دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
سیدعلیرضا واسعی

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: امام حسین(ع) را در چارچوب ذهن کوچک خودمان محصور نکنیم و امام را همانگونه که شخصیت واقعی ایشان است بشناسیم و بشناسانیم.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، سیدعلیرضا واسعی در نشست گفتمان دینی که با موضوع «نگاهی نو به جریان عاشورا» در تالار اندیشه موسسه فرهنگی میرداماد برگزار شد، گفت: امروزه بیش از هر زمانی موضوع عاشورا مورد توجه پژوهشگران و محققان است و من معتقدم این توجه در آینده بیشتر از حال خواهد بود. بزرگی این حادثه باعث می شود هر روز پویاتر، بالانده تر و زنده تر از قبل باشد. چون حادثه عاشورا یک جنگ نبود بلکه تقابل بین حق و باطل بود و لذا ماندگار خواهد ماند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: وقتی به تاریخ عاشورا مراجعه می کنیم می بینیم در میان سپاه طرف مقابل امام حسین(ع) دغدغه عجیبی شکل گرفته بود، آنان دچار دلهره و ترس بودند، نه از ترس حمله یاران امام حسین(ع) چون عده سپاهیان امام در مقابل آنان بسیار کم بود. بلکه به خاطر این بود که دسته ای از اهل سپاه مقابل امام می دانستند که مقابل چه کسانی هستند. آنان را می شناختند که این نوه پیامبر(ص) است و اینها خانواده پیامبر(ص) هستند و اطلاع داشتند که در مقابل چه کسانی ایستاده اند و همین امر آنها را دچار دلهره و ترس می کرد، البته تعدادی از حاضرین در سپاه دشمن هم امام را نمی شناختند چون اطلاع رسانی و تبلیغات مدیریت شده باعث شده بود که بسیاری از مردم در غفلت نگه داشته شوند. عنصر تبلیغات بسیار مهم است و امویان از این ابزار بخوبی استفاده کرده بودند و بخشی از مردم را در غفلت نگه داشتند.

پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: حادثه عاشورا در تاریخ جایگاه ویژه ای دارد و کمتر موضوعی در تاریخ هست که این میزان کتاب و مطلب درباره آن نوشته شده باشد؛ به خاطر همین ارزش و جایگاه ویژه و توجهی که به این حادثه می شود، خود به خود نقل های نادرست و ساختگی هم رواج می یابد چرا که اساساً هر جنسی که اعتبار پیدا کند و ارزشمند شود و دارای اهمیت باشد، نمونه تقلبی آن هم ساخته می شود و به همین خاطر می بینیم که درباره حادثه عاشورا هم مطالب بی اساس زیادی نقل شده است.

واسعی گفت: واقعه عاشورا ذاتاً با عواطف و احساسات آمیختگی دارد همانگونه که با عقلانیت آمیخته است، چون اتفاقات روز عاشورا و صحنه هایی که رخ داد هیجانات و عواطف هر انسانی را بر می انگیزد، لذا مقوله عاشورا از سطح یک رخداد تاریخی وارد عواطف و احساسات انسانی شد و انسان ها را به خود درگیر کرد و عموم مردم هم با این واقعه درگیر شدند، به همین خاطر گویندگان و منبری ها و مداحان فراوانی برای اداره این مجلس پا به عرصه گذاشتند و لذا برخی از آنها برای گرم تر کردن محافل خود که اغلب مستمعین آنان هم از عوام بودند، شاخ و برگ های غیر مستند و نادرستی به این حماسه اضافه کردند که شهید مطهری از آن به عنوان تحریف یاد می کند.

وی ادامه داد: بسیاری از بزرگان ما همیشه تاکید داشته و دارند که در محافل امام حسین(ع) صرفاً گریاندن و اشک گرفتن از مردم نباید ملاک باشد، چرا که دین بر محور معرفت استوار است نه بر میزان گریستن، البته اگر کسی از روی آگاهی و معرفت گریه کند، بسیار زیباست. پیوند واقعه عاشورا با عواطف موجب شد که عده ای از عواطف مردم سوءاستفاده کنند و مطالب جعلی و نادرست را برای تحریک بیشتر عواطف مطرح کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی افزود: امام حسین(ع) را در چارچوب ذهن کوچک خودمان محصور نکنیم و امام را همانگونه که شخصیت واقعی ایشان است بشناسیم و بشناسانیم؛ شکل گیری منابع مجعول و ساختن افسانه و داستانهای غیر واقعی باعث شد که مجموعه ای از سؤالات و شبهات در ذهن کسانی که دقت دارند ایجاد شود و نسل امروز ما بیشتر درگیر این گونه سؤالات و شبهات است و همیشه در مقابل مطالب سؤال دارند و نمی توان افراد را از سؤال کردن و ایجاد شبهه منع کرد، لذا نیاز است که درباره حادثه عاشورا و شخصیت امام حسین(ع) تحقیقات و پژوهش های نو و دقیق انجام شود و در اختیار قرار گیرد.

واسعی در پایان به معرفی کتاب «نگاهی نو به جریان عاشورا» و مقالات درج شده در این کتاب پرداخت و سپس به پرسش های حاضرین درباره حادثه عاشورا پاسخ گفت.

لازم به ذکر است این نشست با همکاری موسسه فرهنگی میرداماد و دبیرخانه گفتمان علمی انقلاب اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha