جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
حجت الاسلام حمزه پیش قدم

حوزه/ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بصیرت افزایی و تبیین مجاهدانه واقعه عاشورا توسط مداحان ‌و وعاظ به عنوان پرچم داران حماسه حسینی شکل گرفته است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، حجت الاسلام حمزه پیش قدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد در نشست مداحان و وعاظ با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدنصیر حسینی نماینده ولی فقیه در استان، اظهار کرد: الهام بخش ترین دوران تاریخ تشیع بعد از واقعه غدیر خم، حادثه عاشور است که مبدا آن حرکت سیدالشهدا (ع) از مدینه به سمت مکه و از مکه به سمت کربلا بوده؛ مقطعی که عالی ترین مفاهیم دینی، ارزشی و اخلاقی را در خود جای داده است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه قیام سیدالشهداء (ع)، نقطه عطف و تکاملی حرکت انبیای الهی در مسیر هدایت بشریت و الهام بخشی جامعه بود، افزود: این حرکت بشر را به سمت ارزش های دینی و معنوی همچون ایثار، گذشت، هدایت، شهادت طلبی و آزاد خواهی، معنویت دینی و اخلاقی و ... سوق می دهد.

وی ادامه داد: بُعد انجام تکالیف الهی آنچه که باید از عاشورا آموخت این است که در گرمای سوزان دشت کربلا حضرت به انجام فریضه واجب نماز می ایستند تا به تکلیف شرعی خود عمل نمایند.

پیش قدم بیان کرد: امام حسین(ع) فرمود «من برای اصلاح امت جدم ‌که همان عمل به سنت و سیره رسول خداست و امر به معروف ‌و نهی از منکر قیام کردم». خداوند بهترین امت را در قرآن کریم در آیه ۱۱۰ سوره آل عمران، آمرین به معروف و ناهیان از منکر که دعوت به خیر و خوبی و نهی از شر و بدی می‌کنند، می داند.

وی با بیان اینکه قیام عاشورا تبیین کننده مفاهیم دینی، ارزشی و اعتقادی است و بهترین زمان برای تبیین این مفاهیم، ماه محرم و مجالس روضه ‌و عزاداری است، افزود: مدیریت این محافل و مجالس با راهبری مدیران فرهنگی ‌و مسئولان هیئت ها در اختیار وعاظ، روحانیون ‌و مداحان است، لذا نقش و جایگاه شما در تبیین واقعه کربلا، بصیرت افزایی آحاد جامعه از حماسه عاشورا را بیشتر می سازد.

حجت الاسلام پیش قدم با تاکید بر اینکه محرم نباید تنها در هیئت، روضه و مداحی خلاصه گردد، خاطر نشان کرد: باید تلاش کرد که مفاهیم قیام عاشورا که یکی از مهمترین آنها امر به معروف و نهی از منکر است، در متن زندگی مردم خود را نشان دهد و این وظیفه شما وعاظ و مداحان است که آنها را به نسل های بعد انتقال دهید.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه نقش ‌و جایگاه مداحان به حدی است که گاهی مضمون یک قطعه از شعر و مداحی شما هویت و شخصیت یک فرد را دگرگون کرده و او را متحول می سازد، خاطرنشان کرد: چه بسیار دخترانی که به واسطه این قطعه از مداحی مثل این قطعه «چادرت را بتکان روزی ما را برسان»؛ مفهوم حجاب و عفاف را شناختند و به این واجب الهی روی آوردند.

وی خاطر نشان کرد: افرادی که مضامین ایثار ‌و از خود گذشتگی را در هیئت و روضه ها آموختند و در لشکر مدافعان حرم قرار گرفته و به دفاع از حریم امامت و ولایت پرداختند و شهد شیرین شهادت را نوشیدند.

پیش قدم عنوان کرد: اکنون گستره هیئت ها و روضه ها به دور دست ترین مناطق از جهان اسلام کشانده شده و این در سایه بصیرت افزایی و تبیین مجاهدانه واقعه عاشورا توسط مداحان ‌و وعاظ به عنوان پرچم داران حماسه حسینی شکل گرفته است.

این مسئول فرهنگی با اشاره به اینکه تأثیر منبر و مداحی ها در گفتمان سازی مفاهیم عاشورا بر کسی پوشیده نیست، افزود: یکی از آرمان های قیام عاشورا که نیاز به فرهنگ سازی دارد، فریضه امر به معروف و نهی از منکر است که باید به آن پرداخت.

پیش قدم در پایان با بیان اینکه امروز دشمن در جنگ فرهنگی به دنبال گمراه کردن مردم است، افزود: دشمن جوان و نوجوان ما را آماج شبهه های اعتقادی و اخلاقی قرار داده، لذا باید هدایت گری و روشنگری انجام شود که همین محافل و مجالس بهترین فرصت است.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha