جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رئیسی

حوزه/ رئیس جمهور توفیق برنامه‌ها و تحقق اهداف تعیین شده دولت در استان‌ها را در گرو بکارگیری مدیران توانمند، تحول‌گرا و متعهد دانست و گفت استان مرکزی باید متناسب با ظرفیت‌های کم‌نظیر صنعتی و معدنی خود، به رشد و پیشرفت برسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اراک، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، شامگاه روز جمعه در ادامه برنامه‌های سفر دولت مردمی به استان مرکزی، در جلسه شورای اداری استان، با اشاره به ظرفیت‌های متنوع و عظیم استان مرکزی تصریح کرد: در طول ۴۳ سال گذشته با استفاده از این ظرفیت‌ها تلاش‌هایی برای آبادانی این استان شده است،‌ اما بر هیچ‌کس پوشیده نیست که وضع فعلی همچنان با وضع مطلوب فاصله دارد و در شان مردم گرانقدر استان مرکزی و متناسب با ظرفیت‌های بزرگ آن نیست.

رئیس جمهور با بیان اینکه رسیدن وضع استان مرکزی به سطح مطلوب در گرو رویکرد تحول‌گرایانه و اقدام جهادی است، خاطرنشان کرد: هر کس در حوزه مسئولیت خودش باید تمام تلاشش را برای رفع مشکلات مردم به کار گیرد. حضور ما در استان‌ها برای ایجاد انسجام، هماهنگی و همگرایی حداکثری برای رفع مشکلات مردم است.

رئیسی با تاکید بر اهمیت نقش مدیریت در ایجاد تحول واقعی در اداره کشور، افزود: برای ایجاد تحول واقعی به منابع، ساختار، کار کارشناسی و دیگر الزامات اداری هم نیاز هست،‌ اما تجربه نشان داده است که موثرترین نقش در این مسیر متعلق به مدیریت است.

وی با بیان اینکه مردم، مقام معظم رهبری و خانواده‌های شهدا از ما انتظار دارند که با روحیه جهادی مشکلات و مسائل را شناسایی کرده، برای حل و فصل آنها راهکار طراحی کرده و با روحیه انقلابی به دنبال حل و فصل آنها باشیم، اظهار داشت: یکی دیگر از الزامات برای موفقیت در حل و فصل مشکلات کشور، مبارزه و مقابله موثر را هر نوع فساد، تبعیض و رابطه ناسالم اداری است.

رئیس جمهور مهمترین مولفه قدرت جمهوری اسلامی ایران را مردم متدین حاضر در صحنه دانست و خاطرنشان کرد:‌ هر چه اعتماد این مردم به کارآمدی نظام اداری و ساز و کار اداره کشور بیشتر شود، این مولفه قدرت تقویت می‌شود. نه فقط رئیس جمهور و وزرا و نمایندگان مجلس، بلکه تمام کسانی که در کسوت خدمتگزاری در نظام جمهوری اسلامی ایران مشغول کار هستند، باید بدانند که عملکرد آنان در افزایش یا کاهش اعتماد مردم به نظام موثر است.

رئیسی در ادامه با تاکید بر لزوم برخورداری مدیران از روحیه عدالت‌محوری و نیز تلاش برای عادلانه بودن ساختار و نظام اداره کشور گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی باید تلاش کنیم با تکیه بر تجارب گام اول و نیز بهره‌گیری از منظومه اندیشه‌های امام راحل و مقام معظم رهبری همه را با عمل و اقدام عادلانه، صحیح و متقن برطرف کنیم.

رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه بیشتر خواسته‌های مطرح شده در این جلسه در مصوبات سفر دیده شده است، اظهار داشت: البته طبیعی است که به دلیل محدودیت منابع و امکانات نمی‌توانیم هم‌زمان به همه نیازها و مسائل استان رسیدگی کنیم و لذا اولویت‌ها شناسایی شده و مدنظر قرار گرفته‌اند.

رئیس جمهور تصریح کرد: استان مرکزی یکی از کانون‌های صنعتی کشور است و اساساً نباید دغدغه اشتغال داشته باشد. واحدهایی مثل واحد تولید پنل‌های خورشیدی که امروز از آن بازدید کردیم مصداق تحقق شعار سال و از نمادهای غرور ملی کشور است. با حمایت از توسعه اینگونه بنگاه‌های تولیدی دانش‌بنیان و همچنین احیای واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل یا نیمه‌تعطیل که راهبرد جدی دولت است، حتما تولید رونق یافته و اشتغال بیشتری ایجاد خواهد شد.

رئیسی واگذاری‌های معیوب و غیراصولی در ادوار گذشته را یکی از دلایل مهم رکود برخی واحدهای صنعتی در استان مرکزی دانست و خاطرنشان کرد: مشکل اصلی که امروز در بازدید از برخی واحدهای تولیدی و صنعتی استان مشاهده کردیم، مشکل مدیریتی بود؛ مشکل در واگذاری به بخش خصوصی، مشکل در اداره واحدهای واگذار شده و مشکل در حمایت از واحدهای واگذار شده و جلوگیری از تعطیلی آنها. رفع این مشکلات نیاز به مدیرانی تحول‌خواه و ریسک‌پذیر دارد که جانانه و با روحیه جهادی به میدان بیایند.

رئیس جمهور روابط ناسالم اداری را از دیگر دلایل بروز اشکال در واگذاری واحدهای تولیدی به بخش خصوصی عنوان کرد و گفت: وجود روابط ناسالم در هر نظام اداری از بدترین مشکلات است. از مسئولان اطلاعاتی کشور می‌خواهم تا مشکلات پیش آمده در واگذاری واحدهای تولیدی و صنعتی استان مرکزی را حداکثر در فرصتی یک ماهه بررسی و گزارش آن را ارائه کنند.

رئیسی با تاکید بر اینکه وجود روابط اداری ناسالم به هیچ وجه پسندیده و زیبنده نظام جمهوری اسلامی نیست، از مسئولان ذیربط خواست با سرعت و جدیت به این موضوع رسیدگی کرده و هر جا که به قطعیت رسیدند، اسامی متخلفین را به مردم اعلام کنند.

وی همچنین به طرح موضوع عدم اجرای کامل طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک در این نشست اشاره و تصریح کرد: اگر این طرح نقص دارد، باید هر چه سریع‌تر برطرف شود. سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه مسئولیت دارد و باید پیگیر موضوع باشد. ما خواهان فعالیت صنایع هستیم، اما هرگز موافق آلایندگی محیط زیست نیستیم. هزینه کردن برای حفاظت از محیط زیست نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است.

رئیس جمهور در پایان با تاکید بر اولویت جذب نیروهای بومی در شرایط برابر، خاطرنشان کرد: از همه مدیران می‌خواهم که اگر نیرویی در مسیر حرکت دولت حرکت نمی‌کند و مانع و باعث کندی حرکت است، بدون تعارف او را از مسیر حرکت کنار بگذارید. در مسیر خدمت به مردم با هیچ کس تعارف نکنید و بهترین نیروها را برگزینید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha