پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
بیانیه گام دوم انقلاب

حوزه/ مختار پور گفت: اگر به بیانات حضرت آیت الله خامنه ای که در ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) ایراد شده، توجه شود ربط میان آنچه در بیانیه گام دوم مطرح شده و مسئولیت نسل جوان و مکتب امام (ره) در منظومه معرفتی ایشان آشکار می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، علیرضا مختارپور، در آئین رونمایی، نقد و بررسی سه کتاب جدید با موضوع بیانیه گام دوم انقلاب گفت: در ۲۲ بهمن ۱۳۹۷ و در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، بیانیه گام دوم انقلاب از سوی رهبر انقلاب اسلامی خطاب به ملت ایران و خصوصا نسل جدید انقلاب اسلامی صادر شد و در طلیعه آن چهل سال دوم و پیش روی این نسل جدید به عنوان دومین مرحله خود سازی و جامعه پردازی و تمدن سازی مطرح گردید.

وی ادامه داد: این بیانیه از یک منظر کلی شامل دو بخش است. بخش اول در بازخوانی مسیر نهضت اسلامی ایران تا پیروزی و مراحل مختلف و دشواری ها و فراز و نشیب ها و موفقیت ها و ویژگی ها و برکات چهل سال اول انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: بخش دوم به بیان وظایف نسل جوان اعم از مدیران، کارگزاران، اندیشمندان و فعالان جوان در میدان های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و بین المللی و نیز در عرصه های دین و اخلاق و معنویت و عدالت با عبرت گیری از تجربه های گذشته و به کار بستن نگاه انقلابی و روحیه انقلابی و عمل جهادی برای رساندن ایران عزیز به الگوی کامل نظام پیشرفته اسلامی می پردازد.

مختارپور تاکید کرد: با مرور این بیانیه شباهت های مبنایی و مضمونی با محتوای بیانات حضرت امام خمینی (ره) به خوبی نمایان است و گویی رهبر انقلاب اسلامی سیر تاریخی و تکاملی نظام را پس از سی سال از ارتحال رهبر کبیر انقلاب اسلامی، مورد بازخوانی قرار داده اند و نتیجه این تشریح دقیق چهل ساله اول انقلاب، نشان دهنده پایداری انقلاب و نظام بر مبانی و آرمان های اصلی انقلاب اسلامی و حضرت امام خمینی می باشد.

وی ادامه داد: حضرت آیت الله خامنه ای سه ماه بعد از صدور بیانیه گام دوم، در دیدار جمعی از دانشجویان در اول خرداد ۱۳۹۸، محتوای این بیانیه را ترسیم تصویر کلی از مسائل اصلی انقلاب در سه مرحله گذشته، حال و آینده دانسته و به چهار نقطه اصلی در این بیانیه تصریح کرده اند. ۱- عظمت حادثه انقلاب هم از لحاظ وقوع هم از لحاظ ماندگاری ۲- عظمت راه طی شده و کارکردهای انقلاب ۳-عظمت چشم انداز و هدفی که باید به آن برسیم ۴- عظمت نقش نیروی جوان متعهد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران افزود: از آن تاریخ تاکنون در اغلب بیانات و پیام های رهبر انقلاب اسلامی، آنچه محور اصلی و دائر مدار همه مسائل بوده توجه به لزوم آمادگی نسل جوان برای پیشبرد انقلاب در گام دوم است. استفاده از ظرفیت جوانان، لزوم مجهز شدن جوانان به معارف دینی، سیاسی و بصیرت، دشمن شناسی، جلوگیری از تحریف روایت ها، جهاد تبیین نمونه های شاخصی از مقدمات و لوازم و اصول مهم برای نسل جوانی است که اغلب مدیریت های میانی را بر عهده گرفته و به تدریج وارد مدیریت های کلان در قوای مختلف و نهادهای عمومی خواهد شد.

مختارپور گفت: حال اگر به بیانات حضرت آیت الله خامنه ای که در ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ و در سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) ایراد شده، توجه شود ربط میان آنچه در بیانیه گام دوم مطرح شده و مسئولیت نسل جوان و مکتب امام (ره) در منظومه معرفتی ایشان آشکار می شود. ایشان پس از اشاره به ویژگی ها و وجوه عظمت انقلاب اسلامی، و خصوصیات شخصی و نیز مکتب امام، از امام راحل به عنوان الگویی برای نسل جوان یاد کرده و امام را روح انقلاب اسلامی دانسته و بر لزوم شناسایی امام برای نسل جوان تأکید می کنند.

وی ادامه داد: عبارت صریح ایشان چنین است: « امام، فقط امامِ دیروز نیست؛ امامِ امروز هم هست، امامِ فردا هم هست. نسل جوان و هوشمند ما که قرار است مسئولیّت ملّی و انقلابی گام دوّم این انقلاب را بر عهده بگیرد و آینده‌ی این کشور را اداره بکند، احتیاج دارد به یک نرم‌افزار واقعی؛ برای اینکه بتواند راه انقلاب را درست طی کند که این راه انقلاب، ایران را و ملّت ایران را به منتهای قلّه خواهد رسانید، احتیاج دارد به یک نرم‌افزار مطمئن و جامع که بتواند به او کمک کند. این نرم‌افزار که می تواند شتاب‌دهنده باشد، کمک‌کننده باشد و حتّی در مواقعی تحوّل‌آفرین باشد، عبارت است از درسهای امام؛ درسهایی که هم در گفتار امام، هم در رفتار امام می توان آنها را جستجو کرد و یافت.»

مختارپور در پایان تاکید کرد: با توجه به آنچه گفته شد می توان بیانیه گام دوم را راهنما، چشم انداز، درسنامه استفاده از درس های امام به عنوان نرم افزار واقعی، مطمئن و جامع مکتب امام که به حق روح انقلاب بوده اند، دانست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha