چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
زهتاب

حوزه/  زهتاب گفت: شهید بهشتی هرگز به کسی توهین نکرد و جواب توهین کسی را نداد، مظهر حلم بود، اما در مقابل پلیدی ها ناآرام بود و هرگز ازاین مسائل بی تفاوت نمی گذشت.

حسنعلی زهتاب، پیشکسوت انقلاب اسلامی و از فرهنگیان باسابقه اصفهان که چندین و چند سال با شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی یارو یاور یکدیگر در اصفهان بوده و سابقه دوستی و رفاقت آنها به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و دوران ستمشاهی طاغوت باز می گردد، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان به بیان بخش اندکی از خاطرات خود از خُلق وخوی این شهید مظلوم به مناسبت واقعه تروریستی هفتم تیرماه و شهادت این بزرگ مرد می پردازد.

وی با اشاره به ابعاد شخصیت شهید مظلوم بهشتی اظهار کرد: از این کمترین خواسته شده است که از گوهر تابناک و بی بدیلی چون شهید مظلوم بهشتی سخن بگویم، مظلوم و مظلومیتی که به قول حضرت امام (ره)، آن مظلومیت، فوق شهادت شهید بود.

زهتاب افزود: به قول حضرت امام(ره)، شهید بهشتی هم چون تعبیری که قرآن کریم درباره حضرت ابراهیم(ع) می فرماید امت واحده، نیز به تنهایی یک امت بود.

این پیشکسوت انقلاب در ادامه به تاثیر تربیت قرآنی والده شهید بهشتی در ارتقاء شخصیت شهید اشاره کرد و افزود: شهید بهشتی دردوران تحصیل در دبیرستان سعدی، به یکباره وارد حوزه علمیه شد و مقدمات را در مدرسه صدر بازار تحصیل کرد و سپس در ۱۸ سالگی برای ادامه تحصیل علوم حوزوی عازم قم شد.

وی اضافه کرد: نه علم به تنهایی و نه ایمان بدون آگاهی کمال می دهد، بلکه به قول قرآن هر دو مکمل یکدیگر هستند و به تعبیر معصوم برای کمال آدمی علم و ایمان توأمان هستند و شهید بهشتی این منش والای قدسی متعالی را به طور اتم و اکمل داشت.

شهید تنها برای خدا می گفت و می نوشت

زهتاب با اشاره به حضور شهید بهشتی در مدرسه حکیم نظامی در مقام معلم و راه‌اندازی مدرسه دین و دانش در قم، گفت: در منظومه فکری شهید بهشتی نوجوانان و جوانان جایگاهی خاص داشتند لذا همواره تربیت و پرورش نوجوانان برای او اهمیت داشت.

وی با بیان اینکه شهید بهشتی پنج سال از گوهر تابناک علم و فلسفه و تفسیر علامه طباطبایی بهره برد و خروجی این ۵ سال، کتاب های کم نظیری شد، عنوان کرد: شهید بهشتی در مقابل ناپاکی ها و پلیدی ها ناآرام بود و تبلور خداگویی و خداجویی و مصداق والای "ان صلاتی ونسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین" بود.

وی خاطر نشان کرد: شهید تنها برای خدا می گفت و می نوشت و در عصر طاغوت که خلأ معنویت محیطی برای جوان و نوجوان وجود داشت، کمر همت بست و کتاب معارف دینی مدارس را تالیف نمود.

شهیدبهشتی مدیریت بالا و اخلاق والاتر داشت

این پیشکسوت انقلاب با تاکید بر مدیریت بالا و اخلاق والاتر شهید بهشتی تصریح کرد: در مجلس خبرگان وقتی عنصر نفوذی به نام علی تهرانی خزعبلات فراوانی تراوش می کرد، یک بار نشد شهید بهشتی در هرزه گویی او تقابلی داشته باشد و هرگز به کسی توهین نکرد و جواب توهین را نداد و مظهر حلم بود، هم چنان که در روایت نیز داریم که "الحلیم کنبی".

وی افزود: در مقوله کمالات اخلاقی، شهید حتی به دشمن توهین نمی کرد و تنها با الهام از قرآن کریم خطاب به آمریکا فرمود:" به آمریکا بگویید از دست ما عصبانی باش و در این عصبانیت بمیر" که عین ترجمه قرآن کریم "موتوا بغیضکم" است.

زهتاب به تقید شهید به نماز اول وقت اشاره کرد و ادامه داد: شبیه به شهید بهشتی فردی را نمی توانم به جز شهید رجایی نام ببرم، هم چنان که شهید رجایی نیزعجیب تقید به نماز اول وقت داشت و هیچ امری را مانع نماز اول وقت نمی دانستند.

وی اضافه کرد: بسیار منظم و اسوه نظم بود و سر سوزنی بی انضباطی نسبت به افراد و خانواده نداشت.

شهید بهشتی در مقابل ناپاکی ها و پلیدی ها آرامش نداشت

زهتاب با بیان موج سنگین اهانت ها به شهید بهشتی، به صبر و حلم والای این شهید اشاره کرد و گفت: لحظه ای در مقابل ناپاکی ها و پلیدی ها آرامش نداشت و باری به هر جهت نبود و تعهد اسلامی داشت، تراکم مسائل ملی و سیاسی باعث نمی شد که همسر و پدر نمونه بودن را از یاد ببرد.

وی خاطر نشان کرد: شجاعت این ابرمرد در سه محور برخورد با مخالفین، تحمل مشکلات و پیروزی بر نفس بود و همه این امور مقدمه ای برای هدایت افراد بود.

رهبر معظم انقلاب: حضور بهشتی مایه آرامش روحی ما در بحران ها بود

این پیشکسوت انقلاب با اشاره به خاطره رهبر انقلاب از شهید بهشتی گفت: رهبر انقلاب که از اعوان نزدیک شهید بود در باره شهید فرموده بودند: "در امر مهم و جلسه ای بسیار پردغدغه ای اگر می دانستیم شهید بهشتی حضور دارد آرامش روح داشتیم، چرا که می دانستیم با وجود شهید بهشتی کمترین دغدغه خاطری نخواهیم داشت".

انتهای پیام

گفتگو : سیدامیر حسین ابطحی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha