پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام توانی

حوزه/ رئیس شوراهای حل اختلاف استان فارس گفت: در سطح استان ۲۰۰ شعبه صلح‌یار فعال هستند که از هزار و ۲۰۰ نفر از همکاران در این مجموعه استفاده می کنیم از این تعداد ۲۰۰ نفر در مجموعه مساجد و هزار نفر در سراسر استان فارس هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام توانی پیش از ظهر امروز در جلسه صلح‌یاران احمدی که با حضور رئیس دیوان عالی کشور در حرم مطهر شاهچراغ(ع) برگزار شد، ضمن گرامی داشت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: شناخت پدیده مساجد از بدو صدر اسلام تاکنون جایگاه و نقش ویژه ای در مقوله سلامت اجتماعی را در جامعه دارا بوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: هنگامی که به تاریخ صدر اسلام می نگریم مشاهده می کنیم که مسجد چه در زمان پیامبر(ص) و چه در زمان حکومت امیرالمومنین(ع) همه کاره جامعه اسلامی بوده است، اکنون در مهندسی فرهنگی نظام جمهوری اسلامی مسجد نیز با نقش کارآمدی در حفظ حراست از ارزش های اسلام از مهمترین سرمایه های جامعه محسوب می شود.

به گفته رئیس شورای حل اختلاف فارس، مساجد در طول تاریخ علاوه بر محل عبادت محلی برای رسیدگی به امور عمومی و عامل المنفع بوده است، به عبارتی گستره مساجد چشمگیر بوده و انواعی از پیام های اجتماعی سیاسی در جامعه منتشر می شود.

وی، احیای و حفظ و توسعه جایگاه مساجد را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: دسترسی مردم به محاکم قضائی حق مردم است، اما همیشه توصیه شده در احادیث و روایات که قبل از اینکه بخواهیم مداخله قضائی صورت گیرد از طریق صلح و سازش حل و فصل شود.

حجت الاسلام توانی گفت: با توجه به اثرگذاری ائمه جماعات در میان مردم مساجد بهترین موضوع و ائمه جماعات بهترین افراد برای پیشگیری از وقوع جرم میان مردم هستند.

وی افزود: یکی از چالش های دستگاه قضائی در نظام اسلامی ورودی زیاد پرونده به محاکم است که اگر موضوع صلح و سازش و نهاد های جایگزین فال شود با کمک ائمه جماعات و مردم که پایه گذار نظام اسلامی بوده اند قطعا این بار سنگین را می توانند از دوش قوه قضائیه کم کرد، لذا مداخل مساجد و ائمه جماعات در خارج از اقدامات دستگاه قضائی که جلوه از سیاست کیفر زدایی به شمار می ورد از برنامه قوه قضائیه در دوره تحول می باشد.

رئیس شورا های حل اختلاف استان فارس عنوان کرد: یکی از اهداف ایجاد و گسترش یاوران صلح با کمک مساجد، بسیج حقوق دانان، نیروی انتظامی و مجموعه کلانتری ها مستقر در سطح استان فارس است که برنامه ریزی هایی نیز در این خصوص صورت گرفته است، البته که کاستی هایی در بحث اجرا وجود دارد اما قطعا سعی بر این است که در کیفیت و کمیت در سال ۱۴۰۱ تلاش کنیم و ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در سطح استان فارس ۲۰۰ شعبه صلح یار داریم که از هزار و ۲۰۰ نفر از همکاران در این مجموعه استفاده می کنیم که از این تعداد ۲۰۰ نفر در مجموعه مساجد و هزار نفر در سراسر استان فارس هستند، همچنین حدود ۶۴ کلانتری و پاسگاه مستقر در استان با ما همکاری دارند مجموعه فرماندهان بسیج و پایگاه های بسیج نیز همکاری هایی صورت دارد در این چند ماهی که از شروع به کار یاوران می گذرد تقریبا ۴۰ درصد از پرونده ها به صلح و سازش ختم شده است.

حجت الاسلام توانی بیان کرد: یاوران صلح در زمینه پرونده ها و جرائد مهم نیز کمک های شایانی داشته اند از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون ۴۷ درصد از پرونده ها منجربه سازش شده اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha