دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
فطبی

حجت‌الاسلام والمسلمین قطبی اعلام کرد: اصفهان با ۷ درصد جمعیت کشور ۱۰ درصد شرکت های دانش بنیان را در اختیار دارد و همه این ظرفیت‌ها برای کمک به کشور و مسئولین پای کار هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد قطبی، مدیرعامل مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق در نشست «ظرفیت‌های صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی استان اصفهان» که از سوی خانه فناوری های فرهنگی اصفهان وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: بدون تردید اگر صنایع خلاق شکل نگیرد، توسعه معنای عام شکل نخواهد گرفت وامروز بسیاری از حوزه‌ها و جنبه‌های رشد و پیشرفت مرهون این حوزه است.
وی افزود: امروز اگر حج در دنیا دیده شده به برکت صنایع خلاق است، همینطور وسعت و دیده شدن اربعین به همین واسطه است و بسیاری حوزه‌های دیگر که دیده و پررنگ شدند، مدیون همین صنایع خلاق هستند.
مدیرعامل مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق با بیان اینکه فرهنگ عمومی و سبک زندگی در دنیا توسط صنایع خلاق مدیریت می‌شود، تأکید کرد: اگر از سیطره فرهنگ غرب ناراحت و ناراضی هستیم به علت در اختیار گرفتن صنایع خلاق توسط آنها است، همچنین این صنایع درحوزه امنیت پیشتاز است، افکار را جا به جا می‌کند و واسطه آن بدترین کار به عنوان بهترین شناخته می‌شود.
وی با اشاره به نامگذاری امسال به عنوان‌ «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» گفت: اگر صنایع خلاق پیش و پس از صنعت و اقتصاد دانش‌بنیان در همه حوزه‌ها قرار نگیرد، موفقیتی حاصل نخواهد شد؛ با صنایع خلاق است که نگاه کشاورز به این حوزه تغییر می‌کند و روش‌های نوین به کار گرفته می‌شود؛ مدیریت بزرگترین شرکت‌های دنیا بر اساس صنایع خلاق انجام می‌شود.
حجت الاسلام و المسلمین قطبی ادامه داد: صنایع خلاق در همه عرصه‌ها پیشتاز، توام و پس از هر اقدام وارد کار می‌شود، دیدگاه، نگاه و تصویر ذهنی و مدیریت افکار مردم را در دست می‌گیرد و امروز به دنبال تعریف و رشد فرهنگ عمومی جامعه ناگزیر از توجه به صنایع خلاق هستیم‌ بدون این فرهنگ عمومی رشد نخواهد کرد. این صنایع ضرب همه هنرها در یکدیگر و توانایی انسان‌ها در یکدیگر است.
وی با اشاره به قوت و قدرت نخبگانی صنایع خلاق نسبت به فعالیت یدی و بدنی گفت: صنایع خلاق مدیریت افکار نگرش‌ها و ذهنیت‌های انسانهاست و اصفهان ظرفیت بی نظیری در این حوزه دارد و اصفهان در حوزه صنایع دستی تنها شهری است که بیشترین رشته هنری فعال را دارد، ۱۹۰ رشته رسمی تا رشته‌های غیررسمی بین ۲۷۰ رشته هنری را شامل می‌شود. اصفهان در حوزه تئاتر و موسیقی و ادبیات دارای مکتب است و اینها میراثی است که گذشتگان برای ما به یادگار گذاشته‌اند و متاسفانه امروز نگاه پایتخت به اصفهان اگر نگوییم سطحی نگر، لااقل سختگیرانه است.
مدیرعامل مرکز ملّی نوآوری و خلاقیت اشراق افزود: امروز اگر شاخصه‌هایی برای سنجش سلیقه‌های هنری مردم داشتیم اصفهان رتبه بالایی در فهم علاقمندی و رویکرد هنری و اقبال به هنر خواهد داشت و با اکوسیستم خوب کسب و کار، کریدور صنایع خلاق را به تمام معنا شکل داده، شهرک علی تحقیقاتی اصفهان، اولین نهاد سازمان‌یافته رسمی در حوزه علم و فناوری در کشور است که وقتی تاسیس شد (حدفاصل سال‌های ۷۹ تا ۸۲) نام پارک علم و فناوری وارد ایران نشده بود و پارک علم و فناوری پردیس تهران که امروز آن قدر مورد توجه است با چندسال تأخیر نسبت به اصفهان تاسیس شد همچنان که اولین مراکز رشد علوم انسانی در اصفهان ایجاد شدند.
وی تأکید کرد: اینها ظرفیت اصفهان است که نباید آنها را نادیده گرفت؛ جلسات فصلی برای استفاده از این ظرفیت‌ها تعیین مأموریت و مطالبه گری نیاز است. امروز فضای مجازی تمام ابعاد زندگی ما را در بر گرفته و اصفهان توان و ظرفیت‌های خوبی در حوزه فضای مجازی دارد و اساسا فضای مجازی ترکیبی از هنر و فناوری است و بهترین هنرمندان ما از اصفهان هستند، لذا باید به این ظرفیت‌ها اعتماد کرد و به آنها مسئولیت داد.
حجت‌الاسلام و المسلمین قطبی با اشاره به اینکه شتاب ‌دهنده‌های اصفهان فعال و تاثیرگذارند، گفت: ۵۷۰ شرکت دانش بنیان در اصفهان وجود دارد؛ اصفهان با ۷ درصد جمعیت کشور ۱۰ درصد شرکت های دانش بنیان را در اختیار دارد و همه این ظرفیت‌ها برای کمک به کشور و مسئولین پای کار هستند.
انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha