چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مصاحبه با حجت السلام والمسلمین عبدالرسول هاجری

حوزه/ رهبر انقلاب اسلامی این توصیه را در سال ۹۸در دیدار با ورزشکاران و تیم ملی والیبال بیان کردند، چرا همان‌موقع و یا در سال ۱۴۰۰ که دولت جناب رئیسی بر سرکار آمد، مطالبه رهبری در این سطح وسیع پوشش خبری داده نشد و تغییر سرمربی خارجی درخواست و پیگیری نشد!؟

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری، رئیس انجمن های علمی حوزه های علمیه در یادداشتی به موضوع تغییر سرمربی تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران و هزینه تراشی برای رهبر معظم انقلاب پرداخت و اینگونه نوشت:

صدا و سیما و برخی از خبرگزاری‌های کشور، طی چند روز گذشته با حجم وسیعی از پوشش خبری و تصویری و استناد به فرمایش رهبری در استفاده از سرمربی خارجی، تلاش داشته و دارند که سرمربی موفق تیم ملی فوتبال را تغییر دهند.


در این باره توجه به چند نکته لازم و ضروری است:

۱. رهبر انقلاب اسلامی این توصیه را در سال ۹۸ در دیدار با ورزشکاران و تیم ملی والیبال بیان کردند، چرا همان‌موقع و یا در سال ۱۴۰۰ که دولت جناب رئیسی بر سرکار آمد، مطالبه رهبری در این سطح وسیع پوشش خبری داده نشد و تغییر سرمربی خارجی درخواست و پیگیری نشد!؟
از سوی دیگر چرا این مطالبه رهبری، این روزها،«فقط» در مورد تغییر اسکوچیچ، مطالبه می‌شود و تغییر مربیان خارجی در فوتبال و رشته‌های دیگر (مثل سرمربی پرتغالی استقلال و سرمربی تراکتور) مطالبه نمی‌شود؟

۲. رهبری معظم به انتخاب سرمربی داخلی توصیه کردند؛ اما نگفتند در «بحبوحه» و آستانه ورود به آغاز مسابقات و شرایط حساس، سرمربی آزمون پس داده و موفق تیم ملی را با سرمربی داخلی تعویض کنید؟؟
در شرایط کنونی باید همه، یکصدا از تیم فعلی حمایت کرده و به فکر بازی‌های دوستانه باشند و از هرگونه تشتت و اختلاف در میان بازیکنان و مربیان خودداری نمایند.

۳. قطعا مراد و مصداق مطالبه رهبری، موردی که عقد و قراردادی رسمی و ملی، با سرمربی خارجی بسته شده و زمان آن منقضی نشده، نمی باشد. در مورد آقای اسکوچیچ که قرارداد رسمی و زمانمند منعقد شده و به مفاد آن به شکل عالی عمل کرده است، امر وجوبی خداوند متعال حاکم است که فرمود: «اوفوا بالعقود» «اوفوا بالعهد،ان العهد کان مسوولا»

مورد اسکوچیچ، مصداق مطالبه رهبری نیست و ایشان نیز قطعا با سرپیچی از حکم خداوند و نقض عهد و پیمان شکستن، مخالف بوده و آن را خلاف شرع و اصول بدیهی اخلاقی می دانند.


۴. یک قاعده فقهی می‌گوید: «من له الغنم،کان له الغرم» و یا «له غنمه و علیه غرمه» یعنی هر کسی زیان مال، متوجه اوست پس سود هم از آن اوست.

اگر تمام مسئولیت تیم و آماج نقدها و حمله‌ها و طعن‌ها شدن، در شرایط سخت پذیرش تیم ملی، متوجه آقای اسکوچیچ بوده، خوب «طبیعی» و «اخلاقی» و «انسانی» و «جوانمردانه» آن است که سودش هم برای او باشد نه این که عده‌ای بی هیچ زحمت و هزینه‌ای، امروز با تحریف و سوء‌استفاده از فرمایش دو سال قبل رهبری، در آخرین لحظات بیایند و کاسبکارانه بر سر سفره آماده بنشینند.

۵. با این اوضاع نامیزان و تشتت و ناآرامی تیم ملی و تغییر مربی در آخرین لحظات، اگر تیم ملی فوتبال در مقابل انگلیس و آمریکا با چند گل شکست بخورد، ترکش تبعات و پیامدهای آن به کجا می‌خورد؟
چرا برای اهداف و مقاصد سودجویانه خود، ناجوانمردانه از رهبری انقلاب هزینه می کنید تا در هنگام شکست، نوک تیز پیکان‌ها در افکار عمومی متوجه ایشان شود.


بنظر می‌رسد:
اولا: تغییر سرمربی موفق که مورد تمجید فیفا قرار گرفته، آن هم در این شرایط، خلاف عقل و شرع و اخلاق و جوانمردی و منافع ملی است.

ثانیا: اگر قرار است در فوتبال نیز از سرمربی ایرانی استفاده شود، وقت آن پس از مسابقات جام جهانی است؛ آن هم در صورتی که سرمربی داخلی، مثل جناب بنان و عطایی پیش از پذیرش مسئولیت، توان خود را در میادین بین‌المللی به ایران و جهانیان اثبات کرده باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha