شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کد خبر: 1033874
۱۹ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۲
ایت الله خاتمی

حوزه/ امام جمعه موقت تهران، شناخت خداوند متعال را یکی از مهم‌ترین شرایط استجابت دعا ذکر کرد و گفت: یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مقدمات استجابت دعا انقطاع از غیر خدا و خداباوری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد خاتمی در ویژه برنامه شب عید سعید قربان که با حضور عاشقان و ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی برگزار شد، عنوان کرد: در ماه ذی‌الحجه و در ایام عرفه خداوند فرصت ویژه‌ای برای دعا کردن و یاد خدا قرار داده است.

وی ابراز کرد: ما در زمان و مکان مقدس، در شب عید سعید قربان و جوار ثامن الحجج(ع) قرار داریم؛ هر لحظه دعا کردن در این مکان نورانی به ویژه هنگام سحرگاه و قرائت نماز شب فضیلت بسیار دارد.

امام جمعه موقت تهران در ادامه تصریح کرد: دعا فقط برای گرفتن حاجات نیست، بلکه طلب و مطلوب است. در معارف قرآن آمده است شما دعا کنید خداوند اجابت می‌کند، اما از زمان نزول این آیه پیوسته این سؤال مطرح بوده که چرا هر چه دعا می‌کنیم جوابی نمی‌گیریم.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: استجابت دعا شروطی دارد، نخستین شرط معرفت خدا و خداباوری است و اینکه باور داشته باشیم ما هیچ هستیم و همه کاره اوست. دومین شرط عمل بر اساس شناخت خداست، ما باید رسم بندگی را به جا آوریم و در تمامی عرصه‌های فردی، سیاسی، اجتماعی و... با خدا رفیق باشیم.

وی لقمه حلال و پاک و کسب حلال را از دیگر شروط قبولی دعا دانست و ادامه داد: اگر لقمه ناپاک باشد دعا مستجاب نمی‌شود؛ گران فروشی، کم ‌فروشی، نداشتن حساب سال و... از دیگر دلایل عدم استجابت دعاست.

امام جمعه موقت تهران خاطر نشان کرد: دعای واقعی آن است که انسان با تمام وجودش خدا را یاد کند، لحظاتی که دل بلرزد و اشک جاری شود آن لحظات دعا مستجاب می‌شود.

آیت‌الله خاتمی همچنین گناه نکردن زبانی، چشمی و سایر اعضا و جوارح را از دیگر مسیرهای استجابت دعا دانست و افزود: دعای کسی که به دیگران ظلم کند مستجاب نمی‌شود و اگر کسی ستم به مردم کند نمی‌تواند از پل صراط گذر کند و نه در این دنیا و نه در آن دنیا خدا به او جواب نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: نباید تقاضای امری محال از خدا داشته باشیم؛ کرم خدا حکمت خدا را نمی‌شکند و در هر دعایی استجابت نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha