چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ دیدار رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با آیت الله اعرافی

حوزه/ باید مسجد بر محور امام جماعت و مردم اداره شود و هر اقدامی که انجام می دهیم، اتصال مسجد با بدنه جامعه و مردم محفوظ بماند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت‌الله اعرافی امروز در دیدار حجت‌الاسلام‌والمسلمین کمال‌الدین خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور که در دفتر مدیرحوزه‌های علمیه در قم برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت و جایگاه مسجد پرداخت و گفت: برای ساماندهی و ارتقای کارکرد مسجد، نیازمند یک طرح جامع هستیم، این طرح جامع در سازمان تبلیغات اسلامی و شورای سیاست گذاری مدنظر قرار دارد و ما هم به آن توجه داریم.

وی بر برگزاری سه وعده نماز جماعت در مساجد تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: متاسفانه برخی مساجد در نوبت صبح نماز جماعت برگزار نمی‌شود که باید در برنامه ریزی‌ها به سمتی حرکت کرد که در مساجد سه نوبت نماز به صورت جماعت اقامه شود.

آیت الله اعرافی خاطرنشان ساخت: مساجد باید برطرف کننده مشکلات پیرامون خود از جمله آسیب های اجتماعی باشند و مسجد فعال می‌تواند این آسیب ها را به حداقل برساند؛ طراحی‌هایی در حوزه در تهیه اسناد راهبردی، برنامه پنج ساله و برنامه های میان مدت و بلند مدت تهیه شده تا با کمک گرفتن از مساجد این آسیب های اجتماعی به حداقل برسد.

وی افزود: تولید اسناد راهبردی و کلان، برنامه پنج ساله و نزدیک به ۱۰۰ طرح مهم راهبردی در حوزه انجام شده و الان حوزه از یک نظام طراحی خوبی برخوردار است که البته همه این‌ها قابل نقد، اصلاح و تکمیل است.

امام جمعه قم گفت: در حال حاضر حوزه‌های علمیه همه استان ها یک برنامه پنج ساله استانی دارند و امسال نیز تلاش می شود که هر واحد علمی و آموزشی از یک برنامه پنج ساله برخوردار و مسیر حرکت آن مشخص باشد، در همه این‌ مسائل حوزه پاسخگو، حوزه‌ای که نیاز نیروی انسانی، فکری و معرفتی جامعه را تامین کند؛ یکی از کلیدهای اصلی است.

وی با بیان اینکه کارهای ارزشمندی در زمینه مساجد در حال انجام است، تاکید کرد: باید مسجد بر محور امام جماعت مسجد و مردم اداره شود و هر اقدامی که انجام می دهیم، اتصال مسجد با بدنه جامعه و مردم محفوظ بماند، امام جماعت باید خود را امام محله نیز بداند.

آیت الله اعرافی در قسمت دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حدود ۲۰۰ کارویژه روحانیت در زمینه‌های گوناگون طراحی شده است، گفت: حدود ۵۰ کارویژه روحانیت اولویت‌دار، کارکردهای اصلی و رسالت‌های مهم حوزه است و بر اساس این‌ها، یک آمایشی انجام شده است، بر اساس این طرح آمایش، مجموعه‌ای از برنامه‌های مشترک پنج ساله با نهادهای مختلف همچون آموزش‌ و پرورش داریم.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: باید به سمت مسجد تراز نظام اسلامی حرکت کنیم چرا که محور و کانون اصلی کارکرد روحانیت و حوزه، مسجد در تراز با ویژگی های که در اسلام آمده است می باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه سیاست حوزه، توسعه درس های خارج در استان های مختلف کشور است، بیان کرد: در سه سال گذشته، قریب به ۵۰ درس خارج و اجتهادی در استان ها به رسمیت شناخته شده است و این کار به جدیت دنبال می شود.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اهمیت استفاده از ابزار هنر اظهار داشت: مقصود ما، هنرهای متناسب با معرفت اسلامی و جذاب در نسل جوان است که در این زمینه کارهای زیادی می توان انجام داد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه سرمایه گذاری ما در زمینه هنر کم است، تصریح کرد: از هنرهای گوناگونی می توان در ترویج و تبلیغ معارف اسلامی بهره برد، انواع هنر را می توان با رعایت همه شئون مسجد، حوزه و روحانیت در جذب نسل جوان و فعال‌سازی آن‌ها و ارتقای کارکرد مسجد به کار گرفت.

خاطرنشان می شود: در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کمال‌الدین خداداده رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گزارشی از فعالیت‌های این ستاد ارائه داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha