جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ دیدار مدیر کل آبفا قم با آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه، گفت: فرهنگ‌سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف رسالتی دینی است؛ چرا که صرفه‌جویی از اصول اسلامی است که همواره مورد تاکید مبانی دینی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار مدیرعامل شرکت آبفا استان قم و معاونان شرکت توزیع نیروی برق استان قم که در دفتر مدیر حوزه برگزار شد، ضمن تقدیر از تلاش و همت همکاران این شرکت‌ها، بر اهمیت سرنوشت‌ساز آب و برق بر زندگی مردم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: آب و برق به‌عنوان پایه مهم‌ترین بخش‌های زیرساختی کشور، نیازمند نگاه بلند است.

وی، بر لزوم نگاه راهبردی و بلندهمت، در عین توجه به کارهای جاری به مقوله انرژی و پایه‌ریزی طرح‌های عملیاتی برای آینده تأکید کرد و یادآور شد: در این دوره سختی‌ها و دشواری‌ها، تقویت اطلاع‌رسانی به مردم و بهره‌گیری از بسترهای مختلف از جمله فضای مجازی هر اندازه قوی‌تر، جدی و مستمر باشد، در التیام بخشی به سختی‌ها مؤثرتر خواهد بود.

امام‌جمعه قم، ضمن انتقاد از کیفیت آب و شوری های چندماه اخیر قم، از رویه شرکت آبفا استان قم در توزیع عادلانه آب میان مناطق استان قدردانی نمود، اظهار داشت: در حوزه زیرساخت‌ها نیز نباید شاهد تبعیض میان مناطق باشیم؛ تفاوت‌ها را باید به سمت جامعه کم‌مصرف و پرمصرف سوق داد.

آیت‌الله اعرافی با تأکید بر این که نباید از ارتقای فناوری تجهیزات و ابزارها بر کاهش مصرف انرژی غافل بود، خاطرنشان کرد: ترویج و زمینه‌سازی برای استفاده از ابزارهای کم‌مصرف، باید یکی از مهم‌ترین رویکردهای متولیان حوزه انرژی در کشور باشد.

وی به موضوع فاضلاب در استان اشاره و ارتقای سطح پوشش فاضلاب را نیازمند پیگیری و اخذ تصمیمات عملیاتی در میان مدیران استانی دانست، خاطرنشان کرد: فعال‌سازی بخش خصوصی و شرکت‌های دولتی و نیز بهره‌گیری از ظرفیت شرکت‌های جدید دانش‌بنیان و فناورانه در حوزه فاضلاب، می‌تواند اثرات پایداری را در ارتقای سطح پوشش فاضلاب استان داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه به موضوع بهره‌گیری از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه انرژی خورشیدی اشاره کرد و یادآور شد: اعطای تسهیلات برای استفاده از انرژی خورشیدی و فعال‌سازی بخش خصوصی در تولید انرژی از جمله رویکردهایی است که می‌تواند بر افزایش بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر مؤثر باشد.

آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود، ضمن تأکید بر لزوم اصلاح الگوی مصرف انرژی در صنعت و کشاورزی به مصرف حدود ۹۰ درصدی آب شیرین در بخش کشاورزی اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: فرهنگ‌سازی در راستای اصلاح الگوی مصرف رسالتی دینی است؛ چرا که صرفه‌جویی از اصول اسلامی است که همواره مورد تاکید مبانی دینی قرار گرفته است.

همواره قدردان حمایت‌ها و رهنمودهای علما و روحانیون هستیم
مهندس حسن بختیاری، مدیرعامل شرکت آبفا استان قم نیز در ادامه این دیدار خدمت به مردم شریف قم را موهبت و افتخاری بزرگ توصیف کرد و با بیان این که هفته نخست تیرماه هفته صرفه‌جویی در مصرف نام‌گذاری شده است، اظهار داشت: حضور قم در منطقه گرم و خشک و نیز خشکسالی‌های اخیر حاکم بر کشور، اهمیت توجه به مصرف بهینه آب را دوچندان نموده است.

وی ضمن اشاره به اهمیت نقش فرهنگ‌سازی در بهبود مصرف انرژی، تصریح کرد: طلاب و روحانیون به‌ویژه ائمه جماعات، می‌توانند نقش بسزایی در حوزه فرهنگ‌سازی مصرف بهینه انرژی به‌ویژه مصرف آب در این شرایط حساس داشته باشند.

رئیس هیئت‌مدیره شرکت آبفا استان قم در ادامه گزارشی از گستره مصرف آب در استان ارائه کرد و با بیان این که منابع تأمین‌کننده آب استان محدود بوده مبتنی بر آب‌های سطحی است، اظهار داشت: کاهش ۵۰ درصدی سهم قم از سد کوچری، مشکلات عدیده‌ای را در مدیریت مصرف آب استان ایجاد نموده است.

وی اظهار داشت: شوری آب به‌عنوان یکی از چالش‌های اساسی قم، میزان سؤالات و انتظارات مردم از این روند را افزایش داده است.

مهندس بختیاری در بخش پایانی سخنان خود، ضمن ارائه گزارشی از روند توزیع عادلانه آب شیرین در تمام مناطق استان قم، با بیان این که نیازمند تقویت بنیه‌های فرهنگ مصرف در این شرایط اقلیمی خاص استان قم هستیم، اظهار داشت: اگر بتوانیم ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم، ضمن کیفیت‌بخشی به آب شرب استان، با سربلندی و اطمینان بیشتری از این شرایط سخت خشکسالی عبور خواهیم کرد.

معاونان شرکت توزیع نیروی برق استان قم نیز در بخش دیگری از این دیدار گزارشی از تعداد مشترکین برق و میزان مصرف برق در استان ارائه کردند.

حمید رمضان دهنوی معاون شرکت توزیع نیروی برق استان قم،با بیان این که باتوجه‌به شرایط خاص اقلیمی قم نیازمند توجه جدی به مصرف بهینه انرژی هستیم، اظهار داشت: مصرف بهینه، رعایت الگوی مصرف و نیز استفاده از ابزارهایی با مصرف بار کمتر انرژی از جمله رویکردهای نیازمند فرهنگ‌سازی است.

وی، در ادامه گزارش از ناترازی‌ها در حوزه تولید و مصرف برق در استان قم ارائه کرد و یادآور شد: این ناترازی‌های سراسری وزارت نیرو را به سمت عملیاتی‌سازی ۱۰۰ طرح و برنامه عملیاتی در حوزه‌های مختلف تولید برق، تأمین و نگهداری نیروگاه‌ها، توسعه شبکه انتقال و سیاست‌های مدیریت مصرف سوق داده است.

دهنوی به رزمایشی بسیجیان در هفته صرفه‌جویی در راستای برنامه‌های مدیریت مصرف اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: امیدواریم با همیاری همگانی مردم بتوانیم از خاموشی‌های عمومی و گسترده در فصل گرما که خسارت‌های فراوانی را برای مردم به وجود می‌آورد، عبور نماییم.

معاون شرکت توزیع نیروی برق استان قم، در پایان سخنان خود با تأکید بر این که همواره قدردان حمایت‌ها و رهنمودهای علما و روحانیون هستیم، اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم از ظرفیت حوزه‌های علمیه به‌ویژه طلاب و مبلغین برای فرهنگ‌سازی مدیریت مصرف انرژی حداکثر استفاده را داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha