دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
آیت‌الله سید احمد علم‌ الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: اگر مسلمانی به خدا و رسول او ایمان داشته باشد و در باور او تردید و خدشه‌ای هم وارد نشود، شرط لازم و کافی برای ایمان صادقانه را ندارد زیرا اگر در عرصه زندگانی خود، تلاش و جهادی برای ایمان و دین خدا نداشته باشد، نباید خود را مؤمن صدیق بداند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت‌الله سید احمد علم‌ الهدی، در نشست مجمع خطبای استان که در آستانه فرارسیدن ایام ماه محرم، به میزبانی امامزاده غیاث‌الدین محمد (ع) مشهد برگزار شد، با اشاره به آیه ۱۵ سوره مبارکه حجرات اظهار کرد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید «اِنَّمَا المُؤمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ لَم یَرتَابُوا وَ جَاهَدُوا بِاَموَالِهِم وَ اَنفُسِهِم فِی سَبِیلِ اللَّهِ اُولَٰئِکَ هُمُ الصَّادِقُون» و در این آیه که با «اِنَّما» به‌ عنوان ادات حصر آغاز شده، ذات اقدس پروردگار به تبیین دو خصوصیت ایمان و صداقت می‌پردازد و شاخصه‌های انحصاری آن را بیان می‌کند.

وی افزود: ایمان صادقانه در وهله اول درگرو باور داشتن به خدا و پیامبر اوست؛ آن هم باور داشتنی که در آن تردید راهی نداشته باشد و در ادامه با جهاد و تلاش مؤمن همراه شود. بنا به این آیه شریفه، حتی اگر مسلمانی به خدا و رسول او ایمان داشته باشد و در باور او تردید و خدشه‌ای هم وارد نشود، شرط لازم و کافی برای ایمان صادقانه را ندارد زیرا اگر در عرصه زندگانی خود، تلاش و جهادی برای ایمان و دین خدا نداشته باشد، نباید خود را مؤمن صدیق بداند.

فرهنگسازی، لازمه کسب توفیق در جهاد تبیین

امام جمعه مشهد در تشریح وجوب و جایگاه حکم جهاد تبیین خاطرنشان کرد: حکم جهاد تبیین مربوط به افرادی است که اهل تبیین هستند و به غیر از این جمعیت، اطلاق حکم جهاد بی‌ معناست. در نتیجه، برخورد با تمام منکرات شرعیه که واجبات الهی را به نقطه ترک می‌رسانند و محرمات را مشروعیت می‌بخشند، مصداق جهاد تبیین است و این جهاد اگرچه نه در عرصه تقابل سخت بلکه در زمینه فرهنگ‌سازی و در مقام تبیین است اما بازهم به آسیب دیدن مال، جان، شخصیت، آبرو حیثیت فرد می‌انجامد و لذا تلاش در این عرصه بر مؤمنانی واجب می‌شود که خود را صدیق می‌دانند.

وی ادامه داد: اینکه رهبر معظم انقلاب در مقام صدور حکم، جهاد را ناظر بر تبیین و نه تبلیغ عنوان کردند، به این خاطر بود که این حکم جهاد دلالت بر قشر خاصی از جامعه طلاب، حوزویان و مبلغان نباشد و هرکس که بتواند در این عرصه تبیین‌گر حقیقت باشد، خود را مکلف به ادای تکلیف بداند. در این میان، خطبا، قهرمانان تبیین هستند و حکم شرعی مقام ولایت بیش از همه به آنان تعلق پیدا می‌کند.

بی‌پروایی، لازمه جهاد تبیین است

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی با بیان اینکه اگر در این عرصه جهادگر نگران آبرو سرمایه‌های دنیوی خود باشد، مراتب ایمان و صداقت او مورد سؤال خواهد بود، تصریح کرد: در این زمینه وقتی انسان بی‌پروا وارد شود و همه‌چیز را در راه خدا بذل کند، پروردگار عالم نیز پشتیبان اخلاص و ایثار او خواهد بود. لازمه جهاد تبیین بی‌پروایی است و تبیین‌گر نباید از اربابان قدرت، صاحبان موقعیت و رسانه‌های معاند بهراسد زیرا باور به حکم خدا با ترس از قدرت‌های دنیوی از اساس در تعارض است.

وی تأکید کرد: وجود مقدس امام هشتم (ع) وقتی حدیث سلسله الذهب را در نیشابور ایراد کردند، به‌ صراحت فرمودند که «اَنَا مِن شُروطِها» که دلالت بر جریان عملیاتی امامت در شرایط فعلی داشت و درحالی‌که اندکی بیش از یک قرن از ولایت امیرمؤمنان (ع) می‌گذشت و مأمون اعلام تشیع می‌کرد و خود را شیعه اهل‌بیت (ع) می‌دانست، وجود باکرامت علی بن موسی‌الرضا (ع) نفرمود «وَ عَلیٌ مِن شُروطِها» بلکه خود را به‌ عنوان امام زمانه، شرط ورود به حصن امن توحید دانست.

هیچ مقامی بالاتر از مقام روضه‌خوانی نیست

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه روضه‌خوانی اهل‌بیت (ع)، عالی‌ترین رتبه و جایگاه یک مبلغ مذهبی است، گفت: تبیین مسائل روز در منبرهای وعظ عمومی، هنگامی جنبه عملی پیدا می‌کند که بیان معارف دینی با بیان نمونه‌های ملموس برای جامعه همراه شود و مصادیقی هم که مغایر با دین است، به‌ صراحت مورد تبیین قرار بگیرد. این ذات دین است که تطابق با نیازهای روز دارد و اگر در حال حاضر، انتقادات و گلایه‌هایی نسبت به برخی جریانات وجود دارد، به این خاطر است که سکولاریستی عمل می‌کنند و دین را به صورتی به تصویر می‌کشند که نشان عملیاتی در شرایط امروز ندارد و این مصداق ضربه به نظامی است که با خون شهدا استوار شده است.

وی ابراز کرد: باید بر فراز منابر، انتقاد نسبت به شرایط موجود مطرح شود اما این انتقاد باید در چهارچوب دلسوزی برای نظام باشد. دشمن متوجه این توطئه شده که اگر برای یک فرد شایعه‌ای مطرح کند، عناصر انقلابی بلادرنگ و بدون در نظر گرفتن شرایط، آن فرد را از جامعه خود طرد می‌کنند و به این ترتیب، ناخواسته ضربه‌ای به انقلاب وارد می‌شود بنابراین نباید با برچسب زدن به افراد، آن‌ها را ضدانقلاب خواند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha