شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
سفر دکتر قالیباف به استان کهگیلویه و بویراحمد

حوزه/ رئیس مجلس شورای اسلامی از سد تنگ سرخ، پتروشیمی گچساران و دهدشت بازدید کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در سفر یک روزه خود به کهگیلویه و بویراحمد در فرودگاه یاسوج، در تشریح برنامه های سفر نظارت ستادی خود و هیئت همراه به این استان به خبرنگاران گفت: مرحله دوم سفرهای نظارتی ما با عنوان «نظارت‌های ستادی» با سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد آغاز شده است.

وی با اشاره به فاصله‌ای که بین سفرهای نظارتی ایجاد شده است، گفت: در دوره قبلی سفرها، فعالیت و تحرک دولت سابق آنقدر که باید و شاید وجود نداشت و ما بیشتر پروژه‌ها را در حوزه میدانی دنبال می‌کردیم، اما با روی کار آمدن دولت جدید و حضور میدانی خوب، این جهت به ما در مجلس شورای اسلامی داده شد تا با نگاه و نظارت ستادی به معنای نظارت و کنترل بر پروژه‌ها مخصوصا در آستانه برنامه هفتم توسعه بتوانیم در سیاستگذاری‌ها و رهیافت‌هایی که به ویژه برای استان‌های محروم وجود دارد، اقدام کنیم.

رئیس مجلس ادامه داد: در بررسی‌های انجام گرفته با روستاهای زیر ۲۰ خانواری که در مسئله برق، آب و گاز دچار مشکلاتی هستند روبه‌رو هستیم که باید رسیدگی‌هایی انجام شود و در برنامه هفتم توسعه اینگونه پروژه‌ها و مشکلات دیده شود.

قالیباف افزود: براساس برنامه ریزی‌های انجام گرفته، این استان را برای سفر انتخاب کردیم تا ان شاءالله با نظارت خوبی که بر پروژه‌ها و مشکلات چه در حوزه حسابرسی، اعتبارات و مشکلاتی که در حوزه واگذاری اعتبارات ممکن است به وجود آید همچنین پروژه‌هایی که تعیین تکلیف آنها زمان‌بر شده است را ساماندهی کنیم.

آنچه در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به کهگیلویه و بویراحمد گذشت

وی با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه در مجلس تصریح کرد: امیدواریم در برنامه بعدی توسعه بتوانیم پروژه‌های زمان‌بر و طولانی را تعیین تکلیف کنیم و با آغاز برنامه برخی از پروژه‌ها که بیش از ۲ دهه زمان برده است را ساماندهی کنیم.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: واقعیت این که در دهه‌های گذشته مجموعه پوشش سبز زاگرس ضعیف شده است، همچنین هوای گرم، آتش سوزی‌ها و نبود امکانات اطفای حریق، مشکلاتی را برای پوشش سبز گیاهی این منطقه ایجاد کرده است و ما در مجموع در نگهداری از محیط زیست زاگرس کارنامه قابل قبولی نداریم، همان طور که گفته شد یکی از دغدغه‌های سفر امروز رسیدگی به این موضوع و بحث در این خصوص است.

بازدید رئیس مجلس از «سد تنگ سرخ یاسوج»

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بازدید از طرح سد مخزنی تنگ سرخ بشار، ضمن استماع مشکلات مردم بومی منطقه درخصوص تملک اراضی واقع در طرح مذکور، گفت: باید با ارزش سنجی اراضی، خسارات وارد شده به مردم تعیین و کارشناسی شود. همچنین زمین ها باید با قیمت روز کارشناسی شود.

در بدو ورود قالیباف، عده‌ای از مردم برای بیان مشکلات خود در خصوص اجرای این طرح در محل حاضر شدند که رئیس مجلس به محض اطلاع از حضور مردم، در میان آنها حاضر و از نزدیک ضمن گفت وگو با آنان، مشکلات و مسائل آنها را شنید که یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم، مشکل تملک اراضی این طرح است.

‌قالیباف عنوان کرد: قطعاً این موضوع را پیگیری خواهم کرد و با توجه به همراهی رؤسای کمیسیون‌های انرژی و کشاورزی مجلس در این سفر، این موضوع باید تعیین تکلیف شود.

وی با تاکید بر اینکه اولویت باید با اراضی تحت عملیات کارگاهی طرح باشد، گفت: باید با ارزش سنجی اراضی، خسارات وارد شده به مردم تعیین و کارشناسی شود. همچنین زمین ها باید با قیمت روز کارشناسی شود، نه اینکه نزدیک به ۱۰ سال زمین ها از افراد گرفته شود و ارزشیابی با نرخ ۱۰ سال گذشته صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اولویت در طرح سد مخزنی تنگ سرخ بشار، رفع مشکل تملک اراضی مردم است.

آنچه در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به کهگیلویه و بویراحمد گذشت

بازدید از پتروشیمی گچساران

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به شهر گچساران سفر کرد و در بازدید از پتروشیمی این شهر، اظهار کرد: این طرح یک سرمایه بسیار بزرگ کشوری که در شهرستان نفت خیز گچساران ایجاد شده است.

وی گفت: پس از ۲۲ سال شاهد ساخت یک طرح بسیار بزرگ و تاثیرگذار در صنعت و تولید کشور در منطقه نفت خیز گچساران هستیم.

آنچه در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به کهگیلویه و بویراحمد گذشت

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با ایجاد پتروشیمی گچساران منابع غنی کشوری که حدود ۶۰ میلیارد دلار در حال سوختن بود به سرمایه بزرگی تبدیل و از هدر رفتن چنین سرمایه عظیمی جلوگیری خواهد شد.

قالیباف با اشاره به آلودگی ناشی از سوختن منابع گازی جلوگیری می‌شود، عنوان کرد: افتتاح و بهره‌برداری این مجموعه باعث ایجاد رونق در صنایع زیر دستی و دیگر شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد افزون بر ۲۰ درصد از نفت و گاز کشور را در اختیار خود دارد.

رئیس مجلس بیان کرد: پتروشیمی گچساران به دست متخصصان داخلی با توجه به تحریم‌ها یک کار بسیار بزرگ و جهادی است.

بازدید از پتروشیمی در دست ساخت دهدشت

دکتر قالیباف بعد از بازدید سد تنگ سرخ یاسوج و پتروشیمی گچساران از پتروشیمی دهدشت بازدید و از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات قرار گرفت و دستور پیگیری‌های لازم را داد.

آنچه در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به کهگیلویه و بویراحمد گذشت

این واحد پتروشیمی با هدف تولید سالانه سه هزار تن مواد پلی‌اتیلن سنگین و اشتغال حدود ۳۵۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار و ۵۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم کلنگ‌زنی شده‌ است که از سال ۸۶ تاکنون بی نتیجه مانده است.

آنچه در سفر رئیس مجلس شورای اسلامی به کهگیلویه و بویراحمد گذشت

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در بازدید از پتروشیمی دهدشت، با توجه به نواسانات برقی این پروژه، خواستار تأمین برق پایدار آن از رئیس کمیسیون انرژی مجلس شد.

وی خواستار تعیین تکلیف خوراک این پروژه شد و اظهار کرد: ما در مجلس شورای اسلامی به جد تمام هزینه‌های آن را حل خواهیم کرد به شرطی که کار در مسیر دقیق خود حرکت کند.

دیدار با مردم شهرستان کهگیلویه

محمد باقر قالیباف در دیدار با برخی از مردم شهرستان کهگیلویه اظهار کرد: با برنامه ریزی های انجام شده سد آبریز که یکی از دغدغه های اصلی مردم است برای اجرای شدن هیچ مشکلی نخواهد داشت.

وی بیان کرد: با همکاری دولت روند اجرای سد آبریز حوضه کهگیلویه آغاز خواهد شد.

قالیباف تصریح کرد: با اجرای این طرح شاهد رونق توسعه در استان کهگیلویه و بویراحمد خواهیم بود.

وی از استقبال پرشور مردم تقدیر کرد و افزود: مشکلات آنها در حوزه های مختلف با تدابیر لازم در وزارت خانه ها به جد پیگیری خواهد شد.

دکتر قالیباف قرار است تا دقایقی دیگر در نشست شورای اداری که با حضور مسئولان استانی تشکیل خواهد شد، شرکت کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha