سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حسن رحیم پور ازغدی

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی فعالیت جهادی را سرشار از عشق ترسیم کرد و گفت: طلبه و دانشجوی متأهل و مجرد هزار نوع گرفتاری دارد، اما می رود در بیابان برای مردم نوکری می کند. این با منطق مادی قابل فهم نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه به نقل از پایگاه جهادگران حوزوی، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در اختتامیه نخستین گردهمایی مشترک جهادگران حوزه و دانشگاه در مشهد مقدس، به ایراد سخن پرداخت و ضمن تأکید بر اهمیت روحیه جهادی گفت: کار جهادی با علم حضوری درک می شود و علم حصولی در این مورد فایده ای ندارد؛ مثل لذتی که از یک زیبایی می بریم یا حال خوشی که در یک موقعیت خاص به ما دست می دهد.

لذت خدمت به دیگران قابل تبیین نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: اگر کار جهادی را بخواهید برای کسی توضیح دهید فقط در الفاظ می ماند. تجربه خدمت به دیگران بدون داشتن هیچ توقعی، لذتی است که کمتر کسی به آن دست پیدا میکند و قابل تبیین نیست.

وی با اشاره به فرهنگ فردگرایی و لذت خواهی فردی در جوامع امروز خاطرنشان کرد: بسیاری از ما در هر موقعیتی که هستیم نگاه می کنیم چه چیزی و چه کسی برای من چه دارد و بر اساس این «من» برای آن ارزش قائل می شویم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، کار خیری را که برای تظاهر و جلب نظر دیگران باشد، از مصادیق شر برشمرد و بیان کرد: بسیاری از سلبریتی ها و مسئول نماها یک قدم جزئی برمی دارند، اما همه باید بفهمند او چه کار کرده است، اما این کار خیر آن ها هم مصداق کار شر است.

رحیم پورازغدی گفت: عبادت فردی باید پنهان باشد و عبادات جمعی هستند که به جهت گفتمان سازی و جریان سازی باید خیلی سر و صدا کنند.

نماز و زکات، دو شرط انسان بودن

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه خداوند در قرآن کریم راه را برای انسان بودن و انسان ماندن بندگانش مشخص می کند، گفت: دو شرط برای این کار در قرآن آمده است؛ در این کتاب شریف هرجا نماز می آید زکات هم می آید. در روایت نماز بدون زکات قبول نیست. حق محرومین را اگر از اموال خارج نکنید نماز شما بالا نمی رود.

وی خاطرنشان کرد: در روایات تکدی و تکدی گری در جامعه دینی معنی ندارد، اما اگر اضطرار دارد باید کمک شود.

رحیم پور ازغدی در ادامه به بررسی سابقه گروه های جهادی پرداخت و گفت: اردوهای جهادی قبل از انقلاب هم بود؛ آن ها علاوه تبیین معارف دینی و پخش اعلامیه های امام خمینی(ره)، یکی از کارهایی که داشتند همین اردوهای جهادی درمناطق محروم بود.

وی اردوهای جهادی را یکی از جریان های اجتماعی امروز عنوان کرد و افزود: این اردوها در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی اندک بود، اما الآن به جریان و جنبش اجتماعی تبدیل شده اند و این یک تحفه معنوی است.

فرهنگ اسلامی با خدمت رسانی به دیگران عجین است

رحیم پور ازغدی، فرهنگ اسلامی را عجین با خدمت رسانی به دیگران دانست و اظهار کرد: در فرهنگ اسلامی هرکس به دیگران بیشتر خدمت می کند آدم تر است و هرکس دیگران را به بیگاری به خدمت می گیرد، این حیوان تر است. خوراک جسم طعام است و خوراک روح اطعام است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، فعالیت جهادی را سرشار از عشق ترسیم کرد و گفت: طلبه و دانشجوی متأهل و مجرد هزار نوع گرفتاری دارد، اما می رود در بیابان برای مردم نوکری می کند، این با منطق مادی قابل فهم نیست. اینها چرتکه نه برای خود، بلکه برای خلق می اندازند.

وی ادامه داد: در کار جهادی باید بدانیم که برای خدا و برای خودم دارم خدمت می کنم. خدمت به خدا یک اصلاح است، چون خدا مخدوم کسی نیست. خدمت برای رشد معنوی خود می باشد.

رحیم پور ازغدی بیان کرد: همیشه انبیا جلوتر و بیشتر از بقیه کار کرده اند، اول خودشان و اهل بیتشان رفتند بعد بقیه را هم تشویق نمودند، نگفتند اگر به ما بی احترامی شد ما دیگر برای شما کار نمی کنیم.

خدمت به مردم در سیره اهل بیت(ع) می درخشد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به درخشش خدمت رسانی به مردم در سیره ائمه اطهار علیهم السلام، گفت: غزالی می گوید روزی یک نفری به امام سجاد(ع) فحش داد؛ امام با لبخند به او فرمود شما اهل این شهر نیستید، اگر اجازه بدهید من درخدمت شما باشم، ما جایی داریم برای افراد غریبه که درب آن باز است. او فحش داد و امام این طور با او برخورد می کرد، چون او بیمار است و امام می خواهد او را معالجه کند.

وی کار جهادی را از هر عبادتی برتر دانست و خاطرنشان کرد: اهل بیت(ع) شخصاً غذا به دوش می کشیدند و در نیمه شب ها به فقرا کمک می کردند. در روایتی دیدم که مولا علی(ع) در یک شبی آب برای فقرا می برد و می گوید خدایا این آب را از من بپذیر، من امشب جز آب چیزی ندارم که ببرم.

تنبلی از نشانه های نفاق است

رحیم پور ازغدی عنوان کرد: یکی از نشانه های منافق کسالت است؛ مؤمن همیشه با نشاط است و اصلاً در خدمات اجتماعی و خیریه خسته نمی شود. کسالت و تنبلی علامت نفاق است، حالا بخشی هم شرایط بدنی و بیماری است و منظور من آن موارد نمی باشد.

خدمت باید مؤدبانه و بی منت باشد

وی سپس به آداب اخلاقی کار جهادی پرداخت و گفت: وقتی به کسی خدمت می کنید باید این کار به صورت مؤدبانه و همراه با خوشرویی و حفظ کرامت افراد باشد. خدمت باید بدون منت باشد؛ قرآن می فرماید این خدمت ها را با منت گذاشتن باطن نکنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان عدل و احسان را دو امر الهی دانست و خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید «یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ». خداوند فرمان دائمی و تا ابد به عدل و احسان داده است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha