یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
سعیدی

حوزه/ حجت الاسلام سعیدی آریا گفت: آن چیزی که باعث شد مخالفت با امام حسین(ع) رخ بدهد، پستی و دنباله روی از دنیا بود، زمانی که مسلم(ع) تنها ماند، به تبع آن امام حسین(ع) نیز به قتلگاه می رود، حضرت مسلم معصوم و امام نبود، لذا باید حواس ما به مسلم های زمان  و افرادی که پرچم هل من ناصر امام حسین(ع) را امروز بلند کرده اند باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان؛ حجت الاسلام محمد سعیدی آریا، شامگاه دوشنبه در مراسم عزاداری هیئت رزمندگان اسلام در میدان امام(ره) اصفهان با اشاره به حدیث نبوی «اِنَّ الْحُسین مِصباحُ الْهُدی وَ سَفینَة الْنِّجاة» وجود اباعبدلله الحسین(ع) را باعث نجات اهل عالم عنوان و اظهار کرد: امام حسین(ع) آن کسی است که خداوند متعال برای نجات اهل عالم قرار داده است، اما افرادی حتی در زمان اباعبدالله(ع) بودند که حضرت را می شناختند اما عملکردی دیگر داشتند.

وی با بیان مثالی در مورد علمای یهود و میزان شناخت آنها درباره پیامبراکرم(ص) گفت: در قرآن کریم نیز می فرماید «یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءَهُمْ» پیغمبر را می شناختند مانند این که فرزندان خود را می شناختند، اما عملکرد آنها کتمان و پوشاندن حق بود.

کارشناس دینی افزود: برخی حق را می شنوند و پیروی می کنند برخی نیز حق را می شنوند و طغیان می کنند، در قرآن کریم هم «سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا» داریم و هم «سَمِعْنَا وَ عَصَیْنَا»، یعنی شنیدن و عصیان از فرمان الهی داریم.

وی با اشاره به خطبه متقین و تأثیر کلام حضرت امیرالمومنین در افراد مختلف گفت: در همان خطبه متقین نوشته شده است فرد دیگری نیز آنجا بود و حرف زشتی را با لسان بدی به امیرمومنان(ع) در همان مجلس گفت، حضرت نیز در جواب فرمود: "فَإِنَّمَا نَفَثَ الشَّیْطَانُ عَلَی لِسَانِک"، شیطان این را به زبان تو آورد.

حجت الاسلام سعیدی اضافه کرد: امام زین العابدین(ع) که دعا می فرمایند: "خدایا بد ذات نشوم"، امکان دارد مسیر گفتار فرد در مقابل امیرمومنان(ع) حرف شیطان باشد، یعنی فردی در مقابل هدایت بنشیند و از شدت معرفت قالب تهی کند و فرد دیگری در برابر همان کلام بی ادبی کند.

وی با تاکید بر اختیاری بودن امر هدایت تصریح کرد: خداوند کریم فرمود: "إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِرًا وَإِمَّا کَفُورًا" ما راه را نشان می دهیم برخی شاکر و منعطف هستند و می پذیرند و سبک زندگی خود را بر اساس خواست و هدایت الهی تنظیم می کنند و اما کفورا برخی نیز حق را می پوشانند.

مراقب مسلم های زمانه باشیم تا امام زمان به قتلگاه نرود

کارشناس مذهبی خاطر نشان کرد: هدایت تابع اختیار انسان ها است، اما توابع کار این گونه نیست، یعنی اگر گناه و سرکشی را انتخاب کردید به طور قطع قاعده آن جهنم است، در اینجا اختیار مقصد در دست فرد نیست.

وی با اشاره به روایتی از سیدالشهدا(ع) پیرامون دنیا طلبی مردم گفت: امام حسین(ع) یک جمله در روایت معروفی دارند که می فرمایند: "الناس عبید الدنیا" عبید یک درجه از عبد پایین تر است، یعنی مردم هر آنچه که دنیا بگوید می پذیرند.

حجت الاسلام سعیدی افزود: آن چیزی که باعث شد مخالفت با امام حسین(ع) و این امام رخ بدهد، همین پستی و دنباله روی از دنیا بود، به گونه ای می شود زمانی که مسلم(ع) تنها ماند، به تبع امام حسین(ع) نیز تنها می ماند، حضرت مسلم(ع) معصوم و امام نبود، لذا باید حواس ما به مسلم های زمان و افرادی که پرچم هل من ناصر امام حسین(ع) را امروز بلند کرده اند باشد.

وی با اشاره به تعریف عبید در کلام امام حسین(ع) به بیان حدیثی از رسول خدا(ص) پرداخت و افزود: خداوند کریم در معراج، پیامبر اکرم(ص) را مخاطب قرار می دهد و صفات اهل دنیا را مشخص می کند و می فرماید افرادی که کثرت زندگی آنها، خور و خواب و خشم و شهوت است و غرایز هدف آنها است، همانند حیوان هستند که هدفگیری آن بر اساس نیازها و غرایز حیوانی است.

کارشناس دینی افزود: عزیزترین چیز برای انسان، حیات است و شاید یکی از تلخ ترین روضه ها برای حضرت عباس(ع) آن لحظه ای است که امان نامه برای حضرت آوردند، یعنی اگر دست از حسین(ع) بردارد جان در امان است.

وی دستیابی به خورد و خوراک و شهوات از هر طریق را از نشان های حیات حیوانی بیان کرد و گفت: عبارت هایی که شیطان می خواهد برای ما عوض کند، بر اساس خورد و خواب و خشم و شهوت می باشد و در غضب نیز انسان ها را به حالت حیوانی آنها برمی گرداند، هم چنان که امام صادق(ع) می فرماید: "شدت الغضب تغیر المنطق و تقطع ماده الحجه و تفرق الفهم"، «شِدَّةُ الْغَضَبِ تُغَیِّرُ الْمَنْطِقَ وَ تَقْطَعُ مادَّةَ الْحُجَّةِ، وَ تُفَرِّقُ الْفَهْمَ / شدت غضب منطق انسان را دگرگون می‌سازد، و ریشه دلیل را قطع می‌کند، و فهم و شعور را پراکنده می‌سازد»؛ یعنی اگر تاکنون مودب بوده، بی ادب می شود.

وی اضافه کرد: بر اساس این روایت غضب، استدلال انسان را ریشه کن می کند و فهم انسان را پاره پاره می نماید، لذا باید حواس ما به زبان و اعضا و جوارح خود باشد، چرا که زبان قدرت پیدا کنند باعث خسران ما خواهد شد.

کارشناس برنامه سمت خدا با بیان این که خاصیت یاد خدا رسیدن به آرامش است گفت: هر گاه انسان احساس تشویش در دل کرد، ممکن است به دلیل به دنبال دنیا رفتن و یا عصبانیت باشد.

وی خروجی هیئت های مذهبی را دستیابی به آرامش عنوان کرد و افزود: خروجی هیئت های ما باید آرامش روحی باشد، باید یک پله به خدا نزدیک شویم، لذا امام حسین(ع) نیز فرمود برای احیای دین جدم قیام می کنم، کلمه احیا یعنی زنده کردن، به معنای این که قبلا مرگی رخ داده است.

حجت الاسلام سعیدی با اشاره به رسالت و حرکت ۲۳ ساله رسول خدا در بین اعراب جاهلی و تاثیر آن در تغییر فرهنگ عرب جاهلیت گفت: زمانی که انسان زیر دست ولی و نبی خدا باشد و وحی از جانب خدا صورت بگیرد، این اثر را دارد، اما می بینیم همین تعالیم روی برخی نیز اثر نمی کند، لذا باید یاد بگیریم پَست دنیا شدن فقط به مال جمع کردن نیست، بلکه یک مجموعه از اخلاقیات و اعتقادات است که وقتی مجموعه می شود انسان را از آدم بودن و حتی از حیوان هم پایین تر می کند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha