سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
تصاویر/ افتتاحیه مدرسه رسانه ای استاد محمد حسین فرج نژاد همزمان با مراسم سالکرد

حوزه/ اولین سالگرد و افتتاحیه مدرسه رسانه ای محمد حسین فرج نژاد در سالن همایش های مدرسه معصومیه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر حسن عباسی در مراسم اولین سالگرد و افتتاحیه مدرسه رسانه ای محمد حسین فرج نژاد، بیان داشت: در این برنامه ای که گرد آمده ایم برای بزرگداشت یک مصلح اجتماعی و یک مجاهد عرصه فرهنگ است و خیلی زود ما وی را از دست دادیم و حداقل سی سال دیگر ظرفیت عظیم کار فکری فرهنگی، از ایشان انتظار می رفت و ما از داشتن وجود ایشان محروم شدیم.

رئیس اندیشکده یقین در رابطه با خط و الگویی که جوانان نیاز دارند، گفت: خطی که جوانان ما در حوزه و دانشگاه برای مجاهدت فرهنگی در جهاد کبیر و جهاد تبیین نیاز دارند،الگو هایی است که در سینما با شهید آوینی شروع می شود و با مرحوم طالب زاده استمرار پیدا می کند و به محمد حسین فرج نژاد ختم می‌شود و این خطی که اصطلاحا در عرصه فرهنگی به آن پاتولوژی فرهنگی می گویند، در ایران ناشناخته است و متأسفانه متخصصین لازم را ندارد و تک ستاره هایی که در این آسمان تاریک می درخشند، مانند مرحوم فرج نژاد ما را بر این می دارد که این گونه حرکت علمی، فکری و هنری را بیشتر روشن و شفاف کنیم و پرچمی که در دستان وی بود و مشعلی که افروخته بود، خاموش نشود.

عباسی اظهار داشت: پاتولوژی فرهنگی برای یک معلم، استاد دانشگاه، اندیشمند، عالم دین و برای یک هنرمند و یک عنصر رسانه کسی است که، می گوید یک جامعه از نظر مناسبات فرهنگی چه بیماری هایی دارد. و پاتولوژیست های فرهنگی کسانی هستند که در هر پنج حیطه قدرت نرم یعنی در تعلیم و تربیت، علم و دانشگاه، در سینما و هنر ، نظام رسانه و در سایبر، امراض را می شناسند. و تا وقتی پاتولوژی فرهنگی نداریم نمی دانیم کتاب هایی که در دانشگاه تدریس می شود چه اثرات مخربی دارد و یا نمی دانیم فیلم سینمایی که دارد پخش می شود چه باورهایی را در لایه های زیرین اعتقادات فرد منهدم می کند و یا فلان انیمیشن چه ضربه ای می زند.

وی افزود: خطی که شهید آوینی در پاتولوژی نظام اندیشه شروع کرد نیمه تمام ماند و خطی که مرحوم نادر طالب زاده در پاتولوژی رسانه شروع کرد نیمه تمام ماند و ترکیب آنها را محمد حسین فرج نژاد انجام می‌داد . ما در کنار هر مدرسه و دانشگاه مان یک آزمایشگاه پاتولوژی فرهنگی می خواهیم و باید پاتولوژیست فرهنگی تربیت کنیم و کسانی که می خواهند این کار را انجام دهند باید اسلام و غرب را خوب بشناسند.

عباسی با بیان اینکه چرا امثال آوینی ، طالب زاده و فرج نژاد در این آسمان می درخشند، بیان داشت:به دلیل اینکه در مطالعه تفکر غرب و مطالعات اسلامی به ویژه آشنایی با رسانه و سینما ضعف از خودشان در این گزاره ها نشان ندادند. نگاهی که مرحوم فرج نژاد در این چهارچوب داشت نیاز به تئوریزه شدن دارد و ما باید از آوینی تا فرج نژاد به جوانانمان مدل بدهیم.

دکتر عباسی افزود: شهید مطهری میفرماید، ما در تاریخ، فقیه، فیلسوف، منجم و پزشک زیاد داشته ایم، اما مصلح اجتماعی کم داریم و یا سینما گر زیاد داشته ایم اما شهید آوینی کم داشته ایم، چون شهید آوینی مصلح اجتماعی بود و این جمله شهید مطهری اساس حرکت تحول علمی فرهنگی در حوزه پاتولوژی فرهنگی است و جامعه با متخصصین مشکلش حل نمی شود،بلکه با مصلحین حل می شود و محمد حسین فرج نژاد یک مصلح اجتماعی بود. شناخت محمد حسین فرج نژاد شناخت یک مصلح اجتماعی و منظر اجتماعی است او دانشگاه تا مدرسه ، شهر به شهر و روستا به روستا می رفت و مردم را آگاه می کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha