چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ آخرین وضعیت مردم زلزله زده افغانستان

حوزه/ یک فعال بین الملل در حوزه افغانستان گفت: همراهی مردم ایران با مردم زلزله زده افغانستان خیلی خوب بود و در فضای مجازی نیز شاهد هشتگ‌های همدلی کاربران ایرانی با مردم افغانستان بودیم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، حدود دو هفته قبل زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر بامداد روز چهارشنبه یکم تیرماه مناطقی از جنوب شرق افغانستان همچنین بخش‌هایی از پاکستان را لرزاند که در پی آن هزاران تن کشته و زخمی شدند. این زلزله در دو ولایت "خوست" و "پکتیکا" رخ داد، و بیش از ۱۵۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۰۰۰ نفر نیز مصدوم شدند.

سمانه افشاری نژاد فعال بین الملل در حوزه افغانستان در گفت و گو با خبرنگار بین الملل حوزه به بیان نحوه کمک رسانی مردم ایران به مردم زلزله زده افغانستان در این ایام پرداخت.

حوزه- لطفا در خصوص نحوه کمک رسانی به زلزله زدگان افغانستان از روزهای اول زلزله تاکنون توضیح دهید.

ما از اوایل ساعتهای وقوع زلزله در منطقه "پکتیکا" سعی کردیم به سرعت در فضای مجازی اطلاع رسانی کنیم و تقریبا در سه یا چهار ساعت اولیه وقوع حادثه، در ایران اطلاع رسانی کامل نشده بود و برخی ها از این حادثه مطلع نبودند.

با طراحی یک پوستر ساده و معرفی شماره حساب حدود ۸۰ میلیون تومان جمع آوری شد. خوشبختانه از این اقدام استقبال خوبی شد و خیلی از مردم به طور خود جوش در صفحات خود این پوستر را بازنشر کردند و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، این مبلغ جمع آوری شده نشان از لطف، مهربانی و همدلی مردم ایران با خواهران و برادران افغانستانی دارد.

حوزه- آیا خودتان از مناطق زلزله زده در افغانستان مشاهده میدانی داشتید.

متاسفانه با تمام تلاش هایی که انجام دادم به دلیل ندادن ویزا از سوی سفارت افغانستان موفق نشدم به این کشور سفر کنم. همزمان با پیگیری های من یک تیم از هلال احمر ایران متشکل از ۱۵ نفر به مناطق زلزله زده اعزام شدند.

حوزه- چه گروه های جهادی از ایران در این ایام به مردم زلزله زده افغانستان کمک رسانی انجام دادند؟

در کنار فعالیت های موسسه رنگ زیتون، حدودا ۸ گروه جهادی دیگر از تهران، مشهد، سیستان و بلوچستان، مجمع جهاد گران تهران، خانه کابل، موسسه حبل‌الله و گروه جمعیت افغانستانی های مقیم ایران مبالغی را جمع آوری نمودند و با همکاری رابطان افغانستانی این کمک های نقدی و غیر نقدی به دست مردم افغانستان رسید.

در دو روز اول ۴ بار ایران از طریق راه هوایی اقلام مورد نیاز را به مناطق زلزله زده ارسال کرد و ارسال اقلام اولیه و آب معدنی با تریلی از سیستان و بلوچستان در روزهای اول در دستور کار قرار گرفت.

حوزه- مهمترین مشکلاتی که زلزله زدگان افغانستانی که با آن دست و پنجه نرم می کنند، چیست؟

با توجه به همکاری خیلی خوب ایران از همان ساعات اولیه وقوع زلزله و اعزام نیروهای هلال احمر به این مناطق، برخی از مشکلات مردم زلزله زده مرتفع شد. اما از آنجا که در افغانستان مدیریت نیروی انسانی ضعیف است، اقلام مورد نیاز مردم چون غذا، چادر و تجهیزات پزشکی و اقلام دارویی به موقع به دست مردم نمی رسید. از سوی دیگر به دلیل صعب العبور بودن مناطق بسیاری از کمک رسانی ها از طریق هلی کوپتر و در مواردی از طریق ماشین صورت می گرفت. نبود پزشک زن، درمان زنان مجروح و آسیب دیده زلزله را به دلیل قوانین طالبان با مشکل روبرو می کرد.

حوزه- آخرین آمار از تعداد کودکانی که جان خود را در این زلزله ازدست دادند و یا مجروح شدند، چه تعداد است؟

حدود ۱۲۰ کودک جان خود را در این زلزله از دست دادند و ۷۰ کودک مجروح شدند که البته ممکن است این آمار تغییر کند.

حوزه- ارزیابی شما از نحوه کمک رسانی مردم و دولت ایران به مردم زلزله زده افغانستان چیست؟

با وجود شرایط اقتصادی فعلی، همراهی مردم ایران با مردم زلزله زده افغانستان خیلی خوب بود و در فضای مجازی نیز شاهد هشتگ های همدلی کاربران ایرانی با مردم افغانستان بودیم. هشتگ های "افغانستان تسلیت، جان ایران جان افغانستان" از جمله هشتگ های کاربران ایرانی در این مدت بود و در مقابل نیز کاربران افغانستانی با هشتگ "ایران متشکریم" از همراهی و همدلی مادی و معنوی مردم ایران تشکر و قدر دانی نمودند.

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha