چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله صدوقی

حوزه/ درست است که امثال آیت‌الله صدوقی، حضرت آیت‌الله دستغیب و حضرت آیت‌الله مدنی، استوانه‌های اصلی حرکت‌های مردمی و حضور مردم در صحنه هستند اما این تفکر که با رفتن این‌ها حرکت مردمی متوقف خواهد شد و حضور مردم در صحنه منتفی خواهد شد محاسبه غلطی است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یازدهم تیرماه، سالروز شهادت چهارمین شهید محراب، آیت الله صدوقی بوده است که به بازنشر مصاحبه کم‌تر دیده شده مقام معظم رهبری پیرامون شهادت آیت الله صدوقی که در دوازدهم تیرماه سال ۱۳۶۱ گرفته شده است، خواهیم پرداخت:

* نظر شما در مورد شهادت آیت الله صدوقی چیست؟ و با توجه به اینکه دشمن مرتبا شخصیت‌های انقلابی و مورد اعتماد ملت را شهید می کند آیا فکر نمی کنید که تشکیل هرچه زودتر سازمان اطلاعاتی کشور ضرورت داشته باشد؟

بسم الله الرحمن الرحیم
شهادت فقیه جلیل‌القدر و بزرگوار وعالم مجاهد حضرت آیت‌الله صدوقی یکی دیگر از افتخارات جامعه روحانیت اسلام و سند زنده‌ای بر حقانیت ادعاهای جمهوری اسلامی است. همچنین این فاجعه سند متقنی برسیاه‌رویی، سیاه‌کاری عمّال استکبار جهانی است که به این حادثه و حوادث دامان خودشان را آلوده کرده‌اند دشمن با این محاسبه که [شخصیت‌هایی] از قبیل آیت‌الله صدوقی ستون‌ها و استوانه‌های حرکت مردمی انقلاب ما هستند برای این‌که این حرکت را متوقف کند و حضور مردم در صحنه را از بین ببرد، دست به این ترورها و این جنایت‌ها می‌زند.

حقیقت این است که نیمی از محاسبه درست است و نیمی غلط؛ درست است که امثال آیت‌الله صدوقی، حضرت آیت‌الله دستغیب وحضرت آیت‌الله مدنی،استوانه‌های اصلی حرکت‌های مردمی و حضور مردم در صحنه هستند اما این تفکر که با رفتن این‌ها حرکت مردمی متوقف خواهد شد و حضور مردم در صحنه منتفی خواهد شد محاسبه غلطی است زیرا اگر جسم صدوقی‌ها با این ترورها از میان مردم مفقود می‌شود و می‌رود اما خاطره آن‌ها و تعالیم آن‌ها و حرکت آن‌ها همچنان در میان مردم برای مدت‌های طولانی باقی خواهد بود.

شما به تبریز و شیراز که هر یک استوانه بزرگی مشابه آیت‌الله صدوقی در حرکت‌های فاجعه‌آمیز از دست دادند نگاه کنید، خواهید دید که فقدان این بزرگواران نه فقط از جوشش و شور و عشق مردم وحضور آن‌ها در صحنه نکاسته بلکه بر وقوف و حضورشان در صحنه‌های مبارزه حق علیه باطل مصمم‌تر گردانیده است.

یزد استانی است که خاطره‌های ارزشمندی را از مرحوم آیت‌الله صدوقی از دوران اختناق از دوران پیش از انقلاب اسلامی ایران بخاطر دارد.

آیت‌الله صدوقی با خون خود، ادعاهای خود و حرف‌های خود، اقدام‌های خود را امضا کرد حقانیت آن‌ها را ثابت کرد، بی‌شک حضور معنوی و روحانی آن عالم بزرگ همچنان به حرکت مردم این استان ادامه خواهد داد. مردم خاطره حضور این مرد در میدان‌های مبارزه علیه رژیم جبار گذشته و نیز حضور این مرد را در میدان‌های جنگ با رژیم حاکم بر بغداد از یاد نخواهد برد این مرد کسی بود که سالیان درازی مبارزه کرده بود و همچنان مبارزه می‌کرد تا شهید شد.

این مبارزه‌ها سند حقانیت سخنان او بود، سخنان او آویزه گوش مردم یزد و همه مردمی که این بزرگ‌مرد را می‌شناسند همیشه خواهد بود بنابراین ما اگر چنانچه فقدان این مرد را ضایعه بزرگی می‌شماریم اما احساس می‌کنیم که عالم اسلام هرگز از این شهادت نیز مانند شهادت‌های دیگر دچار خسارت نشده است.

اما این‌که یک سیستم اطلاعاتی بدین خاطر ضروری می‌باشد باید بگویم که ایجاد چنین سیستمی بطور حتم ضروری است باید هر چه زودتر کار تشکیل چنین سیستمی در مجلس شورای اسلامی به پایان برسد و به دولت ابلاغ و اجرا شود البته مردم مسلمان ما همگی در کار اطلاعاتی هم با دولت مثل میدان‌های دیگر مثل جنگ، اقتصاد و بقیه مسائل زندگی اجتماعی کمک می‌کنند اما وجود چنین سیستمی حتماً ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

من توصیه می‌کنم به مردم مبارز و نستوه یزد که یاد این شهید بزرگوار از خدمتگزاران قدیمی اسلام و مسلمین بوده گرامی بدارند. کما این‌که گرامی می‌دارند و به احترام خون این شهید آنچه را که این شهید دعوت می‌کرد در مد نظر داشته باشند این شهید به اسلام و به وحدت مسلمین و مبارزه در راه خدا به ایثار و فداکاری به کمک به دولت جمهوری اسلامی دعوت می‌کرده.

این مواضع درست و بی‌تردید خودش را از آغاز انقلاب تا امروز همواره حفظ کرده بود آن وقتی که همه در تبعید بودند او حقیقت را به خوبی می‌شناخت و چهره‌های مزوّر سیاسی را افشا می‌کرد این تکلیفی است بر دوش پیروان و دوستان و استفاده کنندگان از محضر این عالم جلیل و امیدوارم که حضور چنین خاطره‌هایی بتواند برای مردم ایران به عنوان یادگار گرانبهایی از این بزرگوار همواره مفید و کارگزار و مشکل گشا باشد.

* با توجه به اینکه شما در زمان رژیم شاه معدوم به زاهدان تبعید شده بودید و بالطبع برخوردهایی نیز با حضرت آیت‌الله صدوقی داشته‌اید. اگر خاطره‌ای از ایشان دارید بیان بفرمائید.

خاطره بسیار عزیزی که از این بزرگوار دارم این است که ایشان در آن دوران که ما در تبعید بودیم در ایرانشهر و با وجود اختناقی که در آن دوران وجود داشت ایشان با جمعی از دوستان‌شان از یزد حرکت کردند و علیرغم فرسودگی و پیری راه‌های طولانی را پیمودند و به ایرانشهر به دیدن ما آمدند و چنانچه به دیدن دیگر تبعیدیان نیز رفته بودند. و آمدن ایشان یک کمک روحی بسیار بزرگی برای ما آن روز محسوب می‌شد.

همچنین بعد از آن‌که ایشان از ایرانشهر برگشتند نامه‌ای برای من نوشتند که بعضی از مسائل یزد را برای من در این نامه شرح داده بودند و من در پاسخ ایشان نامه مشروح و مفصلی نوشتم که شامل تحلیل وسیعی از اوضاع ایران و اوضاع انقلاب و اوضاع گروه‌های مبارز و اوضاع روحانیت بود.
که آن نامه در آن وقت منتشر شد و در ده‌ها هزار نسخه به دست همه رسید و در آن نامه به نقش روحانیت و حساسیت دستگاه‌های استکباری نسبت به روحانیت اشاره کرده بودم و آن را تشریح کرده بودم که شهادت ایشان شاهد بزرگی است بر مسائلی که در آن نامه آمده بود.


روزنامه جمهوری اسلامی، ص ۹، ۱۳۶۱٫۴٫۱۲

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha