جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
سپاه پاسداران

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

سپاه دیپلمات های جاسوس را شکار کرد

سازمان اطلاعات سپاه اعلام کرد که چند دیپلمات‌ را که «به‌جای رایزنی، جاسوسی می‌کردند»، شناسایی و دستگیر کرده است.بر اساس اعلام این سازمان، این دیپلمات‌ها در حال جاسوسی و نمونه‌برداری از خاک کشورمان در یک منطقه ممنوعه - که رزمایش نیروی هوا فضای سپاه در آن انجام شده - شناسایی و دستگیر شدند. منطقه‌ای که این دیپلمات‌های جاسوس در هنگام نمونه‌برداری از خاک آن دستگیر شدند در کویر مرکزی ایران قرار دارد.

منبع: ایسنا

ونزوئلا حصار نفتی را شکست

نخستین محموله نفت ونزوئلا در دو سال گذشته که به اروپا ارسال شد، کمک کرد صادرات نفت این کشور عضو اوپک در ماه میلادی گذشته ۶۱ درصد افزایش پیدا کند.شرکتهای اِنی ایتالیا و رپسول اسپانیا پس از گرفتن چراغ سبز از وزارت خارجه آمریکا، دریافت نفت ونزوئلا را آغاز کردند. تصمیم آمریکا برای کمک به اروپا برای یافتن جایگزینی برای نفت روسیه، گرفته شد و همچنین گامی به سوی بهبود روابط میان کاراکاس و واشنگتن محسوب می شود. تحلیلگران، سواپ نفت در برابر بدهی ونزوئلا را سیگنالی از تسهیل تحریمهای واشنگتن علیه این کشور آمریکای جنوبی ارزیابی کردند که با سفر مقامات بلندپایه آمریکایی به کاراکاس برای آزادی زندانیان آمریکایی روی داد. طبق اسناد شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا و آمار رفینیتیو، این شرکت و جوینت ونچرهای آن به طور متوسط ۶۳۰ هزار بشکه در روز نفت و سوخت در ژوئن صادر کردند که ۶۱ درصد افزایش در مقایسه با ماه پیش از آن و مدت مشابه سال گذشته داشت. صادرات ونزوئلا در ماه مه به دلیل تغییراتی که شرکت PDVSA صورت داده و پیش پرداخت محموله‌ها را الزامی کرده بود، به شدت افت کرده بود. این تغییرات در واکنش به درخواست بعضی از خریداران برای مذاکره درباره پرداخت پول صورت گرفته بود. تقریبا دو سوم از کل صادرات ونزوئلا ماه گذشته به آسیا رفت. کوبا که به دلیل قیمتهای بالا، برای تامین تقاضای داخلی برای سوخت به مشکل خورده است، ۶۶ هزار و ۴۰۰ بشکه نفت خام، نفت کوره و بنزین از ونزوئلا دریافت کرد. محمد بارکیندو، دبیرکل فقید اوپک، روز سه شنبه گفته بود اگر اجازه داده شود نفت بیشتری از سوی ایران و ونزوئلا وارد بازار شود، کمبود عرضه می‌تواند تسهیل شود بر اساس گزارش رویترز، دولت فرانسه هم هفته گذشته درخواست مشابهی را مطرح کرده و گفته بود جامعه بین‌المللی باید همه گزینه‌ها برای رفع کمبود انرژی را بررسی کند.

منبع: ایسنا

سونامی استعفاء نفس های جانسون را به شماره انداخت

در ادامه سریال کنارگیری ها در کابینه انگلیس، چند مقام ارشد دیگر دولت «بوریس جانسون» را ترک کردند. بنا به نوشته روزنامه انگلیسی زبان گاردین، «جو چرچیل» وزیر محیط زیست انگلیس از جدیدترین مقاماتی دولتی است که از سمت خود استعفا داده است. چرچیل ضمن استعفا از رویکرد غیر جدی و خودخواهانه جانسون انتقاد کرد. همچنین خبرگزاری رویترز در مطلبی نوشت که «ویل کوینس» وزیر کودکان و خانواده انگلیس امروز چهارشنبه از سمت خود در کابینه جانسون استعفا داده است. از سویی «رابین واکر» وزیر امور مدارس انگلیس مقام بعدی بود که از سمت خود در دولت اعلام کناره گیری کرد. شب گذشته نیز روزنامه واشنگتن پست در گزارشی نوشت که «ریشی سوناک»، رئیس خزانه داری و «ساجد جاوید»، وزیر بهداشت دولت انگلیس به فاصله چند دقیقه از مقام خود در دولت بوریس جانسون استعفا دادند. در همین ارتباط نیز جاوید گفت: «من دیگر نمی‌توانم با وجدان کاری خوب در پست خود ادامه دهم.» این دو وزیر کابینه جانسون پس از آن از مقام خود کناره گیری و استعفای خود را اعلام کردند که جانسون بدلیل سوءاستفاده جنسی یکی از اعضا ارشد کابینه تحت فشار قرار گرفته است. «کریس پینچر»، معاون رئیس حزب محافظه کار انگلیس و مسئول نظارت بر عملکرد نمایندگان محافظه کار در پارلمان این کشور اخیراً استعفای خود را به دلیل آزار و اذیت جنسی ارائه کرده است. بر اساس گزارش رسانه‌های انگلیسی، این مرد ۵۲ ساله در یک باشگاه خصوصی لندن دو مرد از جمله یکی از نمایندگان مجلس را مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده است. آنها سپس به رهبری حزب محافظه کار شکایت کردند. حزب حاکم انگلیس در ماه‌های اخیر با یک رشته رسوایی‌های جنسی مواجه شده است. در اواسط ماه مه، یک نماینده مجلس به ظن تجاوز به عنف به طور موقت بازداشت شد.

منبع: مهر

زنگ رکود آلمان به صدا درآمد

با توجه به کمبود گاز و افزاش قیمت آن، اقتصاد آلمان که وابستگی شدیدی به گاز روسیه دارد، به گفته وزیر اقتصاد این کشور در آستانه رکود قرار گرفته است.با توجه به کمبود گاز و افزاش قیمت آن، اقتصاد آلمان که وابستگی شدیدی به گاز روسیه دارد، به گفته وزیر اقتصاد این کشور در آستانه رکود قرار گرفته است.آمارهای دیگری نیز نشان از این رکود دارد، از جمله پیش افتادن واردات بر صادرات پس از ۳۰ سال. در عرصه اجتماعی نیز مصرف کنندگان گاز با هشدارهای جدی مواجه شده اند، درباره سهمیه بندی کردن آب گرم در طول روز گمانه زنی می‌شود و از صدراعظم تا وزرای اقتصاد و دارایی نسبت به در پیش بودن پاییز و زمستانی سخت بیم می‌دهند. شرایط اقتصادی به بحران مالی سال ۲۰۰۸ نزدیک می‌شود، اما با این تفاوت که در این شرایط دولت آلمان در فکر تقویت ارتش و خودنمایی نظامی در ناتوست.

منبع: شبکه خبر

ایران بر بام آسیا ایستاد

رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان قهرمانی آسیا روزهای ۱۴ و ۱۵ تیرماه در شهر منامه بحرین برگزار شد و در پایان تیم ایران توسط سید آرش نگهداری در وزن ۵۵ کیلوگرم، احمدرضا محسن نژاد در وزن ۶۰ کیلوگرم، ایمان محمدی در وزن ۶۳ کیلوگرم، سید دانیال سهرابی در وزن ۶۷ کیلوگرم، امیر عبدی در وزن ۷۲ کیلوگرم، علیرضا مُهمدی در وزن ۸۲ کیلوگرم، فردین هدایتی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم به مدال طلا، مسعود کاووسی در وزن ۷۷ کیلوگرم به مدال نقره، علی عابدی درزی در وزن ۸۷ کیلوگرم و امیررضا اکبری در وزن ۹۷ کیلوگرم به مدال برنز دست یافت. در رده بندی تیمی این مسابقات ایران با ۲۲۵ امتیاز به عنوان قهرمانی دست یافت و تیم‌های قزاقستان با ۱۷۵ امتیاز و قرقیزستان با ۱۵۵ امتیاز به ترتیب دوم و سوم شدند.

منبع: مهر

بلاروس لهستان را تهدید نظامی کرد

ستادکل ارتش بلاروس در بیانیه‌ای اعلام کرد: اگر اقدام تحریک آمیز نظامی علیه ما انجام شود، زیرساخت‌های نظامی لهستان اولین هدف حملات ما خواهد بود. در بیانیه صادره از سوی ستادکل ارتش بلاروس در این خصوص آمده است: از آنجایی که تهاجم ترکیبی واشنگتن و بروکسل برای رویارویی مسلحانه با مینسک و مسکو نتیجه‌ای را در بر نداشته است، ممکن است آنها به اقداماتی در این باره روی بیاورند. بیانیه مذکور در این باره اضافه می‌کند: غرب متوجه شده است که روش‌های سنتی تهاجم ترکیبی علیه بلاروس و روسیه به نتایج مطلوبی نمی‌رسد و در این زمینه واشنگتن و بروکسل پنهان نمی‌کنند که حتی در حال آماده سازی خود برای انجام اقداماتی هستند. این در حالیست که ستادکل ارتش بلاروس پیشتر نیز اعلام کرده بود که نیروهای ناتو در حال تشدید استقرار خود نزدیک مرزهای مسکو و مینسک هستند. روسیه در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی (۵ اسفند ماه سال گذشته)، اعلام کرد که با هدف نازی زدایی و دفع مخاطرات حضور و گسترش ناتو در اوکراین و تهدیدات علیه مسکو، عملیات ویژه نظامی خود را آغاز کرده است. این در حالی است که کرملین تاکنون بارها تاکید کرده است در صورتی که اوکراین از اقدامات خصمانه خود دست بردارد و تهدیدات علیه روسیه را متوقف کند، مسکو نیز حاضر است عملیات ویژه نظامی را متوقف کند.

منبع: مهر

جانسون به استقلال اسکاتلند نه گفت

نخست وزیر انگلیس با برگزاری همه پرسی مجدد بر سر استقلال اسکاتلند مخالفت کرد. در همین راستا، بوریس جانسون گفت که اکنون زمان مناسبی برای مطرح شدن بحث همه پرسی اسکاتلند نیست. بر اساس این گزارش، بوریس جانسون در نامه‌ای به «نیکلا استرجن» وزیر اول اسکاتلند آورده است: من دلایل شما برای انتقال قدرت از پارلمان انگلیس به پارلمان اسکاتلند برای برگزاری یک همه پرسی دیگر بر سر استقلال را با دقت بررسی کردم. وی افزود: با توجه به اینکه کشور ما با چالش‌های بی سابقه در داخل و خارج مواجه است نمی‌توانم بپذیرم که الان زمان بازگشت به سوالی است که مردم اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ پاسخ آن را دادند. لازم به ذکر است که در همه‌پرسی استقلال اسکاتلند در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۵۵ درصد به باقی ماندن در چارچوب بریتانیا و ۴۵ درصد به استقلال رأی دادند.

منبع: مهر

لایحه الحاق همکاری مبارزه با جرائم سازمان‌یافته دریای خزر تصویب شد

جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظامن عصر امروز با حضور سران قوا، نمایندگان مجلس، رئیس سازمان امور اداری استخدامی کشور، معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و به ریاست آیت‌الله آملی‌لاریجانی برگزار شد. آیت‌الله آملی‌لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای این جلسه فرا رسیدن سالروز شهادت امام محمد باقر(ع) پنجمین پیشوای مسلمانان جهان را تسلیت گفت. در ادامه، اعضا به بررسی لایحه همکاری جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با جرائم سازمان‌یافته در دریای خزر الحاقی به موافقت‌نامه مربوط به همکاری در زمینه امنیت در دریای خرز (مورخ ۲۷ آبان ۱۳۸۹) پرداختند. در ابتدا، نظامی‌پور دبیر کمیسیون سیاسی و امنیتی و دفاعی مجمع در خصوص این لایحه گفت: با توجه به ثمرات همگرایی و لزوم همکاری همسایگان خزر و نظر موافق نهادهای سیاست خارجی، امنیتی و حقوقی، کمیسیون سیاسی امنیتی و دفاعی مجمع با بررسی نظرات شورای نگهبان ومجلس شورای اسلامی و نیز بررسی سوابق لوایح مشابه در مجمع و رأی به نظر مجلس شورای اسلامی در این لوایح، الحاق جمهوری اسلامی ایران به پروتکل مذکور را به مصلحت دانست. پس از آن نماینده دولت نظر دولت را در ضرورت تصویب لایحه پیشنهادی بیان کرد و آنگاه رأی‌گیری صورت گرفت و این لایحه با اکثریت قاطع آرا مورد موافقت اعضای مجمع قرار گرفت. در ادامه اعضای مجمع وارد دومین دستور جلسه خود شده و طرح قانونی تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی را به بحث و بررسی گذاشتند. حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم، رئیس کمیسیون زیربنایی و تولیدی مجمع نظر این کمیسیون را دایر بر رد مصلحت مورد نظر مجلس بیان کرد. سپس عیسی‌زاده، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، لطیفی رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور و دهقان معاون حقوقی رئیس‌جمهور، دیدگاه‌های خود را درباره طرح قانونی تعیین تکلیف کارشناسان بیمه کشاورزی بیان کردند. پس از آن رأی‌گیری به عمل آمد و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مصلحت مورد نظر مجلس را احراز نکردند.

منبع: مهر

روزنامه نگاران شوی آمریکا را هو کردند

اتحادیه روزنامه نگاران عرب اعلام کرد نتیجه تحقیقات کارشناسان آمریکایی در مورد گلوله‌ای که «شیرین ابوعاقله» خبرنگار شبکه الجزیره توسط آن به قتل رسیده است، مردود است. اتحادیه روزنامه نگاران عرب عنوان کرد: گزارش کارشناسان آمریکایی در مورد قتل ابوعاقله جانبداری از رژیم صهیونیستی و هدف آن فرار از مسئول ترور و قتل عمد است. اتحادیه مذکور افزود: با سندیکای روزنامه نگاران فلسطینی در مورد اتخاذ هر گونه اقدام برای معرفی عاملان قتل خبرنگار شبکه الجزیره در دادگاه کیفری بین المللی (ICC) اعلام همبستگی می‌کنیم. وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گذشته در گزارشی با هدف اتهام زدایی از تل آویو مدعی شد که «شیرین ابوعاقله» احتمالاً در اثر شلیک غیر عمدی گلوله از مواضع صهیونیست‌ها کشته شده است. این گزارش می‌افزاید که با این حال بازرسان مستقل از دستیابی به نتیجه قطعی در خصوص منشأ گلوله‌ای که به این خبرنگار زن اصابت کرد، ناکام ماندند. پیشتر نتایج تحقیقات یک ماهه روزنامه نیویورک تایمز آمریکا بر شهادت خبرنگار شبکه الجزیره به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست صحه گذاشت. همچنین این رسانه آمریکایی متذکر شده است که در زمان هدف قرار گرفتن ابوعاقله از سوی نظامیان صهیونیست، هیچ نیروی مسلح فلسطینی در محل حضور نداشته و همین خود ادعای صهیونیست‌ها در خصوص اشتباه در هدف قرار دادن این خبرنگار را رد می‌کند. ۱۱ ماه مه گذشته، شیرین ابوعاقله خبرنگار ۵۱ ساله شبکه خبری الجزیره در جریان پوشش خبری زنده یورش شهرک نشینان صهیونیست به مسجدالاقصی، هدف گلوله نظامیان صهیونیست قرار گرفت و به شهادت رسید.

منبع: مهر

انفجار شدید زیخرون یاکوف را لرزاند

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از کشته شدن مشکوک یک فرد بر اثر انفجار یک خودرو در شهر «زیخرون یاکوف» در سرزمین‌های اشغالی، خبر دادند. در همین رابطه کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داد که یک مرد حدوداً ۴۰ ساله در انفجار خودروی بمب گذاری شده صبح چهارشنبه در نزدیکی ساختمان شورای شهر یادشده کشته شد. گفته می‌شود که فرد مذکور صاحب یک مغازه صرافی در نزدیکی ساختمان شورای شهر بوده است. در پی این حادثه، نیروهای پلیس این رژیم در صحنه حاضر شده‌اند. بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که ظاهراً این خودرو منفجر شده و سپس با یک ستون برخورد کرده است. همچنین تصاویر و فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد که خودروی مذکور در آتش در حال سوختن است و دودی غلیظ حاصل از آن محوطه را پر کرده است. یک رسانه صهیونیست دیگر در این باره به نقل از یک افسر پلیس این رژیم گزارش داد: صحنه بسیار دشواری است. چیزی از ماشین باقی نمانده و شناسایی قربانی دشوار است. پلیس رژیم صهیونیستی و نیروهای امدادی در ساعت ۱۰ صبح امروز گزارش‌ها و تماس‌هایی درباره این انفجار دریافت کردند. پلیس رژیم صهیونیستی تحقیقات در این باره را آغاز کرده و در همین رابطه اعلام کرده است که وسیله نقلیه مذکور، یک خودروی شخصی بوده است.

منبع: مهر

قدرت های آسیا بیخ گوش آمریکا رزمایش برگزار می کنند

۳ کشور ایران، روسیه و چین در صددند تا در آمریکای لاتین رزمایش سه جانبه نظامی را برگزار کنند. بر اساس اعلام این وبگاه، این رزمایش به نوعی نمایش قدرت به آمریکا تلقی شده و با عنوان «تک تیراندازی مرز» برگزار خواهد شد. میزبانی رزمایش مذکور را ونزوئلا بر عهده خواهد داشت و نظامیان ایران، روسیه و چین قصد دارند برای برگزاری آن عازم آمریکای لاتین و کارائیب شوند. به نوشته «واشنگتن فری بیکن»، رزمایش «تک تیراندازی مرز» یکی از آشکارترین نشانه ها تا به امروز از شکل گیری یک ائتلاف در آمریکای لاتین علیه آمریکا به شمار می آید. گزارش مذکور در ادامه اضافه می کند: مسکو و متحدانش، ایران و چین با حضور در این رزمایش در ونزوئلا در آستانه نمایش قدرت بزرگی در ماه اگوست هستند. با عادی سازی تحرکات نظامی دشمنان ایالات متحده در دریای کارائیب، ما در معرض خطر در آمریکای لاتین قرار خواهیم داشت. این در حالیست که ایران پیشتر نیز در رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ شرکت کرده بود. امیر تاج‌الدینی سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ در این خصوص گفته بود: رزمایش مرکب امنیت دریایی ۲۰۲۲ با برگزاری رژه یگان های شرکت کننده از مقابل ناوشکن بومی جمهوری اسلامی ایران «دنا» در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت. در این مراسم کلیه شناورهای شرکت کننده در این رزمایش از نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی دریایی کشورهای چین و روسیه از مقابل ناوشکن دنا رژه رفتند.

منبع: مهر

روسیه از اسلحه نفتی جدید رونمایی کرد

یک دادگاه روسی دستور داد کنسرسیوم خط لوله کاسپین (CPC) که یکی از بزرگترین خطوط لوله جهان است و نفت را از قزاقستان به دریای سیاه منتقل می‌کند، به مدت ۳۰ روز معلق شود.خط لوله CPC که حدود یک درصد از نفت جهان را منتقل می کند و غولهای نفتی آمریکایی شورون و اکسون موبیل در آن حضور دارند، اعلام کرد حکم تعلیق فعالیت مربوط به مسئله نشت نفت است و این کنسرسیوم ناچار است به حکم صادره عمل کند. خط لوله CPC از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین که صادرات روسیه محدود و به افزایش قیمتها منجر شده، در کانون توجهات قرار گرفته است. آمریکا تحریمهایی علیه نفت روسیه اعمال کرده اما اجازه داده است انتقال نفت قزاقستان از طریق روسیه ادامه پیدا کند. طبق گزارش مشاهده شده توسط رویترز، نفت بارگیری شده از پایانه خط لوله CPC تا پنجم ژوییه در جریان بود اما معلوم نیست از ششم ژوییه به بعد، ادامه داشته است یا خیر. ویکتوریا آبرامچنکو، معاون نخست وزیر روسیه، به رگولاتورها از جمله روس‌تخنادزور، رگولاتور ایمنی، دستور داده است تاسیسات بخش روسی این کنسرسیوم را بازرسی کند. در این بازرسی‌ها، بی‌نظمی‌هاسس درباره برنامه‌های مقابله با موارد نشت نفتی مشاهده شده است. سال گذشته یک نشت نفتی در این پایانه اتفاق افتاده بود. این خط لوله حداکثر ۵۴ میلیون تن معادل ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت قزاقستان را سال میلادی گذشته از دریای سیاه صادر کرد. فعالیتهای این خط لوله پیش از این به دلیل آسیب دیدگی تجهیزات پایانه دریای سیاه در سال میلادی جاری، وقفه پیدا کرده بود. به گفته دارن کارابایف، نایب رئیس شرکت "کازمونای‌گاز"، پس از تحریم‌های غربی علیه روسیه بر سر حمله نظامی به اوکراین، قزاقستان ناچار شده است تخفیف برای فروش نفت خود را قبول کند زیرا خریداران عموما تمایلی به خرید نفتی که از روسیه صادر می شود، ندارند. قزاقستان به تازگی نام نفت صادراتی خود را تغییر داده است تا آن را از نفت روسیه که بنادر این کشور صادر می‌شود، متمایز کند. صادرات قزاقستان تحت تحریم نیست اما خریداران درباره مبدا نفتی که از بنادر روسیه بارگیری می‌شود، محتاط هستند. بر اساس گزارش رویترز، هر گونه اختلال در جریان نت این خط لوله، بازار نفت جهانی را در شرایطی که با شدیدترین کمبود عرضه از زمان تحریم نفتی عربی در دهه ۱۹۷۰ روبروست، تحت فشار بیشتری قرار می دهد.

منبع: ایسنا

رب رسما گران شد

معاون وزیر جهادکشاورزی در نامه‌ای اعلام کرد که با توجه به جلسات برگزار شده با تولیدکنندگان عمده و سندیکای صنایع کنسرو ایران و با در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید، با افزایش قیمت مصرف‌کننده رب گوجه فرنگی در چارچوب ضوابط و مقررات آن سازمان موافقت می‌کند.در متن نامه عباس عسکرزاده - معاون وزیر جهاد کشاورزی به بیک زاده سرپرست سازمان حمایت آمده است: احتراما، پیرو نامه شماره ۱۴۰۱/۵۰۰/۲۲۲۸۴ در تاریخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۸ درباره موضوع تعیین قیمت رب گوجه فرنگی به استناد مصوبه بیست و نهمین جلسه ستاد تنظیم بازار کشور و همچنین با توجه به جلسات برگزار شده با تولید کنندگان عمده و سندیکای صنایع کنسرو ایران، با در نظر گرفتن افزایش هزینه‌های تولید، با افزایش قیمت مصرف کننده رب گوجه فرنگی در چارچوب ضوابط و مقررات آن سازمان موافقت می‌کند. لذا ضمن ارسال نامه شماره س/۴۶۵۳ تاریخ ۱۴۰۱/۰۴/۱۴ سندیکای صنایع کنسرو ایران در خصوص قیمت مصرف کننده (۴۵۰۰۰۰ ریال)، خواهشمند است در راستای حفظ آرامش بازار و تداوم عرضه کالا مقرر فرمایید با قید فوریت اقدامات لازم مبذول گردد.

منبع: ایسنا

آمریکا دست به عصای شکسته تحریم شد

خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید علیه شرکت‌ها و افراد مرتبط با فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران خبر داد. خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای در وبگاه خود از اعمال تحریم‌های جدید علیه نفت ایران خبر داد. ‌در بخشی از بیانیه این نهاد آمریکایی آمده است که در تحریم‌های امروز «۲ فروند شناور، ۱۳ نهاد و ۲ تبعه از ایران» ذکر شده‌اند. در ابتدای متن این بیانیه آمده است: «امروز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری (OFAC) یک شبکه بین‌المللی از افراد و نهادها را تحریم کرد که از شبکه‌ای از شرکت‌های حاشیه خلیج فارس برای تسهیل، تحویل و فروش صدها میلیون دلار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی ایران استفاده کرده‌اند.» «برایان ای. نلسون» معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی مدعی شد: «در حالی که آمریکا متعهد به دستیابی به توافقی با ایران است و بازگشت متقابل به پایبندی به برنامه برجام است، ما همچنان از تمام اختیارات خود برای اعمال تحریم‌ها بر فروش نفت و پتروشیمی ایران استفاده خواهیم کرد.» نام افراد و نهادهای ذکر شده در این تحریم‌ها به شرح زیر است: شرکت پتروشیمی جم مستقر در ایران (JPC)، شرکت علی المطوع لتجاره البترول،شرکت راشین اقیانوس شرق،شرکت ادگار کامرشال سولوشنز،شرکت امیرالد،شرکت اوروین،شرکت صنعتی لاسترو،شرکت اولیجی اینترنشنال،شرکت نفت ستاره خلیج فارس،شرکت پتروکیک،شرکت زاگرس ترابران آریا،شرکت پتروگات،مرتضی رجبی اسلامی، تبعه ایرانی،مهدیه سانچولی، تبعه ایرانی،تحریم‌های آمریکا در حالی هر روز علیه ایران افزایش می‌یابد که مذاکرات درباره احیای برجام همچنان در حال انجام است و نماینده روسیه در مذاکرات هسته‌ای در پاسخ به توییت وزیر خارجه کشورمان نوشت آمریکا برای نشان دادن تعهد خود باید آمادگی بیشتری در مذاکرات نشان دهد. «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه کشورمان، بامداد چهارشنبه از تماس تلفنی با «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خبر داد و گفت ایران برای یک توافق «قوی» و «پایدار» آماده است و این آمریکاست که باید تصمیم بگیرد آیا واقعاً خواهان توافق است یا اصرار بر پایبندی به خواسته‌های یکجانبه خود دارد. جوزپ بورل هم شب گذشته پس از مکالمه با وزیر خارجه کشورمان مدعی محدود شدن فضای سیاسی برای احیای توافق هسته‌ای ایران شد و گفت: «اگر بخواهیم توافقی را منعقد کنیم، اکنون تصمیم‌گیری لازم است. هنوز هم امکان احیای برجام وجود دارد.» اما به تازگی یکی از مقامات ارشد ایرانی که نامش فاش نشده است در مصاحبه‌ای تأکید کرد تهران میز مذاکره را ترک نکرده و نخواهد کرد و واشنگتن است که از توافق هسته‌ای خارج شده و اجرای آن را مختل کرده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

موتور تورم‌زای استقراض خاموش شد

دولت با توقف استقراض از بانک مرکزی از شهریور ماه سال گذشته، علاوه بر خاموشی یکی از موتورهای تورم‌زا، پس از ۹ سال رشد ماهانه نقدینگی را منفی کرد. یکی از راه‌هایی که دولت‌های گذشته همواره برای جبران کسری بودجه به آن روی می‌آوردند استقراض از بانک مرکزی بوده است که این عمل به صورت مستقیم از بانک مرکزی یا با واسطه قرار دادن دیگر بانک‌ها از بانک مرکزی صورت می‌گرفت. طبق گزاش وزارت اقتصاد، از عمده پیامدهای این عمل در سال‌های گذشته رشد پایه پولی و حجم نقدینگی و در نهایت ایجاد تورم در کشور بود. بر اساس آمار بانک مرکزی، در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم در شهریور ۱۳۹۲ بدهی دولت به بانک مرکزی حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بود، اما این رقم در مردادماه ۱۴۰۰ یعنی در زمانی که دولت به کار خود پایان داد، به رقم ۱۶۵ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان رسید و بدهی دولت (بدون احتساب بدهی شرکت‌های دولتی) بیش از ۱۲ برابر شده بود. در شهریور ماه سال گذشته و پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم، وزیر امور اقتصادی و دارایی، از صفر شدن میزان استقراض دولت از بانک مرکزی خبر داد. همچنین در مهر ماه ۱۴۰۰ سید احسان خاندوزی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد: «در شهریور موفق شدیم برخلاف پنج ماه اول، بدون یک ریال استقراضِ جدید از بانک مرکزی، حقوق‌ها را (حتی زودتر از موعد) پرداخت کنیم. البته نحوه تأمین کسری بودجه در اوایل سال، همچنان تنور تورم را گرم نگه داشته است! طبیعی است آثار مثبت اقدامات امروز، با چند ماه تأخیر ظاهر خواهد شد.» پس از مدتی، اولین اثر مثبت این اقدام دولت سیزدهم ظاهر شد و آن کاهش ۴.۵ درصدی تورم نقطه به نقطه در مهرماه سال گذشته بود. بر اساس گزارش بانک مرکزی، در فروردین امسال حجم نقدینگی به ۴۸۲۳.۲۹ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ماه قبل از آن (اسفند ۱۴۰۰) ۲ دهم درصد کمتر شده است. این اتفاق پس از ۹ سال (از فرودین ماه ۱۳۹۲)، در دولت سیزدهم اتفاق افتاد که می‌توان دلیل عمده آن را توقف استقراض دولت از بانک مرکزی و کاهش خلق پول نظام بانکی بیان کرد. پیشتر نیز قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به همراه شدن دولت سیزدهم با بانک مرکزی بیان کرده بود که شاهد منضبط‌تر شدن دولت هستیم به نحوی که دولت در سال گذشته بدهی تنخواه خود به ما را تسویه کرد و امسال نیز به دنبال تنخواه نبوده است. ابوالحسنی گفته بود: در واقع تلاش می‌کنیم که دولت کمتر نیاز به استقراض از بانک مرکزی پیدا کند که آثار این عملکرد اخیر را می‌توان در آمار نقدینگی پایان فروردین ۱۴۰۱ به نسبت اسفند ۱۴۰۰ ببینیم که رشد نقدینگی منفی بوده است. البته که آثار اصلی و قطعی آن را باید پایان سال سنجید. رئیس کل بانک مرکزی نیز در تشریح دلایل کاهش رشد نقدینگی گفت: در سالیان گذشته طبق قانون بودجه هر سال، دولت تنخواهی را از بانک مرکزی دریافت می‌کرد، امسال خوشبختانه این تنخواه را در اختیار دولت قرار ندادیم و این هم یکی از عوامل کاهش رشد نقدینگی بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

بارکیندو درگذشت

دبیرکل اوپک شب گذشته در حالی که ۶۳ سال داشت به طور ناگهانی درگذشت. محمد سانوسی بارکیندو ۶۳ ساله که روز دوشنبه با محمدو بوهاری، رئیس جمهور نیجریه دیدار کرده بود و سپس در کنفرانس نفت و گاز نیجریه (NOG) سخنرانی کرد، حدود ساعت ۱۱ شب سه شنبه در گذشت. ملام مله کیاری، مدیر عامل شرکت نفت ملی نیجریه NNPC صبح چهارشنبه در توییتی مرگ ناگهانی او را تایید کرد. کیاری نوشت: ما دکتر محترم محمد سانوسی بارکیندو را از دست دادیم. او حدود ساعت ۱۱ شب دیروز ۵ ژوئیه ۲۰۲۲ درگذشت. مطمئناً ضایعه بزرگی برای خانواده او، NNPC، کشور ما نیجریه، اوپک و جامعه جهانی انرژی است. جزئیات تدفین وی به زودی اعلام خواهد شد.هنوز اطلاعات کمی در مورد علت مرگ ناگهانی وی یک روز پس از استقبال بوهاری در ویلای ریاست جمهوری و سخنرانی در این همایش وجود دارد چرا که وی سالم به نظر می‌رسید. دوره تصدی بارکیندو به عنوان دبیرکل اوپک در ماه ژوئیه به پایان می‌رسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

رژیم صهیونیستی دست به عملیات پهبادی زد

شبکه المیادین از حمله یک پهپاد ارتش رژیم صهیونیستی به حومه شمالی قنیطره سوریه خبر داد. بر اثر این تجاوز جدید رژیم اشغالگر قدس، دست کم یکی از نیروهای مردمی پشتیبان ارتش سوریه جان خود را از دست داده است.

منبع: تسنیم

مالیات مواد اولیه نصف شد

وزیر اقتصاد گفت: از فردا نرخ مالیات علی الحساب مواداولیه و واسطه‌ها با هدف کمک به تولیدکنندگان از چهار به دو درصد کاهش می‌یابد.خاندوزی وزیر اقتصاد گفت: از فردا نرخ مالیات علی الحساب مواداولیه و واسطه‌ها با هدف کمک به تولیدکنندگان از چهار به دو درصد کاهش می‌یابد. وی افزود : همانطور مطلع هستید در ماه‌های اخیر هم زمان با افزایش قیمت‌های جهانی قیمت کالاهای وارداتی ما هم افزایش پیدا کرده بود یک اتفاق دومی هم رخ داده بود و آن مساله حکم قانونی بود که طبق آن ارز محاسباتی گمرک به جای ۴ هزار و ۲۰۰ تومان باید براساس نرخ ارزای تی اس حساب می‌شد ثمره این دو پدیده که رخ داده بود این بود که واردکنندگان به ویژه واردکنندگانی که در حوزه تولید کار می‌کنند یعنی مواداولیه و کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای را در کشور وارد می‌کنند به شدت نیازمند سرمایه در گردش زیادی بودند باید به ریال اعداد بسیار بزرگ تری را آماده می‌کردند برای اینکه بتوانند کالای خودشان را از گمرکات ترخیص و وارد کارخانه‌ها بکنند این سرمایه در گردش بالا هم برای خود تولیدکنندگان مساله ایجاد کرده بود هم تقاضای بیشتری را هم به سمت شبکه بانکی کشور هدایت کرده بود ما با استفاده از ظرفیتی که در قانون ماده ۱۶۳ قانون مالیات‌های مستقیم وجود داشت این امکان را پیدا کردیم که بتوانیم نرخ مالیات علی الحساب وارداتی را برای کمک به تولیدکنندگان نه برای کالای مصرفی برای کالای واسطه‌ای و سرمایه‌ای مواداولیه‌ای که وارد می‌کنند از ۴ درصد به ۲ درصد کاهش بدهیم که تولیدکنندگان ما برای اینکه بخواهند وارد کارخانه بکنند مواداولیه خودشان را نیاز به سرمایه در گردش کمتری داشته باشند با سهولت بیشتری کالایشان ترخیص بشود و خیلی هم نیازمند به مراجعه بیشتر به شبکه بانکی کشور نباشد.

منبع: شبکه خبر

سه ذره عجیب کشف شدند

فیزیک‌دان‌های سامانه برخورددهنده هادرونی بزرگ (LHCb) از کشف سه ذره عجیب‌وغریب شامل یک پنتاکوارک و دو تتراکوارک خبر می‌دهند که در واقع جدیدترین ذرات زیراتمی هستند و می‌توانند به آشکار شدن نحوه اتصال کوارک‌ها به یکدیگر کمک کنند.یک ذره پنتاکوارک متشکل از پنج کوارک و دو ذره دیگر تتراکوارک هستند و با همکاری LHCb سرن و استفاده از آشکارساز ۵۶۰۰ تنی در قسمتی از برخورددهنده بزرگ هادرونی حین بررسی تفاوت‌های بین ماده و پادماده کشف شده‌اند. سال گذشته میلادی نیز این تیم تحقیقاتی موفق به کشف اولین تتراکوارک با جذابیت دوگانه شدند و ذرات جدید کشف شده نیز به فهرست قبلی اضافه می‌شوند. «نیلز تیونینگ»، هماهنگ‌کننده تیم فیزیک LHCb می‌گوید: هرچقدر تجزیه و تحلیل‌های بیشتری انجام دهیم، انواع هادرون‌های عجیب و غریب بیشتری کشف می‌شود. در دهه ۱۹۵۰ نیز شاهد اکتشافات مشابهی بودیم. در دهه ۱۹۶۰ نیز به این مسیر ادامه دادیم و حالا در حال تکمیل این مسیر هستیم.در فیزیک ذرات، هادرون به ذرات ترکیبی از دو یا سه کوارک گفته می‌شود و نیروی هسته‌ای قوی، کوارک‌ها را در کنار هم قرار می‌دهد. گفتنی است پروتون‌ها و نوترون‌های نام‌آشنا هر دو هادرون هستند و هرکدام از سه کوارک تشکیل شده‌اند. کوارک‌ها می‌توانند به روش‌های مختلف با یکدیگر ترکیب شده و ذرات منحصربه‌فردی را بسازند. به‌عنوان‌مثال، پنتا کوارکی که اخیراً کشف شده از سه کوارک و یک آنتی کوارک ساخته شده است. این اولین پنتاکوارک شناخته شده است که حاوی یک کوارک عجیب است. «کریس پارکس»، سخنگوی LHCb در بیانیه سرن گفت: «یافتن انواع جدیدی از تتراکوارک‌ها و پنتاکوارک‌ها و بررسی ویژگی‌های آن‌ها به نظریه‌پردازان کمک می‌کند تا مدل یکپارچه‌ای از هادرون‌های عجیب و غریب ایجاد کنند که ماهیت دقیق آن تا حد زیادی ناشناخته است. همچنین به درک بهتر هادرون‌های معمولی کمک خواهد کرد.»

منبع: شبکه خبر

لبنان در خاموشی فرو رفت

پس از آن که تولید برق دو نیروگاه در لبنان متوقف شد، چهارشنبه شب برق اکثر مناطق کشور قطع شده است.اداره برق لبنان در بیانیه پیش از قطع برق گفته بود: شرکت primesouth که مجری دو نیروگاه الزهرانی و دیر عمار اعلام کرد که پس از آن که هزینه خود را به دلار دریافت نکرده است، از کار باز ایستاده است. نیروگاه الزهرانی تنها نیروگاه حرارتی تولید برق است که به شبکه سراسری لبنان وصل است که اعلام شده که در صورت عدم پرداخت هزینه آن در ساعت ۱۷:۰۰ به وقت محلی از تولید باز خواهد ایستاد. شرکت برق لبنان اعلام کرد که تمام کارهای اداری برای پرداخت به شرکت مجری این نیروگاه‌ها را انجام داده است. از سوی دیگر شرکت primesouth اعلام کرد که در انتظار پرداخت ۳۰ میلیون دلار به حساب خود به ارز دلار است که به گفته این شرکت تنها برای هزینه چهار ماه برق خواهد بود. این شرکت اعلام کرده است که با احتساب این ۳۰ میلیون دلار، حدود ۸۴ میلیون دلار از شرکت ملی برق لبنان طلبکار است. براساس گزارش‌ها پرداخت این شرکت بین بانک مرکزی لبنان، وزارت دارایی، وزارت انرژی لبنان پاسکاری می شود به طوری که برخی مراکز رسمی به روزنامه النهار لبنان گفته اند که تعلل وزارت دارایی و بروکراسی‌های موجود در آن موجب تأخیر در پرداخت به این شرکت شده است. در نامه ای که این شرکت ۶ ژوئن منتشر کرده است، آورده است که دولت لبنان مسؤول هرگونه وقایعی است که در صورت عدم پرداخت هزینه برق به این شرکت پرداخت نشود. ولید فیاض وزیر انرژی و آب در دولت پیشبرد امور لبنان به النهار گفته که پس از پیگیری هشدار شرکت primesouth از مراجع ذیصلاح خواسته که هزینه این شرکت پرداخت شود. فیاض اعلام کرده است که امیدوارم بانک مرکزی پیش از آن که در خاموشی کامل به سر بریم، هزینه این شرکت را پرداخت کند. در همین زمینه، یک مقام در شرکت برق لبنان به روزنامه «النهار» گفت که پس از توقف فعالیت این شرکت در نیروگاه‌های برق، ما در تاریکی کامل فرو خواهیم رفت. فیاض تاکید کرد که در تمام مدت زمانی که در عراق بودم، با بانک لبنان و شرکت " primesouth " در ارتباط بودم، زیرا قبلاً تمام اقدامات لازم را برای تضمین تداوم برق برای پرداخت حقوق این شرکت انجام داده بودیم.

منبع: ایرنا

طرح ترور به گزینه های اسرائیل اضافه شد

«ایال زمیر» یکی از سه نامزد پست ریاست ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه سیاست کثیف این رژیم در ترور دانشمندان و نخبگان ایرانی، خواستار ترور فرماندهان سپاه پاسداران شد. «ایال زمیر» که در یک سال گذشته به عنوان کارشناس نظامی در مؤسسه واشنگتن فعالیت داشته، در تحلیلی که برای مؤسسه واشینگتن نوشته است، خواستار «هدف قرار دادن فرماندهان سپاه پاسداران و انجام عملیات مخفیانه برای نابودن کردن پهپادها و موشک‌های ایران» شد. نامزد پست ریاست ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی در این مقاله سپاه پاسداران را «ستون استوار جمهوری اسلامی ایران» خواند و با تأکید بر لزوم تدوام سیاست ضد ایرانی در منطقه مدعی شد که «کارزار مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران ادامه داردژنرال صهیونیست در ادامه با اشاره به شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی به دست آمریکا، -به زعم خود- هدف قرار دادن فرماندهان سپاه را یکی از راه‌های تضعیف سپاه خواند و تأکید کرد که «باید از هر ابزاری برای فشار آوردن به جمهوری اسلامی و تضعیف سپاه پاسداران استفاده کرد».این اظهارات واهی ایال زمیر علیه سپاه پاسداران در حالی عنوان می‌شود که وی یکی از سه نامزد پست ریاست ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی است و به گفته بسیاری از کارشناسان ادعاهای تکراری زمیر در راستای تصاحب سمت ریاست ستاد کلی ارتش این رژیم است. از سوی دیگر، گرچه رژیم اسرائیل به عنوان یک رژیم تروریسم در منطقه بر کسی پوشیده نیست و بارها رسما مسئولیت ترور دانشمندان هسته‌ای برجسته ایران و نخبگان این کشور را بر عهده گرفته است، اما به گفته خود رسانه‌های اسرائیلی، این ترورها نتوانسته است نه برنامه هسته‌ای ایران و نه نفوذ منطقه‌ای این کشور را متوقف کند. در همین ارتباط، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» چندی پیش در سرمقاله خود تحت عنوان «ترورهای بی‌فایده» نوشت: پس از چندین ترور شخصیت‌های ایرانی، از جمله دانشمندان، مهندسان، پایه‌گذاران برنامه هسته‌ای ایران و کارشناسان ایرانی، بازنگری در میزان سود و زیان حاصل از این ترورها ضروری است. این روزنامه اسرائیلی افزود: ایران با کمک زیرساخت‌های وسیع شامل دانشمندان، تکنسین‌ها، دانش اکتسابی یا مسروقه، سرمایه‌گذاری نامحدود و کمک کشورهای حامی مانند کره شمالی، پاکستان، چین و روسیه، موفق شده است برنامه‌ای پیچیده و پیشرفته را توسعه دهد. هاآرتص افزود: کسانی که معتقدند ترور «موردی» دانشمندان، باعث این خواهد شد که ایران از برنامه هسته‌ای خود دست بردارد و یا اینکه تصور می‌کنند تهدید هسته‌ای ایران همچون بادکنک بادکرده‌ای است که می‎توان باد آن را با سنجاق یا بمب چسبان خالی کرد، به مردم اسرائیل دروغ می‌گویند.

منبع: ایرنا

اعتراض‌ فرانسوی ها از فرودگاه به راه‌آهن رسید

روند گسترده اعتصاب ها در فرانسه که در روزهای اخیر و در آستانه فصل داغ گردشگری اروپا از فرودگاه‌ها آغاز شده بود، حال به شرکت ملی راه‌آهن دولتی این کشور (SNCF) رسیده است.روزنامه لو فیگارو روز چهارشنبه با اعلام "خبر بد برای مسافران تعطیلات"، نوشت: همانطور که شرکت ملی راه آهن دولتی فرانسه در روز دوشنبه اعلام کرده بود، ترافیک در روز جاری (۶ ژوئیه) به دلیل یک اعتصاب گسترده به شدت مختل شده است. بر اساس این گزارش، تمامی خطوطی که توسط این گروه اداره می‌شود، از جمله مسیرهای محلی با این چالش مواجه هستند. شرکت ملی راه‌آهن دولتی فرانسه در مواجهه با مشکلات ترافیکی قابل‌توجهی که رخ داده، توصیه کرده است که مسافران در صورت امکان سفرهای خود را که برای این روز برنامه‌ریزی شده‌ است، لغو یا به تعویق بیاندازند. شرکت ملی راه‌آهن دولتی فرانسه همچنین اعلام کرد: تمام مشتریانی که سفر آنها لغو شده باشد، از طریق پیامک نسبت به این امر مطلع شدند. لو فیگارو اضافه می‌کند: چهار اتحادیه در حوزه حمل و نقل ریلی فرانسه، برای تاثیرگذاری بر مذاکرات جاری در زمینه افزایش دستمزدها، خواستار برگزاری این اعتصاب ها شدند. این روزنامه پرشمارگان فرانسوی، جنبش اجتماعی کارکنان راه‌آهن را برای شبکه حمل و نقل ریلی این کشور که در انتظار ثبت رکورد تابستانی و افزایش تقاضا برای سفر از این طریق است، بسیار بد ارزیابی می‌کند. چند روز پیش نیز حدود ۱۰ درصد از تمام پروازهای فرودگاه "شارل دو گل" پاریس برای چندمین بار به دلیل اعتصاب کارکنان در اعتراض به پایین بودن دستمزدها لغو شد؛ روندی که در بسیاری از فرودگاه‌های فرانسه و دیگر نقاط اروپا نیز تکرار شده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha