سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام

حوزه/ امام جمعه شهرکرد با اشاره به هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی گفت: حقوق بشر آمریکایی نوعی تبعیض نژادی و ثروت اندوزی است و آنان حقوق بشریت را تضییع می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرکرد، در مصلای امام خمینی(ره)، به برخی مباحث‌ بیان شده‌ در رابطه با حقوق بشر در جوامع مختلف اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی که قدرت تحلیل چندانی نداشته و شناختی درست از حقوق بشر دینی و اسلامی ندارند، تحت تاثیر تبلیغات سوء‌ استکبار جهانی قرار گرفته و به حقوق بشر آمریکایی دل می‌بندند و به فریب دسیسه‌های آنها از جمله مواردی چون حقوق زنان، کودکان و زندانیان به حقوق بشر آمریکایی دل می‌بندند.

وی یادآور شد: مهم آن است که دین مبین اسلام در تمامی این عرصه‌های حقوقی، برنامه سازنده، کرامت بخش و تعالی‌بخش ارائه کرده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام با بیان اینکه حقوق بشر در اسلام در اوج کمال قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران در تمام عرصه‌ها به این حقوق بشر اسلامی پایند است، اظهار داشت: ایران اسلامی خود قربانی‌ رفتارهای‌ ضدبشری است و همواره در صف مدعیان‌ و طلب‌کنندگان حقوق خود و حقوق پایمال شده بشریت توسط مستکبران جهان قرار دارد.

نکونام افزود: اسلام در تمام جنبه‌ها، برنامه‌های سازنده و کرامت‌بخش و تعالی‌بخش برای انسان دارد، حقوق بشر در اسلام در اوج است و ما در همه ابعاد بدان پایبند هستیم.

وی به خاک‌ و خون کشیده شدن ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه، ترور شهید صدوقی‌ و هدف قراردادن‌ هواپیمای مسافربری‌ ایران در آسمان خلیج فارس در تیرماه سال‌ ۶۷ را از جمله جنایت‌های‌ ضدبشری استکبار بیان کرد و گفت: دست‌نشانده‌های‌ استکبار نیز در چهارم ذی‌الحجه‌ ۱۴۰۷ هجری قمری، حجاج ایرانی را در سرزمین وحی‌ به خاک و خون کشیدند و جمعه‌ای‌ خونین را در تاریخ ثبت کردند، این جنایتکاران نمی‌توانند به هیچ عنوان ما و ایران اسلامی را پایمال‌کننده حقوق بشری بدانند و ما قربانی مساله حقوق بشر هستیم و حقوق ما توسط مدعیان حقوق بشر پایمال شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام در بخش دیگری از سخنان خود به فرموده قرآن کریم برای عبرت آموزی از حوادث روزگار اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در آیات کتاب آسمانی قرآن از مومنان می‌خواهد که از آنچه در پیرامون آنها می‌گذرد، درس گرفته و در اصلاح عمل، رفتار و نگاه ایمانی‌ خود به کار گیرند.

وی با تاکید بر تحلیل مومنانه حوادث افزود: باید در این تحلیل‌ها، اشتباهات را پیدا و نازیبایی‌ها را جست‌وجو کرد و به تصحیح آنها پرداخت چرا که‌ این انتظار، قرآن کریم است.

خطیب جمعه شهرکرد اظهار داشت: همه حوادث، وقایع و اتفاقاتی و بلایای که در جهان رخ می‌دهد نتیجه عمل و رفتار فردی و جمعی انسان است و باید انسان‌ها نسبت به این حوادث تحلیل واقعی داشته باشند.

به گفته وی، در جهان هستی بروز حوادث، بلایا از جمله سیل، زلزله، کرونا، و سایر حوادث برای آزمایش و سنجش انسان است و نتیجه عمل و رفتار فردی و جمعی انسان است که انسان‌ها در زمان سختی‌ها و ناگواری‌ها مورد سنجش و آزمایش قرار داده شوند.

خطیب نماز جمعه شهرکرد با گرامیداشت اول ذی‌الحجه و تبریک سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، افزود: این ماه، ماه عبودیت و نورانیت است و دهه نخست این ماه با نام "ایام معلومات" نام برده شده است.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام با بیان اینکه ازدواج به عنوان یک سنت‌ مهم دینی و نبوی‌ و همچنین دستور قرآن کریم باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: لازم است در وقت مناسب، زمینه ازدواج فرزندان از سوی خانواده‌ها فراهم شود.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی به دلیل برخی مشکلات متعدد، ازدواج در حال کمرنگ شدن است و تبعات منفی آن به سمت برجسته شدن پیش‌ می‌رود.

حجت‌الاسلام و المسلمین نکونام افزایش کیفیت ازدواج در جامعه را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: آسان‌ گرفتن آن، فراهم‌ کردن تسهیلات برای جوانان در این امر الهی، گشودن راه‌ها و رفع موانع ازدواج و کمک در تهیه جهیزیه می‌تواند عرضه ازدواج در جامعه را تقویت کند و به ترویج این سنت حسنه منجر شود.

وی از جوانان خواست تا از ازدواج به عنوان یک دستور مهم دینی فاصله نگیرند و در وقت مناسب به این سنت عمل کنند و ادامه داد: پس از ازدواج نیز خانه زوجین‌ باید به خانه عبودیت، پاکی و رفتارهای مناسب تبدیل شود.

امام جمعه شهرکرد اظهار داشت: زن و مردی که شریک زندگی یکدیگر می‌شوند هر دو مخلوق پروردگارند و هر یک جایگاه انسانی خود را در نزد خداوند دارد از این رو زوجین باید همدیگر را تکریم کرده، قدرشناس هم‌ باشند و زندگی را صفا ببخشند تا در ادامه زندگی مشترک خود بتوانند فرزندان سالم و صالح تربیت کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha