جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مصاحبه با آیت الله اراکی

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تصریح بر این که ولایت امیرالمؤمنین (ع) همانند رسالت رسول الله (ص) مربوط به همه زمان ها و دوران هاست تأکید کرد: ولایت به معنای برقراری نظم اجتماعی است و از این رو باید این رشته در حوزه های علمیه تأسیس و تدریس شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محسن اراکی که روز چهارشنبه در جمع تعدادی از وعاظ و خطبای شهر مشهد با اشاره به در پیش بودن عید ولایت، بیان کرد: از متون دینی چنین برداشت می شود که نعمت ولایت به معنای ایجاد روح و بافت واحد در بین مردم است.

وی افزود: رسالت، امامت و ولایت به معنای پذیرش یک فرمان مرکزی در امت اسلامی برای برقراری نظم عادلانه است، ضمن آن که رابطه این مرکزیت با بدنه اجتماعی، رابطه اطاعت و نُصرت است.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: بر همین اساس است که خداوند متعال حق کیفر مخصوص خود را به اولیاء امر نیز تفویض کرده است.

آیت الله اراکی با تصریح بر این که تفویض حق الامر به رسول الله (ص) و اولی الامر (ص) اصلی مسلم بر اساس آیاتی مانند آیه «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم» است ادامه داد: یکی از جلوه های فضل امام علی (ع) بر همه ائمه و بر همه انبیاء آن است که لقب امیرالمؤمنین خاص ایشان است، به بیان دیگر آن حضرت، بلااستثناء، امیرِ همه مؤمنین و از جمله ائمه و انبیاست.

وی سپس به آیه ۸۱ سوره آل عمران پرداخت و گفت: این آیه به عنوان یکی از بنیادی ترین آیات قرآن بر این نکته اشاره دارد که میثاق ایمان به رسول الله (ص) و نصرت آن حضرت از همه انبیاء گرفته شده است، به بیان دیگر همه انبیاء عضوی از اعضای امت محمد (ص) هستند.

استاد دروس عالی حوزه های علمیه همچنین غدیر و عید ولایت امیرالمؤمنین (ع) را همردیف رسالت حضرت پیامبر اسلام (ص) دانست و اظهار کرد: این اعیاد تنها مربوط به آخرالزمان نیست، بلکه مربوط به همه زمان هاست.

 رشته ولایت شناسی در حوزه های علمیه راه اندازی شود

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین جلوه های یاری نبیین نسبت به رسول الله (ص) روایت مهمی است که در منابع شیعی وسنی آمده است؛ آن جا که رسول اکرم (ص) با زبان مباهات می فرماید اولین نمازی که امام زمان (عج) در مسجد الاقصی برگزار می کنند نماز صبح است که در آن زمان، عیسی (ع) از آسمان فرود می آید و به حضرت ولی عصر (عج) اقتدا می کند و فرماندهی کل قوای حضرت به او سپرده می شود.

آیت الله اراکی با بیان این که ولایت رسول الله (ص) و امیرالمؤمنین (ع) بر اساس روایت هایی مانند «انا و علی ابوا هذه الامّه» به معنای ابوّت حقیقی آن بزرگواران است گفت: رسول الله (ص) و امیرالمؤمنین (ع) مولّد هویت مسلمانان هستند.

وی با تصریح بر این که نتیجه ابوت محمدی (ص)، اخوت حقیقی اهل ایمان مُبتنی بر بافت و روح واحد آنان است خاطر نشان کرد: با توجه به نیاز جدی به غور در روایات مربوط به امامت و ولایت، ضروری است تا رشته امامت و ولایت شناسی در حوزه های علمیه تأسیس شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان به این نکته نیز توجه داد که نیاز به تربیت مبلّغ در این زمینه هم لازم و جدی است.

وی اضافه کرد: البته فراموش نکنیم که شیوه های جدید تبلیغ به معنای دست برداشتن از شیوه های سنتی و منبر نیست؛ چراکه خود منابر، تنها وسیله ای برای ترویج دین نیستند، بلکه هویت ساز و انسان ساز هستند.

انتهای پیام/

 رشته ولایت شناسی در حوزه های علمیه راه اندازی شود

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha