سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
مدیریت اسلامی

حوزه/ حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر گفت: خدای متعال در آیات بسیاری به رکن حمد اشاره کرده که لازم است مدیران دولتی و جامعه به این رکن اهتمام داشته باشند و آن را سرلوحه امور خود قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، "بیست و هشتمین هم اندیشی تخصصی ملّی نقشه جامع مدیریت اسلامی (نَجما ۲۸)" با موضوع «مبانی هستی شناختی خالق؛ مدیریت رحمانی و ارکان عرش تدبیر و فرماندهی نظام خلقت» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین ولی الله نقی پورفر رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه و عضو هیئت علمی دانشگاه قم و حضور مدیران سطوح مختلف دولتی و عمومی، اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته های مدیریت حوزه علمیه و دانشگاه های سراسر کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر در مقدمه ضمن اشاره به بند ۳سند خانواده گفت: مسجد پایگاه الهی در جامعه و پایگاه عظیم ملکی و ملکوتی است که منویات الهی در تحقق خیر دنیا و آخرت برای جامعه بشری از این پایگاه جاری می‌شود.

وی افزود: از جایگاه مسجد در جامعه غفلت شده و مشکلات فراوانی در جامعه به واسطه خلأ ایجاد شده و فقدان وجود مسجد به وجود آمده.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم یاد آور شد: مسجد خانه اهل تقوا است و در جامعه دارای نقش اساسی است، نقش فرهنگی ،نقش اقتصادی و رسیدگی به فقرا در هر منطقه و محله با محوریت مسجد و نقش حفاظت از امنیت .

وی با تاکید بر اینکه باید تحول عظیمی در کارکرد مساجد صورت بگیرد خاطرنشان کرد: مردم باید از حوزه‌های علمیه بخواهند که مساجد به نقش اصلی خود برگردند و ارتباط بین افراد جامعه را حفظ کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر با بیان سوره مبارکه توبه عنوان کرد: خداوند متعال در تعریف و توضیح هیئت امنا و دست اندرکاران مسجد در قرآن با حساسیت خاصی مسائل را مطرح می‌کند و ویژگی‌های هیئت امنای مساجد را بیان می‌کند.

وی در ادامه موضوع سمینار رکن بعدی در مبانی هستی شناختی خالق در مقام تدبیر فرماندهان الهی را رکن حمد دانست و گفت: خدای متعال در آیات بسیار زیادی به رکن حمد اشاره کرده که لازم است مدیران دولتی و جامعه به این رکن اهتمام داشته و آن را سرلوحه امور خود قرار دهند.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه افزود: تحقق رکن حمد موجب تحقق عقل می‌شود، حمد در چند عرصه تاکید شده که عبارتند از حمد بر خالقیت الهی ،حمد بر وحدانیت مطلق الهی ،حمد بر فاطریت و رزاقیت الهی که هر کدام از این موارد در زندگی هر فرد اثر خود را خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر با اشاره به سوره نوح گفت: اهل بیت علیهم السلام و اولیاء الله ستون نجات هستند و به مصون ماندن از آلودگی و ظلم و ستم کمک می‌کنند و در هر زمان و ظرفیتی به سلسله مراتب نخبگان مدیریت اسلامی تذکر می‌دهد.

وی افزود: در هر پست و مقامی باید دائما مراقبت کرده و مدام این سوال را مطرح کرد که آیا من از ظرفیت پذیرش این پست و مقام را دارا هستم و همواره باید از خدا بخواهیم تا از طرق مختلف این ظرفیت را به ما عطا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین نقی پور فر در بخش دیگری به عوامل رسیدم به مقام حمد اشاره و تصریح کرد: از عوامل رسیدن به مقام حمد می‌توان باور به فقر مطلق خود و غنای مطلق خداوند ، باور و توسل به فریادرسی خداوند،زهد به دنیا و عشق به آخرت و سخاوت بزرگوارانه را نام برد.

وی در ادامه عامل دیگر را پیروی از قرآن و عترت دانست و بیان کرد: در جامعه اسلامی نباید الگو صرفا سلبریتی ها و ... باشند بلکه بهترین الگو ها قرآن و عترت و انبیا الهی و اهل ایمان است.

رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه مطرح کرد: تلازم حمد با عشق به خدا و ارزش های الهی خصوصا نماز، قرآن و زکات است و کسی که می‌خواهد حمد واقعی خدا را به جا آورد باید عاشق خداوند باشد ، طبق آیات قرآن التزام به اقامه نماز ، تلاوت قرآن و پرداخت زکات از علامات افراد مومن است و لزوم رعایت مدیران اسلامی در جامعه است.

وی در پایان عنوان کرد: رفاقت دائمی با قرآن و نماز نیاز و الزام روح است و توجه به اولویت‌های موضوعی در آموزش و نظام اسلامی و شرکت مدیران ارشد در جلسات جز لوازم در جامعه است.

لازم به ذکر است: ریاست این سمینار بر عهده دکتر علی رضاییان (چهره ماندگار مدیریت ایران) و دبیری دکتر روح الله تولایی (دانشیار دانشگاه جامع امام حسین علیه السلام) بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha