یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

حوزه / نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: در مسیرهایی که برای نماز فطر و قربان می رفتم می دیدم مساجد مختلف بلندگوهایشان فعال است و هر مسجد مجزا نماز می خواند، این ها در شأن نمازهای عیدفطر و عید قربان نیست، حواسمان باشد که به سمت یکپارچه شدن برویم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی عصر سه شنبه در جلسه هماهنگی برگزاری نماز عید قربان، گفت : خداوند در آیه ۴۱ سوره حج فرمود «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ»، خداوند انتظار دارد همین که ما امکاناتی در اختیارما قرار گرفت، نماز را اقامه کنیم، اکنون همه نظام، صداوسیما، رسانه ها، تبلیغات شبکه های ملی، روحیات مردم و فرهنگ دینی جامعه، همه این ها زمینه تبلیغ برای اقامه نماز را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: ما بیاییم نمازی که نماز شهر ماست را به بهترین نحو اقامه کنیم؛ یک موقع نماز در خانه ماست، یک موقع در مسجد محله، یک موقع صحبت از نمازهایی مانند عیدفطر، عید قربان و نماز جمعه است که آبرو و عزت شهر است. وقتی می خواهند بگویند این شهر اهل نماز است یا خیر، نگاه می کنند به نمازهای جمعه، عیدفطر و عیدقربان و اگر باشکوه باشد می گویند اینجا شهر متدینی است، مهم است که ما شخص متدینی باشیم، همچنین باید شهر متدینی باشیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: خداوند فرموده «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ»، یعنی همه رسالت اقامه نماز را برعهده دارند، یعنی استاندار، فرماندار، نیروی انتظامی، ارتش، سپاه، روحانیت، حوزه های علمیه، این اقامه نماز به عهده شماست.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین بیان کرد: خداوند در آیه ۳۲ سوره حج می فرماید «وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوب»، یعنی آن هایی که شعائر الهی را بزرگ می شمارند و در بزرگ نشان دادن شعائر الهی می کوشند، به شعائرالهی اهمیت قائل می شوند، این نشان دهنده تقوای قلبی آن هاست، یعنی کسی که در دلش تقواست، نمی تواند آرام بنشیند و بگوید اگر نشد هم اشکالی ندارد.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین خاطرنشان کرد: قرآن آدم ها را دو طیف نشان می دهد و می گوید «،إِنَّ الَّذِینَ یُحِبُّونَ أَنْ تَشِیعَ الْفَاحِشَةُ فِی الَّذِینَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ ۚ قرآن می گوید یک عده هستند که خوششان می آید فساد و فحشا و بدی در جامعه رواج پیدا کند، یعنی هر چه بدی ها بیشتر دیده شوند این ها بیشتر خوشحال می شوند، در مقابل آن ها « وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَی الْقُلُوب» قرار دارند، یعنی بسیار خشنود می شوند که مساجد آباد باشد و جمعیت زیادی در صفوف مساجد باشند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: نماز عید فطر و عیدقربان احکام فقهی بسیار مشترکی دارند، همچنین نماز عید فطر و عید قربان با نماز جمعه هم مشترکات فراوانی دارند، البته مسائل متمایزی نیز دارند، اما مسائل مشترک بسیاری هم دارند، امیرالمومنین(ع) در یکی از خطبه های نماز عید فطر می فرماید مردم چرا باید چنین جماعتی را برپا کنند؟ برای اینکه شکوه و عظمت مسلمین دیده شود

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تاکید کرد: در نماز عید فطر و عید قربان آن کسانی که می توانند بیایند را باید کاری کنیم که همه یک جا و یکپارچه باشند، این دستور دین ماست.

امام جمعه قزوین بیان کرد: امیرالمومنین (ع) فرمود نماز یک جا خوانده شود تا عظمت مسلمین دیده شود. در مسیرهایی که برای نماز فطر و قربان می رفتم می دیدم مساجد مختلف بلندگوهایشان فعال است و هر مسجد مجزا نماز می خواند، این ها در شأن نمازهای عیدفطر و عید قربان نیست، حواسمان باشد که به سمت یکپارچه شدن برویم، باید همه دست به دست هم بدهیم که به این صورت اجرا شود، ان شاءالله خداوند این جایزه را به ما بدهد که نماز قربان هر چه باشکوه تر از گذشته برگزار شود.

یادآوری می شود، نماز عید قربان در روز ۱۹ تیرماه در محوطه مسجد النبی (ص) به صورت یکپارچه و باشکوه برگزار می شود.

نماز عید قربان متمرکز برگزار شود نه پراکنده و جداگانه

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha