چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
جوادی آملی

حوزه/ علما، طلاب و خیرین تلاش کنند نه یک مؤسسه بلکه چندین مؤسسه ایجاد شود تا هر یک آنها عهده دار بخشی از دریای وسیع نهج البلاغه شوند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله جوادی آملی در پیامی به دومین همایش ملی نهج البلاغه در آراء و اندیشه های اسلام شناسان بیان داشتند: نهج البلاغه تمام سخنان امیرالمؤمنین علیه السلام نیست بلکه سید رضی آن بخش هایی که توانسته را جمع آوری کرده و البته همین نیز خدمت بزرگی به اسلام بود لذا تدریس نهج البلاغه و تحقیق درباره آن باید در دستور کار حوزه و دانشگاه قرار بگیرد.

ایشان افزودند: تفسیر نهج البلاغه نیاز به تحقیقات همه جانبه دارد چون این کتاب شریف از جهاتی شبیه قرآن کریم است و همانگونه که برخی از آیات قرآن به کمک سایر آیات تفسیر می شوند برخی از عبارات نهج البلاغه توسط سایر عبارات آن مورد شرح قرار می گیرند.

مفسر نهج البلاغه با اشاره به براهین توحیدی این کتاب گرانسنگ اذعان داشتند: تمام براهین توحیدی که توسط علما و فلاسفه از فارابی گرفته تا علامه طباطبایی بیان شده اند به پای براهین توحیدی امیرالمومنین علیه السلام نمی رسند و این امر ارزش نهج البلاغه را می رساند.

معظم له با بیان اینکه نهج البلاغه تفسیر ولایت است تاکید کردند: باید موسسات متعددی در احیای معارف نهج البلاغه ایجاد شود. علما، طلاب و خیرین تلاش کنند نه یک موسسه بلکه چندین موسسه ایجاد شوند تا هر یک آنها عهده دار بخشی از دریای وسیع نهج البلاغه شوند چرا که این کتاب شریف تفسیر سنت و ولایت است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به ویژگی های جامعه علوی اظهار داشتند: جامعه علوی طبق تعبیر امام علی علیه السلام جامعه ای آزاد است. منظور حضرت از آزادی این است که مومنان نه از خوف جهنم و نه به شوق بهشت خدا را عبادت کنند بلکه خالصانه برای پیوند با حقیقت نامتناهی الهی این کار را بکنند.

ایشان با تاکید بر مفهوم مردم سالاری دینی بیان داشتند: مردم سالاری دینی یعنی هم رهبران دینی باشند هم مردم دینی باشند. در این جامعه خبری از اختلاس و احتکار و حقوق های نجومی نیست.

معظم له افزودند: این سخن حضرت که نظام هستی با اختلاف هماهنگ نیست خطاب به کل جامعه بشری است. جنگ های جهانی حاصل اختلاف بودند و هیچ کدام باعث آرامش و تمدن نشدند بلکه جز ویرانی حاصلی نداشتند.

خبرنگار: منوچهر ساعدی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha