سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
ملکیان

حوزه / حجت الاسلام ملکیان گفت: برخی بی خردانه به علم حمله می کنند و ادعای دین ودیانت کرده و برخی دیگر حمله به دین می کنند و ادعای روشنفکری و علم می نمایند؛ باید توجه داشت این دو گروه از دین و یا علم حقیقی و واقعی برخوردار نیستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام رسول ملکیان، صبح امروز در نشست علمی «دین و علم در زمان معاصر» در جمع طلاب مدرسه علمیه جده بزرگ اصفهان اظهار کرد: یک هنرمند برجسته می تواند نقش یک روحانی، مهندس، پزشک، معلم، ورزشکار و تاجر را خوب بازی کند، ولی هیچ کدام از این شخصیت‌ها را ندارد، بلکه یک هنرپیشه است.

وی با بیان اینکه علم، دین، ورزش، هنر و... هرکدام جایگاه و اصول و ریشه خود را دارد و هر شخص در یک یا نهایتا چند رشته علمی محدود، تخصص خواهد داشت، گفت: افراد در حوزه و جغرافیای تخصص خود باید ادعا، حرف و عمل کنند.

استاد حوزه ابراز کرد: بعضی علم را بصورت عام تعریف کرده اند که شامل دین نیز شده است، ولی ما دانستنی های بَشری را به منبع آن یعنی وحیانی، عقلی، اشراقی و طبیعی می شناسیم و تقسیم می کنیم.

وی با بیان اینکه در زمان ما هر علمی به تخصص ها و فوق تخصص ها نیز تقسیم شده است، مثل علم پزشکی یا فلسفه، تصریح کرد: ما باید به تقسیم علوم و متخصصان آن اعتقاد و باور داشته باشیم و برای هر نیاز و دانشی به متخصصان مربوطه مراجعه کنیم و بدانیم هر رشته علمی و دینی خودش به تنهایی یک کتابخانه خاص است.

حجت الاسلام ملکیان افزود: البته علم، دین و گرایش های مختلف آن قلمروهای مختص دارد که در آنجا کار آسان است، اما مشکل در قلمروهای مشترک علم و دین است که هوشیاری و آگاهی خاصی می طلبد که هزاران مثال دارد و اگر سردرگمی و اختلافی هم پیش می آید، بیشتر مربوط به قلمروهای مشترک علم و دین است. البته در هر تخصصی ممکن است آرا و نظریات مختلفی مطرح باشد که این هم پذیرفتنی است.

استاد حوزه تاکید کرد: از قلمروهای مشترک در علم اقتصاد و دین می توان به مسئله سود و زیان و ربا و یا در علم سیاست و دین به مسئله حکومت داری و در علم پزشکی و دین به مسئله نظافت و بهداشت می توان اشاره کرد.

حجت الاسلام ملکیان خاطرنشان کرد: امروز برای کل بشریت، رفع جهل اهمیت یافته است و این بوسیله علوم وحیانی و بشری امکان یافته است.

وی متذکر شد:دین قول الهی و علم، فعل الهی و همه عالم، انباشت علم و دانش است؛ ما در این قافله کجا قرار گرفته ایم؟ در این میان بعضی حمله بی خردانه به علم کرده و ادعای دین و دیانت می کنند و برخی دیگر حمله به دین می نمایند و ادعای روشنفکری و علم می کنند.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: باید توجه داشت این دو گروه از دین و یا علم حقیقی و واقعی برخوردار نیستند و یا علم و دین بر روی خرابه های جان این افراد قرار گرفته است.

وی در پایان یادآور شد: ما باید قلمروهای مشترک، مختص و اختلافی علم و دین را بشناسیم و در نظر و عمل بدانیم هم آغوشی دین و علم چگونه است و دانستنی های وحیانی و بشری را هر کدام جای خود بنشانیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha