جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سیدحسین مومنی

حوزه/ کارشناس مذهبی با بیان اینکه امام جواد(ع) فرمودند: اگر خدا متکفل کسی شود، کی او را ضایع می‌کند!؟، گفت: جوادالائمه(ع) علوم امام رضا(ع) را نشر و گسترش دادند؛ آنچه باعث شده امام رضا(ع) به‌عنوان عالم آل محمد(ص) شهره و معروف شوند، در سیره کلامی و رفتاری امام جواد(ع) تبیین شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌ و المسلمین سید حسین مؤمنی، درباره آموزه‌هایی که می‌توان از سبک و سیره نورانی امام جواد(ع) برای بهبود و ارتقای امروز زندگی‌هایمان بگیریم، اظهار کرد: بهترین امری که هم در زندگی دنیوی و هم در حیات اخروی برای ما موفقیت به همراه دارد تأسی به سیره و سنت اهل‌بیت(ع) است، یعنی بهره گرفتن از قرآن، روایات معصومان(ع) و سبک زندگی هدفمند آن حضرات(ع)، لذا اولاً باید از تعالیم قرآن، سپس از روایات اهل‌بیت(ع) به‌عنوان تفسیر و تبیین آیات وحی و در مرحله سوم سبک زندگی و سیره اهل‌بیت(ع) الگو بگیریم.

کارشناس مذهبی ادامه داد: امام جواد(ع) که در میان ائمه(ع) به جوان‌ترین امام به دلیل شهادت در سنین جوانی شهرت دارند، صاحب بیانات و کلماتی هستند که عمل به آن‌ها در کیفیت زندگی جوان امروز بسیار اثربخش است.

وی با بیان اینکه در روایات ۱۵ تا ۳۰ سالگی به‌ عنوان سنین جوانی معرفی‌شده است، گفت: در این دوران باید حداکثر تلاش را داشت برخلاف آنچه امروز می‌گویند فرد، جوان است و باید جوانی کند! چنین شیوه‌ای غفلت است چون جوانی فصل جهد و تلاش است.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مؤمنی با بیان اینکه امام جواد(ع) در بیانات نورانی خود مطالب مهمی را متذکر می‌شوند، گفت: برای دارا بودن شغل در بازار نیازمند سرمایه هستیم، طبیب به سرمایه علمی نیاز دارد، مجتهد باید عمرش را برای تحصیل صرف کند تا بتواند از قرآن و روایات احکام را استنباط کند؛ امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: دنیا تجارتخانه اولیاءالله است.

وی با بیان اینکه در این تجارتخانه ما نیازمند سرمایه هستیم، ابراز کرد: امام جواد(ع) این سرمایه را به ما متذکر شده و می‌فرمایند: ابتدا باید نسبت به خدا معرفت پیدا کنیم؛ اگر کسی این معرفت را یافت در زندگی سرمایه خواهد داشت. اینکه امروز تشویش و سردرگمی در جامعه فراوان و کسب روزی سخت است، همه به دلیل ضعف در سرمایه معرفتی است، اگر کسی بتواند در این بازار تلاش و کوشش و از سرمایه توکل به خدا درست استفاده کند، در زندگی به مشکل برنمی‌خورد؛ همه آسیب‌های اجتماعی ناشی از ضعف توکل و اعتماد به خدا است. امام جواد(ع) فرمودند: اگر خدا متکفل کسی شود، کی او را ضایع می‌کند!

کارشناس مذهبی تأکید کرد: اگر کسی می‌خواهد به مقامات رفیع برسد باید به خدا اعتماد داشته باشد، این اعتماد نردبان و سرمایه برای رسیدن به امور گران‌قدر است. البته به ملزوماتی نیاز دارد ازجمله عمل به واجبات و ترک محرمات و دوری از گناه تا بتوان به سرمایه اصلی دست‌ یافت.

وی درباره دیگر آموزه‌های سیره جوادالائمه(ع) برای زندگی امروز ما، ابراز کرد: ایشان ما را از عجله کردن در زندگی و تصمیم‌گیری عجولانه پرهیز داده‌اند، متأسفانه، امروز جوانان بشدت عجولانه اقدام می‌کنند و پشیمانی زودهنگام آن‌ها از تصمیماتشان نیز به دلیل همین عجله است. علاوه بر این جوادالائمه(ع) ما را به بهره‌گیری از موعظه توصیه کرده‌اند تا بهره ببریم و در مقابل آن موضع نگیریم.

کارشناس مذهبی درباره چرایی شهرت نهمین امام شیعیان(ع) به جواد و امام جود و سخا، بیان کرد: اصلی‌ترین دلیل بر این شهرت، بیان نورانی امام رضا(ع) است؛ راوی می‌گوید حضرت ثامن‌الحجج(ع)، امام جواد(ع) را که خردسال بودند روی پا نشانده و در دهانشان میوه می‌گذاشتند ... سپس فرمودند: خدا مولودی به با برکتی جواد من برای شیعیان من نیافریده است.

وی ادامه داد: از این‌ رو، توصیه‌شده در امور دنیوی به حضرت جوادالائمه(ع) توسل کنید و چون این توسلات در طول تاریخ انجام‌شده و نتایج بی‌مثال را رقم‌ زده است، به جود و کرامت شهرت یافته‌اند. خوب است در این ایام به امام جواد(ع) توسل کنیم و از ایشان در مسیر عبودیت مدد بخواهیم.

حجت‌الاسلام‌ و المسلمین مؤمنی با بیان اینکه جوادالائمه(ع) فعالیت‌های علمی پدرشان را ادامه دادند، گفت: وقتی مناظرات امام جواد(ع) را مرور و دنبال و در صحبت‌هایی که در جمع علما و حتی جمع مخالفان داشته‌اند، تأمل می‌کنیم، می‌بینیم علوم امام رضا(ع) توسط ایشان نشر و گسترش‌یافته است چنان‌ که مباحث مطرح‌شده حضرت(ع) در کتاب‌های معتبر آمده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه باعث شده امام رضا(ع) به‌ عنوان عالم آل محمد(ص) شهره و معروف شوند، در سیره کلامی و رفتاری امام جواد(ع) تبیین شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • ایرانی IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    سلام محل این سخنرانی کجا بود؟