شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
تصاویر/ اجلاسیه نمایندگان استانی مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه

حوزه/ مسئول مرکز تربیت مبلغ معلم حوزه های علمیه گفت: در ابتدای امر طلاب کمتری از این مرکز استقبال کرده بودند، ولی به مرور شاهد افزایش چند برابری طلاب بودیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید صمد موسوی در اجلاسیه نمایندگان استانی مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه که در قم برگزار شد، گفت: هدف از راه اندازی این مرکز کمک به آموزش و پرورش در عرصه تعلیم و تربیتی است و لازم بود طلاب و حوزویان متخصص و متعهد در امور تربیتی و تبلیغی در مدارس مختلف آموزش و پرورش وارد شوند و نفس تازه ای به این مجموعه وزین بدهند.

مسئول مرکز تربیت مبلّغ معلم حوزه های علمیه، با اشاره به مهمترین دلیل راه اندازی این مرکز بیان داشت: با وجود گذشت سالها از پیروزی انقلاب اسلامی و تاکیدات اسناد بالادستی دو نهاد و همچنین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، متأسفانه شاهد حضور کم رنگ حوزه در عرصه آموزش و پرورش هستیم ، لذا در سال های اخیر با بستر سازی مناسب سعی شده است دانش آموختگان حوزه های علمیه، همانند دانش آموختگان سایر مراکز آموزش عالی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش مستند ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان شرکت کرده و با طی مراحل جذب، و گذراندن دوره یکساله مهارت آموزی وارد این مرکز مهم تعلیم و تربیت شوند.

حجت الاسلام موسوی در توضیح ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: بر اساس این ماده واحده به دانشگاه فرهنگیان اجازه داده شده که از طریق مراکز آموزش عالی و حوزوی، متقاضیان عرصه تعلیم و تربیت بر اساس قوانین سازمان استخدامی جذب آموزش و پرورش شوند و حوزه نیز براساس وظیفه ذاتی خود در این مرحله به اندازه سهم کوچکی قدم برداشت و طلاب و روحانیون برادر و خواهر جذب آموزش و پرورش شدند.

وی، ضمن تاکید بر پرباری و غنای دوره های مهارتی بیان داشتند: در گذشته طلاب تنها در ۳ رشته طلاب می توانستند در آزمون شرکت کنند، اما امروز شاهد آنیم که به ۸ رشته افزایش یافته است و از ظرفیت اساسی حوزه های علمیه در این زمینه استفاده می شود ، چرا که موسسات و مراکز حوزوی علاوه بر رشته های اصیل اسلامی در رشته های علوم انسانی از دیرباز صاحب نظر بودند و قدمت حوزه و رشته های علوم انسانی به خوبی نشان دهنده غنای علمی حوزه علمیه و استخراج علوم انسانی از متون اصیل حوزوی است.

مسئول مرکز تربیت مبلّغ معلم حوزه های علمیه، افزود: برنامه اصلی ما ایجاد مرکزی با هویت حوزوی است که باید با خط فرمان حوزه به صورت رسمی، قانونمند و مورد تأیید وزارت علوم و آموزش و پرورش در جذب، آموزش و ورود طلاب توانمند به عرصه تعلیم و تربیت تلاش نماید.

استمرار و ارتقای دوره های مهارتی
وی در ادامه بیان برنامه های مرکز افزود: استمرار و ارتقاء دوره های مهارتی یک ساله، برنامه ریزی و اجرای رشته تخصصی تربیت معلم مبلغ، استمرار و ارتباط با دانش آموختگان حوزوی، ایجاد فضای آموزشی مناسب با هویت طلبگی، تأکید بر اهمیت حفظ لباس روحانیت در مدارس آموزش و پرورش، ارتباط با دانش آموختگان حوزوی برای خدمت رسانی اعم از مادی، معنوی، آموزشی و پرورشی از دیگر برنامه های داری اولویت مرکز خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی با اشاره به استقبال بسیار خوب طلاب از این مرکز و برگزاری دوره های آموزشی مهارتی به صورت مجازی به دلیل نشر ویروس کرونا و مشکلات مسائل آموزشی ادامه داد: در ابتدای امر طلاب کمتری از این مرکز استقبال کرده بودند ولی به مرور شاهد افزایش دو برابر و بعدها چند برابری طلاب بودیم. نکته مهم در بحث برگزاری دوره های پودمانی و آموزش مهارتی بود که این مسئله اما به دلیل نشر کرونا دچار مشکلاتی در عرصه آموزشی شد.
مسئول مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه های علمیه با بیان این که دوره های پودمانی، دوره کارگاهی و مهارتی است و به دلیل نشر کرونا این امر دچار مشکلاتی شده بود، ادامه داد: با کاهش این ویروس همه تلاش ما برگزاری دوره های پودمانی به صورت حضوری برای پذیرفته شدگان است. این امر برای حضور ۱ هزار و ۵۰۰ نفر از پذیرفته شدگان اتفاق خواهد افتاد
وی با اشاره به راه اندازی نمایندگی این مرکز شهرستانی و استانی این مرکز برگزاری پودمانی ماده ۲۸ در نمایندگی استانها، ادامه داد: به دلیل حضور گسترده طلاب از شهرستان و مشکلات رفت و آمد و متأهل بودن پذیرفته شدگان، مقرر شد در استانهای هدف، نمایندگی مرکز تربیت معلم مبلغ حوزه شکل گیرد تا برنامه های پودمانی در رشته ها مختلف برای طلاب پذیرفته برگزار شود.
وی در ادامه بیان داشت: در همین رابطه نیز دفتر مطالعات تعلیم و تربیت در جهت ارتقای پژوهشی طلبه معلمان در نظام رتبه بندی در حوزه، راه اندازی و فصل نامه تربیت متعالی نیز شروع به کار کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرشته اکرمی IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۹
    0 0
    ای کاش به طلبه ها اشتغال به تحصیل هم توجه میشد