا (س) قم برگزارشد، در مورد نیاز به تحول در عرصه تبلیغ، گفت: باید فعالیت ها را بیشتر و افراد توانمند، ورود کرده و به تقویت بحث خطابه طلاب بپردازند.

وی بیان داشت: در این رابطه نظراتی است، از جمله این که مقدار معنویتی که الان در جامعه است قبل از اینکه به تبلیغ ما برگردد به عمل علمای دین برمی گردد. این عمل علمای دین در جامعه دیده می شود و در دلها می نشیند و اثرمی گذارد، مانند کارهایی که شخصیت هایی چون شهید سردار سلیمانی انجام داده اند، گرچه تبلیغ نیست، ولی عملی است که ماندگار شده است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، گفت: اگر می خواهیم در امر تبلیغ مؤثر باشیم، لازم است تبلیغ درست و حسابی و هنرمندانه باشد و اگر با وجود مخاطبین خوب، نتوانسته ایم در امر تبلیغ موفق عمل کنیم، باید روش تبلیغ مورد تحلیل قرار گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: اگر در جامعه و دانشگاه امروز محسناتی از امور معنوی دیده می شود و روز به روز در حال پیشرفت است، جای این سوال مطرح است؛ اما چه قدر به وضع تبلیغی ما وابسته است.

وی بیان داشت: تبلیغ در زمان پیامبر(ص) با توجه به ساختار آن زمان بسیار سخت و دشوار بود، اما الان اوضاع بسیار متفاوت است. حقانیت و باطل خودش را نشان داده و همه چیز به نفع تبلیغ است. با کمترین کار می توانیم کار بزرگی کنیم و اگر در امر تبلیغ موفقیت نداریم، نشان از عدم برنامه ریزی و تحول در امر تبلیغ است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان،گفت: امروز دشمنان هم حرفی برای گفتن ندارند و در چنین شرایطی هم باید خودمان را بسنجیم و اگر بگوییم دشمنان ما قوی هستند و تبلیغ ما ضعیف، سخن باطل است، چون حرف تازه ای برای گفتن ندارند و اگر امروز دشمنان هر چه به فعالیت بپردازند می تواند به نفع حقانیت اسلام و تبلیغ باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اگر بخواهیم در امر تبلیغ موفق باشیم، باید برنامه های بلند مدت داشته باشیم و ارائه دهیم.

وی بیان داشت: پس آنچه امروز بدست آوردیم، اگر ناشی از تبلیغ ما نباشد - چرا با وجود این که دشمن حرفی برای گفتن ندارد- ما نتوانسته ایم در امر تبلیغ درست و حساب شده عمل کنیم. باید این مسئله را بیشتر مورد تحلیل قرار داد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان،گفت: امروز هر اشکالی در سینما است، به امر تبلیغ ما حوزویان برمی گردد. هر کارگردانی که فیلم می سازد باید کاری کنیم مسائل از حوزه بگیرد، اما ما چه کار کردیم. اگر می گویید فیلم خوب ساخته نمی شود، چون نتوانسته ایم با کارگردانان ارتباط برقرار کنیم. اگر فیلم خوبی ساخته نشده، اولین نقص آن به حوزه برمی گردد. ما باید برویم سراغ کارگردانان و نباید انتظار داشته باشم که آنها به سراغ ما بیایند.

این استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: پس اگر دشمنان ما مشغول فعالیت هستند، نباید کار آنها را جدی بگیریم و اگر معنویت در جامعه است، دلیلش تبلیغ ما نیست، دلایل دیگری دارد که یکی حضور عالمان عامل به دین است.

وی با بیان این که امروز ۹۹ درصد دانشگاهیان ما درگیر هیچ شبهه ای نیستند، اظهار داشت: اگر در تبلیغ موفق باشیم، هیچ شبهه ای نمی تواند عرض اندام کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، گفت: اگر اثر نکردن کلام معصوم(ع) در صدر اسلام با زمان فعلی را مقایسه کنیم، این بیراهه رفتن است. رشد عقلی الان با صدر اسلام قابل مقایسه نیست. لذا حیف است این مردم را از دست بدهیم.

این استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: آن چیزی که بیشتر از ما مبلغین می خواهند توصیف اسلام و دین است، نه اثبات، اجتهاد و استنباط و بطلان. امروز در حوزه دانشی که بتواند توصیف توحید و عقاید کند، وجود ندارد.

وی بیان داشت: گاهی برای استدلال و استنباط علم زیادی می خواهد، اما توصیف دین و عقاید بسیار مؤثرتر می باشد، چون ذوقی است. حضرت علی(ع) توصیف گر اول مسائل دینی و عقاید می باشند و مسائل را هم بسیار زیبا توصیف کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، گفت: امروز این توانمندی توصیف گری در مباحث حوزوی نیست. توصیف با حکمت سرکار دارد. قرآن هم حکایت کننده است نه صرفا حکم دهنده، ولی به این منوال ما عمل نمی کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروز هیچ مانعی برای تبلیغ در دانشگاه ها وجود دارد، گفت: اکثر متون دینی ما در قرآن و روایات، واقع گرایانه است و در قرآن، بیان آثار دین داری و خود دین داری توصیف می شود اما این مباحث چیزی است که ما در حوزه دانش آن را نمی آموزیم.

وی، با اشاره به مقایسه زمان امام راحل با زمان فعلی بیان داشت: در زمان امام راحل بعضی ها سخن از الگوی دموکراسی غربی می زدند، ولی امروز چنین حرفی نمی زنند چون حرفی برای گفتن ندارند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، گفت: کار تولید علم مانند تولید مصالح است. کار تبلیغ معماری است. هر عالم قرآن و عالم کلام نمی تواند برنامه‌ریز این مسئله باشد که کدام مطلب را اول بیان کند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که در تبلیغ به چه عواملی نیاز داریم، بیان داشت: در تبلیغ ۹۰ درصد نیاز به محتوا داریم و این مسئله اصلی است. باید محتوای خوب تولید شود.

وی بیان داشت: امروز در ارزیابی تبلیغ دچار نواقصی هستیم؛ نمی شود به بعضی آثار موقت و گذرا اکتفاء کرد؛ باید برنامه درسی حوزه، طوری باشد که مبلغ قوی تربیت شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان،گفت: اگر زمانی در امر تبلیغ به این نتیجه رسیدیم که بگوییم حرف بی پایه و اساسی تنها بدرد منبر می خورد، یعنی مسیر را اشتباه رفتیم.

این استاد حوزه و دانشگاه، بیان داشت: مبلغ موفق کسی است که اسلام شناس باشد و کم ارزش بودن تبلیغ درحوزه از بین برود و مبلغین را پیشنهاد کنیم مبلغین جامعیت علمی داشته باشند. اشراف به مبانی دینی و معرفتی داشته باشند.

وی بیان داشت: اگر سرود« سلام فرمانده » در کشور و جهان موفق شده است، ولی سایر سرود از همین گروه موفق نشده چون روشی که در این شعر انتخاب شده بود از جمله احترام نظامی بسیار دقیق بود. این شعر وارد فضای جهان کودک شده بود، خیلی مهم است. در بحث تبلیغ هم باید به اسلوب و روش های تبلیغی که جوانان را جذب دین کند، آشنا باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان، گفت: اصول تعلیم دین در امر، فراگیری دانش و عالم بودن به زمان از دیگر اموری است که هر مبلغی باید برای اثربخشی بداند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • . IR ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۲
    0 0
    عملکرد ثقه الاسلام پناهیان در عرصه تبلیغ چقدربوده؟
    • نگاه بیمار IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۵
      0 0
      تا حدی که کسی مثل شما هم در مقام تنقیص، ناچار به وثاقتش می شود.