چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
روزبهانی

حوزه/ روزبهانی گفت: این تلویزیونی شدن تام و تمام امر قدسی حتما تامل برانگیز است و حتما پاسخی تک کلمه ای ندارد اما اگر معتقد باشیم ما یک پاسخ متعین و یک مقصد محقق تمامیت یافته در هیچ نقطه ای از عصر انتظار نداریم، این موقف تاریخی خود گشایشی در انکشاف ذات رسانه برای واگویی و تصویرگری حقیقت است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، «حسینیه معلی» ویژه‌برنامه محرمی شبکه سه برای دهه اول محرم و ایام سوگواری تاسوعا و عاشوراست،

این برنامه در قالب یک مسابقه استعدادیابی به آئین‌های عاشورایی و مداحی و نوحه‌خوانی برای سیدالشهدا(ع) می‌پردازد. هرچند که برخلاف مسابقاتی از این دست، امتیازدهی و برنده و بازنده‌ای در کار نیست، اما همه شرکت‌کنندگان، فرصت برابر دارند تا هم استعداد خود را ارائه کنند و هم نقاط ضعف و قوت کار خود را از زبان گروه کارشناسان حاضر در برنامه بشنوند. کارشناسان این برنامه سعید حدادیان، سیدمجید بنی‌فاطمه، مهدی رسولی و محمد صمیمی هستند و اجرای برنامه نیز به عهده حامد سلطانی است. همچنین شرکت‌کنندگان از اقوام و نقاط مختلف و همچنین گروه‌های سنی گوناگون هستند. برنامه‌ای که هم از روش‌های معمول و تکراری رایج در این‌گونه مناسبت‌ها فاصله گرفته و هم سوگواره‌ای از روضه، نوحه، نقالی و شبیه‌خوانی و همچنین آموزش و الگوسازی مداحی را پیش چشم مخاطب قرار می‌دهد.
عرفی سازی آیین قدسی عزاداری یا منزلی نو در همرسی عاشورا و تلویزیون
محمدعلی روزبهانی رئیس حوزه هنری استان قم در گفت وگو با خبرگزاری حوزه در این خصوص گفت: پیش از هر سخنی درک این مسأله حیاتی است که بدانیم تلویزیون جمهوری اسلامی ایران تنها رسانه ی تصویری جهان معاصر است که به تصویر کشیدن امر قدسی و سنتی مذّکِر و یادآور عهد قدیم انسان و رب، مهمترین مسأله هر روزه اش است. حتی کلیساهای تلویزیونی جز قالبی تکراری و در مسیر اطلاع رسانی، تجربه ای زنده در این راستا ارزیابی نمی شوند.
وی افزود: منحصر به فرد ترین تلویزیون جهان در دست ورزی با مقدس ترین آیین مذهبی معاصر دست به نوآوری زده است. نوآوری در پرداختن به سوژه ای که زنده و پویاست و هنوز توان بسیج میلیونها زائر و عزادار را در کسری از زمان و کسری از مکان دارد و در فرهنگ عمومی و عرفی مردم ریشه دوانده است.
رئیس حوزه هنری استان قم تصریح کرد: این مسئله کاملا آسمانی است، زیرا زنده داشت واقعه ای عظیم است. یک طرف ثارالله است و طرف دیگر الله. کاملا زمینی و عرفی است، بدان معنا که در هر کوی و برزن، بر سر هر کوچه و محله، به هزار زبان و فرهنگ و لهجه، خوانده و روایت می شود.
وی گفت: حسینیه معلی کاملا تلویزیون است. برنامه ای که بر مرزهای برنامه های سرگرم کننده تلویزیون در جهان ایستاده است. تلنت شویی که بارها توفیق تضمین شده اش را شبکه های مختلف تلویزیونی چشیده اند.
وی اظهار کرد: این تلویزیونی شدن تام و تمام امر قدسی حتما تامل برانگیز است و حتما پاسخی تک کلمه ای ندارد، اما اگر معتقد باشیم ما یک پاسخ متعین و یک مقصد محقق تمامیت یافته در هیچ نقطه ای از عصر انتظار نداریم، این موقف تاریخی خود گشایشی در انکشاف ذات رسانه برای واگویی و تصویرگری حقیقت است.
روزبهانی گفت: فراموش نکنیم هر پرسشی خارج از زمین تلویزیون سالبه به انتفاء موضوع خواهد بود. بی نظرداشت تلویزیون و امکانات آن، بی نظرداشت نسبت پیشینی حقیقت و زمین و ضرورت تصویری شدن، هر پرسشی مهمل خواهد بود.
رئیس حوزه هنری استان قم بیان کرد" هر پرسشی از نسبت نمایش و حقیقت بر خواهد خواست. تلنت شو صورت کمال یافته امر نمایشی است. ما می توانیم بپرسیم امر نمایشی و عصر تصویر چه نسبتی با حقیقت واقعه عاشورا دارد و کدام نحو از تلنت شو می تواند به باطن عاشورا نزدیک تر شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • محمد جعفر بیدار DE ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    0 0
    باتشکر از برنامه سازان تهیه کنندگان وکارگران ومجری برنامه معلی وابتکار بسیار زیبا وعاشقانه برنامه حسینه معلی برا اولین بار در قاب سیما. اجرتون با حضرت سیدالشهداء حسین بن علی واولاد واصحاب سرورآزادگان جهان. تنها ایراد این مجلس نورانی سیدالشهداء سلام الله علیه موسیقی زیر صدا بی‌مورد بهنگام صحبت‌های اساتید ومداحان ومرثیه سرایی ومصبیت خواندن مداحهاست که حال توجه مخاطب رو خراب میکنه و اعصاب بینده رو بهم می زه، لذا خواهشمند این موسیقی زیر صدا رو از حسینه معلی حذف کنید همچین شماره و وسایل ارتباطی بابرنامه روهم اعلام ودر قاب تلویزیون زیر نویس کنید. باتشکر وسپاس. من الله التوفیق
  • خادم الحسین IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۸
    0 0
    سلام.برنامه حسینیه معلی تنها برنامه ی تلویزیون درمحرم امسال بود که برای دیدنش لحظه شماری میکردم واقعا عالی بود.از تمام عزیزانی که در ساخت این برنامه تلاش کردن سپاس گزارم.اجرشون با سیدالشهدا