شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
image.png

حوزه/ علامه امینی طوری کتاب تألیف می کند که کسی جرأت عرض اندام و مقابله با آن کتاب را ندارد، دلیل این امر محکم و دقیق نوشتن این کتاب است؛ حوزه باید به این مرحله برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد در دوره تربیت مدرس سطح عمومی مقدماتی مهارت پژوهشی اساتید حوزه های علمیه که به همت معاونت پژوهش حوزه در مجتمع یاوران مهدی(عج)جمکران برگزار شد، با بیان این که پشتوانه، ریشه و قوام دانش و علوم حوزوی بر محور پژوهش است، گفت: با وجود مایه و درون مایه اصلی علوم حوزوی که بر پایه پژوهش است، می توان سایر برنامه را پیش برد و اگر این درون‌مایه نباشد، سایر برنامه ها در مسیر خود قرار نخواهد گرفت.

معاون آموزش حوزه های علمیه ادامه داد: کلید واژه هایی چون تفقه، اجتهاد و استنباط ماهیت اصلی آن تحقیق و پژوهش است و اساسا نحوه تدریس بسیاری از علما هم بر پایه پژوهش بوده و است.

وی بیان داشت: مسائل مستحدثه هم با تحقیق و پژوهش ارتباط مستقیم دارد و امروز طلبه و فاضل حوزوی هم باید بتواند پاسخ گویی مسائل جدید باشد و اگر این کار صورت نگیرد، ما به اهداف خود در حوزه نرسیده ایم.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد با اشاره به تفاوت شبهه در این زمان و گذشته گفت: امروز زمان القای شبهه است، بطوری که هر شبانه روز شاهد القای شبهه هستیم و لذا حوزه امروز باید به زمانه پاسخگو باشد و به همین دلیل باید طلبه هایی در حوزه تربیت شوند تا بتوانند شبهه را در نطفه خفه کنند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه ادامه داد: این پاسخ گویی باید با ادبیات جدید هم همراه باشد. با ادبیات قدمای گذشته هم نمی شود شرایط فعلی را پیش برد.

وی بیان داشت: امروز یکی از مهمترین وظایف حوزه و اساتید، مجهز کردن طلبه ها به ابزار پاسخگویی است و این امر ضرورت امروز جامعه است.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه افزود: اگر می خواهیم این ضرورت در حوزه و در بین اساتید اتفاق بیفتد، امر مهمی دنبال شود و آن این است، استاد روحیه تحقیق و پژوهش را در طلبه ایجاد کند. این کار بزرگی است و نباید از آن غفلت کرد.

وی بیان داشت: این مسئله مهم زمانی اتفاق می افتد که اساتید خودشان اهل تحقیق و تفکر باشند. در این صورت می توان این روحیه را در شاگردشان هم ایجاد کنند.

استاد حوزه علمیه قم، بیان داشت: در ایام غدیر و مسئله ولایت هستیم. صاحب کتاب الغدیر برای نوشتن کتابش وقت زیادی گذاشته بود.

حجت الاسلام والمسلمین رستم نژاد گفت: علامه امینی طوری کتاب تألیف می کند که کسی جرأت عرض اندام و مقابله با آن کتاب را ندارد، دلیل این امر محکم و دقیق نوشتن این کتاب است. حوزه باید به این مرحله برسد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با اشاره به مهمترین ویژگی هایی پژوهش موفق افزود: حداقل پژوهش فوایدی دارد، از جمله ابطال باطل و اثبات حق است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha