پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام نیکزاد

حوزه/ دبیر ستاد همکاریهای حوزه‌ علمیه و آموزش و پرورش گفت: عاشورا مدرسه عشق است و انسان هر چه بیشتر و با معرفت‌تر پای درس این آموزگار بنشیند، بهتر رشد و پرورش می‌یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه،حجت‌الاسلام حمید نیکزاد، مشاور وزیر و دبیر ستاد همکاریها امروز شنبه ۱۵ مردادماه در سخنانی ضمن تسلیت فرارسیدن تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: حال که امسال و چند سال دیگر ایام محرم و صفر در تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان قرار گرفته است خانواده‌ها، مدیران، مربیان و مبلغان دلسوز، فرصت بیشتری جهت تربیت عاشورایی کودکان و نوجوانان به دست آمده است.

* ره آورد شور حسینی رشد ملکات نفسانی

دبیر ستاد همکاریها ادامه داد: باید از تمام فرصت‌ها بهره جست و جلوه‌های حرکت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را به تصویر کشید، زیرا ذکر وقایع محرم و صفر به ویژه مصائب عاشورا، اگرچه شور و احساسات انسان را بر می‌انگیزاند، امّا این شور و احساسات زمینه‌ساز پرورش انسان و رشد ملکات نفسانی می‌شود. و شایسته است از این فرصت به نحو مطلوب در جهت تربیت کودک و نوجوان استفاده شود.

حجت الاسلام نیکزاد بیان کرد: طبیعی است در فصلی قرار داریم که مدارس از لحاظ آموزشی تعطیل است، اما به تعبیر شهید باهنر تربیت هرگز تعطیل نمی‌شود و فراموش نکنیم مدرسه به تنهایی نمی‌تواند از عهده تعلیم و تربیت برآید و همه کمبودها را جبران نماید.

مشاور وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس سند تحول بنیادین، بسیاری از نهادها، فرهیختگان حوزه و دانشگاه، خانواده و سایر مجموعه‌های فرهنگی، تبلیغی، رسانه‌ای، تربیتی می‌بایست در به سرانجام رساندن بار سنگین تعلیم و تربیت فعال باشند و به آموزش و پرورش کمک کنند.

* ارتقا هویت دینی در مکتب عاشورا

حجت‌الاسلام نیکزاد گفت: اکنون که پایگاه‌های اوقات فراغت فعال هستند و خوشبختانه طلاب و روحانیون جوان نیز در فصل تبلیغی قراردارند، شایسته است با تلاش مضاعف و بهره‌گیری ازانفاس قدسی شهدای کربلا، فرزندان را شجاع، کوشا، دین محور، آزاده، خانواده دوست، ظلم ستیز و داری هویت دینی در مکتب عاشورا تربیت کنیم.

وی اذعان کرد: سبک زندگی امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا به گونه‌ای است که پیام‌های این حماسه جاودان در طول حیات بشر همواره موجب رشد و پیشرفت بوده است.

* ابزار هنر، لازمه بصیرت افزایی دانش‌آموزان

مشاور وزیر آموزش و پرورش ابزار هنر را لازمه بصیرت افزایی دانش‌آموزان با فلسفه قیام امام حسین(ع) دانست و افزود: به مربیان پایگاه‌های اوقات فراغت توصیه می‌شود به شیوه‌های هنری متعدد پیام عاشورا را به نسل جدید منتقل کنند.

حجت‌الاسلام نیکزاد یادآور شد: واقعه کربلا نه یک حادثه بلکه یک دانشگاه بزرگ تربیتی و واقعه‌ای است که بسیاری از آموزه‌های مهم دینی را در بر دارد، و ما می‌توانیم با الگو قرار دادن جریان عاشورا، گام‌های مؤثری در امر تربیت دینی کودکان و فرزندانمان برداریم.

وی با اشاره به نگاه حضرت امام حسین(ع) نسبت به فرزندان خود، اصحاب و حتی بالاتر، در برخورد اولیه با دشمنانش گفت: این نگاه آن هم در بحبوحه جنگ یک نگاه متعالی تربیتی است و جهان خشکیده از معنویت امروز نیازمند چنین آموزه‌هایی می‌باشد و زمانی که فکر کودک و نوجوان با آموزه‌های عاشورایی عجین باشد و از آرمان‌های حسینی الهام بگیرد، در موقعیت‌های مختلف زندگی اجتماعی خود رفتار و کنشگری مثبت ارائه می‌دهد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha