سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
ازدواج

حوزه/ امام جمعه بیرجند با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ ازدواج آسمانی حضرت امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) در جامعه، گفت: انتظار می‌رود با فرهنگ سازی مناسب و الگوگیری از این ازدواج الهی زمینه گسترش ازدواج زیر چتر اسلام و فرهنگ دینی در جامعه نهادینه شود.

حجت الاسلام غلامحسین نوفرستی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در بیرجند، ضمن تبریک آغاز ماه ذی‌الحجه و همچنین سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: ازدواج حضرت فاطمه(س) و حضرت علی (ع)، از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ شیعه است چرا که سلسله امامان شیعه ثمره این ازدواج هستند.

امام جمعه موقت بیرجند در اهمیت فریضه ازدواج با اشاره به آیه ۳۲ سوره مبارکه نور "وَ أَنْکِحُوا الْأَیامی‏ مِنْکُمْ وَ الصَّالِحِینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ إِمائِکُمْ إِنْ یکُونُوا فُقَراءَ یغْنِهِمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِیمٌ" پسران و دختران بی‌‏ همسر و غلامان و کنیزان شایسته (ازدواج) خود را همسر دهید. اگر تنگدست باشند، خداوند از فضل خود بی نیازشان می‌‏گرداند و خداوند، گشایش‌گر داناست، تصریح کرد: اهمیت ازدواج در آیه مذکور به صورت واضح بیان شده است.

وی با اشاره به اینکه ازدواج و تشکیل خانواده همواره مورد تأکید بزرگان دین بوده است،تصریح کرد: آیات و روایات متعددی درباره کانون پر از مهر و محبت خانواده آمده است.

حجت الاسلام نوفرستی با تاکید بر اینکه متاسفانه آنچه در جوامع امروزی مطرح می‌شود سبب تاخیر در ازدواج جوانان می‌شود، خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است آن است که اگر ازدواج بر اساس دینداری، صداقت و تقوا باشد با دوام است.

وی با بیان اینکه جوانان بایستی با توکل به خداوند و دوری از تجملات، به امر ازدواج توجه وافی و کافی داشته باشند، یادآور شد: اگر ازدواج با اعتقاد صورت گیرد خدا هم کمک می‌کند و آرامشی بنا به تعبیر قران در آن زندگی فراهم می‌کند.

امام جمعه موقت بیرجند ضمن اشاره به این‌ نکته که ازدواج مسئله مهمی است که ریشه بسیاری از اتفاقات خوب و بد اجتماعی یک جامعه به آن وابسته است، تاکید کرد: امروزه دشمن در قالب جنگ نرم به منظور بروز انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی در جامعه ما کار می‌کند که یکی از موارد بالا رفتن سن ازدواج است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم که جامعه ما از انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی مصون بماند،باید شرایط ازدواج جوانان را تسهیل کنیم و هم حاکمیت و هم خانواده‌ها بایستی پای کار بیایند.

حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به این‌ مهم که در زیارت جامعه کبیره به ریشه‌دار بودن خانواده به عنوان یک اصل مهم تاکید شده است، تبیین کرد: ملاک‌های اساسی و کلیدی انتخاب همسر؛ تدیّن و ایمان، اخلاق نیکو، شرافت و اصالت خانوادگی و عقل است که این ملاک‌ها نقش مهمی در ازدواج موفق دارند.

وی خواستار تشکیل خانواده بر اساس فرهنگ و اندیشه اسلامی و همچنین توجه زوجین به ارزش های دینی در سطح جامعه شد و گفت: متاسفانه امروزه بسیاری از جوانان به واسطه‌ی همین تجملات توانایی ازدواج ندارند.

امام جمعه موقت بیرجند با تاکید بر لزوم نهادینه شدن فرهنگ ازدواج آسمانی حضرت امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) در جامعه، عنوان کرد: انتظار می‌رود با فرهنگ سازی مناسب و الگوگیری از این ازدواج الهی زمینه گسترش ازدواج زیر چتر اسلام و فرهنگ دینی در جامعه نهادینه شود.

وی در پایان نقش علما و روحانیون را در ترویج فرهنگ ازدواج بسیار حساس و موثر دانست و گفت: علما و روحانیون از دیدگاه مقام معظم رهبری جزو"خواص"به شمار می‌روند و چون تریبون به دست هستند می‌توانند از طریق منبر، فضای مجازی، فضاهای دورهمی و...در راستای فرهنگ‌سازی مقوله ازدواج آسان،نقش‌آفرینی داشته باشند.

انتهای پیام/۱۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha