جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مراسم سوگواری

حوزه/ امام جواد(ع) در خلال مناظراتی که با علمای اهل سنت داشته است به خوبی توانستند معارف ناب شیعه را به جهانیان نشان دهند و در قدر و جلالت آن حضرت از سوی علمای اهل سنت نیز مطالب بسیار زیادی نقل شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام محمدجواد اشعری امروز در مراسم سوگواری شهادت امام جواد(ع) که با حضور جمعی از اساتید حوزه، فضلا و عموم ارادتمندان و عاشقان اهل بیت(ع) در دفتر مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی در قم برگزار شد به تبیین چرایی تعارض در سیره اجتماعی ائمه پرداخت و گفت: وقتی زندگانی ائمه اطهار(ع)را مشاهده می کنیم متوجه می شویم که در ظاهر برخی سیره های اجتماعی این حضرات معصوم(ع) با همدیگر متفاوت است.

وی افزود: ما روحانیون، اهل قلم و خطبا وظیفه داریم که این تعارضات رفتاری اهل بیت(ع) را برای عموم مردم به ویژه جوانان تبیین نماییم که گرفتار شبهه نشوند، وقتی زندگی امامان معصوم(ع) را نگاه می کنیم در عین اینکه یک سیره مشترک در زندگانی همه آنان مشاهده می کنیم، اما در عین حال در سیره اجتماعی آنان اختلافاتی هست که به خاطر شرایط اجتماعی آن عصر است و نوع جهاد آن حضرات تفاوت داشته است.

سخنران این مراسم خاطرنشان ساخت: ما در زیارتنامه هر کدام از ائمه اطهار(ع) شهادت می دهیم که هر کدام از امامان در راه خدا جهاد کرده اند و حق جهاد را هم ادا کرده اند و حال آنکه بسیاری از آنان هرگز دست به شمشیر نبردند که این نشان دهنده این است که جهاد تنها دست به شمشیر بردن نیست.

حجت الاسلام اشعری با تبیین انواع جهاد در اسلام گفت: باید دقت کرد که معنای جهاد چیست و چند نوع جهاد داریم، گاهی جهاد دست به شمشیر بردن است برای مقاتله و کشتن دشمن که این به فرموده حضرت علی(ع) باب خاصی است که خدای متعال برای بندگان خاص خود گشوده است، اما همه جهاد تنها این نوع از جهاد نیست.

وی افزود: نمونه بارز این مجاهدین در عصر حاضر ما شهید حاج قاسم سلیمانی و شهدای مدافع حرم است که اگر جانفشانی و جهاد آنان نبود، معلوم نبود که چه بلایی بر سر اسلام و تشیع می آمد و امام خمینی(ره) نیز گفتند که "شهادت هنر مردان خداست".

این محقق و پژوهشگر حوزوی تاکید کرد: یک نوع هم جهاد داریم که اگر این نوع از جهاد را به خوبی تبیین کنیم متوجه می شویم که سرتاسر زندگی ائمه اطهار(ع) مشحون از مبارزه و جهاد فی سبیل الله بوده است؛ این نوع جهاد یعنی مبارزه مستمر در برابر دشمن و در راه خدا به قصد به زیر کشاندن دشمن.

حجت الاسلام اشعری گفت: در این نوع از جهاد شمشیر کشیدن و کشتن ظاهری دشمن مطرح نیست و وقتی وصیتنامه حضرت زهرا(س) را مشاهده می کنیم خواهیم دید که این کار یک جهاد بزرگ و علامت سوال در طول تاریخ است که چرا تنها یادگار پیامبر و جگر گوشه آن حضرت نباید قبر مطهرش آشکار و ظاهر باشد و چرا مخفی است؟

وی گفت: در این نوع از جهاد کل ۲۵ سال سکوت و خانه نشینی حضرت علی(ع) یک جهاد بزرگ بوده است برای حفظ اصل اسلام، پذیرش ولایتعهدی مامون توسط امام رضا(ع) یک جهاد بزرگ بوده است تا معارف ناب شیعه در سرتاسر عالم اسلام گسترش یابد.

سخنران این مراسم در قسمت پایانی سخنان خود در تبیین سیره اخلاقی و معنوی امام جواد(ع) و نقش مهم آن حضرت در تبیین معارف شیعه در بلاد اسلامی، گفت: امام جواد(ع) در خلال مناظراتی که با علمای اهل سنت داشته است به خوبی توانستند معارف ناب شیعه را به جهانیان نشان دهند و در قدر و جلالت آن حضرت از سوی علمای اهل سنت نیز مطالب بسیار زیادی نقل شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha