چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اردوی حوزه امیرالمومنین رشت

حوزه/ حجت الاسلام صابرپور به رسالت طلاب علوم دینی پرداخت و اظهار کرد: حالا که وارد حوزه علمیه شدیم، باید محکم و استوار پای دین بمانیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام حمیدرضا صابرپور در جمع طلاب مدرسه امیرالمومنین علی(ع) که در اردوی علمی _ پژوهشی در مدرسه مدینه العلم شهر مقدس قم به سر می‌برند، اظهار داشت: یکی از عباداتی که انجام آن توصیه شده است، نماز غفیله می‌باشد، «وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ فَنَادَی فِی الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ ﴿ سوره انبیاء آیه ۸۷﴾» در این سوره داستان‌های زیادی در مورد انبیاء علیهم السلام آمده است. یکی از آن داستان‌ها در مورد تبلیغ حضرت یونس(ع) است، که سال‌ها به تبلیغ پرداخت، اما ثمره و نتیجه تبلیغ آن حضرت، ایمان آوردن دو نفر بود.

وی افزود: حضرت یونس آن قدر در میان قومش تبلیغ کرد که تقریباً از آنها مایوس شد، و در نهایت قوم خودش را نفرین کرد، فقط حضرت محمد(ص) پیامبر گرامی اسلام است که هیچ وقت قوم خودش را نفرین نکرد، بقیه انبیاء کم و بیش قوم خودشان را نفرین کرده‌اند. مجاب کردن سخت است، مخصوصاً زمانی که شیطان در میان باشد.

حجت الاسلام صابرپور به گرفتار شدن حضرت یونس اشاره کرد و گفت: بعد از نفرین حضرت یونس، وعده عذاب الهی داده شد، و حضرت یونس به سمت دریا از قوم خودش دور شد. بعد از رسیدن به ساحل، سوار بر کشتی شد، و در وسط دریا نهنگی دست از کشتی بر نمی‌داشت. سرنشینان کشتی گفتند به نظر می‌رسد گناهکاری در میان ما است! (که باید طعمه این ماهی شود، و چاره‌ای جز استفاده از قرعه نیست) در اینجا قرعه افکندند قرعه به نام یونس درآمد! طبق روایتی قرعه را سه بار تکرار کردند، و هر بار به نام یونس در آمد، ناچار یونس(ع) را گرفتند در دهان ماهی عظیم انداختند.

این مدیر حوزوی، ادامه داد: آیا حضرت یونس(ع) کار بدی کرده بود؟ سال‌ها تبلیغ کرد و در این مسیر زحمت زیادی کشیده بود، آیا گناه کرد که تبلیغ کرد؟ آیا گناه کرد که قوم خودش را ترک کرد؟ قطعاً نه. حضرت یونس ترک اولی کرد، کاری که اولویت داشت، آن را ترک کرد، حضرت باید صبر می‌کرد و تا لحظات آخر به تبلیغ خودش ادامه می‌داد و زمانی که آثار عذاب مشاهده گردید و عذاب بر قومش قطعی شد، آن وقت باید از قوم خودش خارج می‌شد، اما حضرت یونس زودتر خارج شد.

وی با اشاره به غرق شدن فرعون در دریا، گفت: در داستان حضرت موسی(ع) و فرعون، زمانی که آب رودخانه شروع به حرکت کرد، فرعون به خودش آمد، گفت خدایا می‌دانم تو خدا هستی، اما دیگر برای فرعون دیر شده بود، ولی در بحث قوم حضرت یونس هنوز عذاب نازل نشده بود، اما حضرت یونس زودتر قوم خودش را ترک کرد.

حجت الاسلام صابر پور به رسالت طلاب علوم دینی پرداخت و اظهار کرد: حالا که وارد حوزه علمیه شدیم، باید محکم و استوار پای دین بمانیم.

مدیر منطقه یک حوزه‌های علمیه کشور، به ذکر معروف و پرمحتوائی که از قول یونس(ع) نقل شده که در آیه ۸۷ سوره «انبیاء» آمده، گفت: در میان اهل عرفان به ذکر «یونسیه» معروف است، «فَنادی فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلاّ أَنْتَ سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظّالِمِینَ»؛ (او در میان ظلمت‌های متراکم فریاد زد، که معبودی جز تو نیست، منزهی تو، من از ظالمان و ستمکاران بودم!) بر خویشتن ستم کردم، از درگاهت دور افتادم، و به عتاب و سرزنش تو که جهنم آتش سوزانی برای من است، گرفتار شدم. این اعتراف خالصانه، و این تسبیح توأم با ندامت، کار خود را کرد.

وی، تصریح کرد: در بحث دین و تبلیغ، یک مبلغ باید توکل به خدا داشته باشد، و نباید به حرف‌ها و تمسخر دیگران توجه کند. یکی از طلاب بعد از سفر به عراق و آشنا شدن با افراد و گروهی، تا الان ۱۰۰ نفر را شیعه کرده است.

حجت الاسلام صابرپور به آموزش زبان روسی در مدرسه امیرالمومنین علی(ع) رشت اشاره کرد و افزود: یکی از برنامه‌های خوبی که قرار است در مدرسه علمیه برگزار شود، زبان روسی است، این که یک طلبه زبان یاد بگیرد، نگاهش جهانی است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha