دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
جلسه مدیر حوزه‌های علمیه با شورای معاونین و مدیران مدارس علمیه استان ایلام

حوزه/ عرصه حجاب و عفاف در کنار تدوین و تولید متن و محتوا، نیازمند گفتمان‌سازی و ایجاد جاذبه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی در دیدار اعضای ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه‌های علمیه، ضمن اشاره به آسیب‌ها و چالش‌های حوزه‌های علمیه در عرصه گفتمان‌سازی عفاف و حجاب، بر اهمیت تدوین و ارائه برنامه پنج‌ساله در این عرصه تأکید کرد و اظهار داشت: عرصه حجاب و عفاف در کنار تدوین و تولید متن و محتوا، نیازمند گفتمان‌سازی و ایجاد جاذبه است.

وی بر اهمیت تدوین نظام‌مند راهبردها و راهکارهای عملیاتی و ارائه طرح‌های پویا در ستاد راهبری عفاف و حجاب تأکید کرد و یادآور شد: بهره‌گیری از ظرفیت نهادهای همسو در ترسیم و تبیین دقیق نظام موضوعات عفاف و حجاب از گام‌های نخست تولید متن و محتوای پویاست.

آیت‌الله اعرافی توجیه سازی، انگیزه‌بخشی و مهارت‌افزایی شبکه‌های تبلیغی حوزه و فعال‌سازی ظرفیت‌ها و استعدادها را مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: نیاز است تا در کنار برپایی دوره‌های مهارتی و کاربردی، ارائه فن نحوه به‌کارگیری و عملیاتی‌سازی دانش و محتوا موردتوجه ستاد راهبری قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه سرفصل نگاری، راه‌اندازی رشته عفاف و حجاب و نیز برپایی کرسی‌های درس خارج فقه عفاف و حجاب را موردتوجه قرارداد و خاطرنشان کرد: توجه به مسجد محوری و فعال‌سازی هسته‌های فرهنگی مبتنی بر مسجد، از جمله رویکردهایی است که قطعاً تأثیرات بسزایی خواهد داشت.

عضو شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر تأثیر فعال‌سازی، ساماندهی و حمایت از گروه‌های مردم‌نهاد و خودجوش کشور در گفتمان‌سازی فرهنگ حجاب اشاره کرد و اذعان داشت: نباید از شبکه‌سازی ظرفیت حوزه‌های علمیه خواهران در عرصه تولید محتوا و ارائه قالب‌های متنوع گفتمان ساز غافل شد؛ حوزه‌های علمیه منبع تولید فکر دینی مبتنی بر نیازها و ظرفیت‌هاست.

وی گزارش از طرح آمایش فعالیتی حوزه‌های علمیه و برنامه مشترک حوزه و آموزش‌وپرورش در تبیین و نهادینه‌سازی گفتمان دینی ارائه کرد و یادآور شد: نیاز است تا ستاد راهبری عفاف و حجاب پیوست فرهنگ راقی عفاف و حجاب را ناظر به استعدادهای متنوع مخاطبانی، ترسیم و تدوین نماید.

آیت‌الله اعرافی در بخش پایانی سخنان خود ضمن تأکید بر تدوین و ترسیم راهبردها و راهکارهای پویا بر اهمیت ارائه الگوی عفاف و حجاب و معرفی مدل‌های متنوع پوششی برای تولیدکنندگان لباس و پوشاک اشاره کرد.

حجت‌الاسلام سید نژاد، دبیر ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه نیز در ابتدای این دیدار ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌های این ستاد راهبری، اظهار داشت: امیدواریم حرکت گفتمانی خوبی که در فضای جامعه شکل‌گرفته، در هفته حجاب و عفاف خلاصه نشود. امروز عفاف و حجاب از جمله گفتمان‌های مطرح در عرصه فضای مجازی است؛ ورود مستقیم مسئولان ذی‌ربط بخش‌های مختلف، تأثیر بسزایی در شکل‌گیری این رویه خوب داشته است.

وی به گستره فعالیت‌های فاخر حوزه‌های علمیه خواهران و برادران و مدارس امین اشاره کرد و ابراز داشت: عدم حضور مؤمنین در تفرجگاه‌های عمومی از جمله چالش‌های مسیر تجلی عفاف و حجاب در جامعه است؛ امیدواریم با تقویت حضور اجتماعی متدینین و مؤمنین در فضاهای اجتماعی و پررنگ‌تر سازی تبلیغ چهره‌به‌چهره، نسبت به دغدغه‌مندی مردم در تجلی عفاف و حجاب پاسخ درستی دهیم.

دبیر ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه، فعالیت‌های تبلیغی چهره‌به‌چهره طلاب حوزه علیه خواهران و جامعة الزهرا در عرصه حجاب را مایه مباهات و خرسندی دانست و یادآور شد: الحمدلله دستانمان در حوزه متون دینی و مقالات عرصه حجاب و عفاف پر است؛ بر آنیم تا دانشنامه ویکی حجاب را برای یکپارچه‌سازی ارائه مطالب حجاب و عفاف تأسیس کنیم.

حجت‌الاسلام سیدنژاد به همکارهای نزدیک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ستاد راهبری عفاف و حجاب حوزه اشاره کرد و اذعان داشت: برگزاری جشنواره تولید نرم‌افزارهای عفاف و حجاب با همکاری مؤسسات فعال، از جمله اقداماتی اخیر این ستاد است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha