سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
ناصر رفیعی

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: بخشی از زندگی معصومین مربوط به اصول و مبانی زندگی است که در جامعه کبیره نیز به آن اشاره شده و این اصول برای همه ادوار و تاریخ ها ثابت و قابل الگو برداری است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، شامگاه جمعه در جمع عزاداران حسینی هیئت مکتب الصادق(ع) اصفهان اظهار کرد: از حادثه عاشورا قریب به ۱۴ قرن گذشته اتفاق افتاده است، درباره هیچ حادثه تاریخی بعد از بعثت پیامبر اکرم(ص) مثل عاشورای حسینی کتاب، سخن، مطلب و شعر سروده نشده است.

وی با بیان اینکه این مطالب فقط به حوزه مسلمین محدود نمی شود و به این نهضت پر درس و عبرت از جنبه های گوناگون و از سوی افراد متعدد از ادیان مختلف پرداخته شده است، گفت: اصول و مبانی حاکم بر نهضت عاشورا از جمله موضوعات مستقلی است که کمتر به آن پرداخته شده است.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی تصریح کرد: یکی از مباحثی که امروزه مطرح می شود، موضوع عصری نگری زندگی معصومین است، یعنی چه مقدار از منش و روش معصومین برای زندگی امروزی قابلیت الگو برداری است.

وی افزود: زندگی معصومین سه بخش دارد، بخشی اختصاصی است که هرگز برای دیگران قابلیت الگو برداری ندارد، مثلا معصومین زبان حیوانات را می دانند و یا امام معصوم(ع) در نوزادی سخن می گفتند، بنابراین جزئی از زندگی معصومین چون عصمت، معجزات،.. برای ما قابل الگو برداری نیست.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی تصریح کرد: بخش دوم زندگی معصوم مربوط به زمانه زندگی معصوم بوده و مطابق با آن زمانه رخ داده است، بنابر این هرگز نمی توان شرایط آن زندگی را برای شرایط زندگی امروز تجویز و قیاس کرد، مثلا جهیزیه حضرت زهرا(س) چند تکه مختصر کاسه و وسیله بوده، ولی امروز نمی توان برای دختران خود این جهیزیه را داد.

وی ادامه داد: بخش سوم زندگی معصومین، مربوط به اصول و مبانی زندگی است که در زیارت جامعه کبیره نیز به آن اشاره شده و این اصول برای همه ادوار و تاریخ ها ثابت است.

کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه شاید صدها اصل بر زندگی معصومین حاکم باشد که برای زندگی ما قابلیت الگو برداری دارد، گفت: یکی از اصول حاکم زندگی معصومین که در عاشورای حسینی هم بوده، اصل وفای به عهد، صداقت و احسان به دیگران است.

وی عنوان کرد: یکی از مهمترین اصول و مبانی زندگی معصومین که در زیارت جامعه کبیره هم به آن اشاره شده،« عَادَتُکُمُ الْإِحْسَانُ» است، همه ائمه اطهار(ع) دارای احسان بوده اند، ولی مصادیق و شکل های آن با یکدیگر متفاوت است، بنابراین اصول و مبانی حاکم بر زندگی معصومین به زمان و مکان مربوط نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه یکی از مهمترین اقداماتی که مبلغین دینی در بیان فضائل معصومین باید برای مردم انجام دهند، بیان اصول زندگی معصومین و سپس سبک سازی است، اظهار کرد: روایت های متعددی وجود دارد که رفتار و منش و روش ائمه اطهار(ع) متفاوت بوده است، در زمان حضرت امیرالمومنین (ع) ایشان به نحوی لباس می پوشیدند و امام صادق(ع) به نحوی دیگر؛ ولی اصل ساده زیستی در بین هر دو یکسان بود.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: در نهضت عاشورای حسینی هم اصولی حاکم بود که مربوط به زمان و مکان نمی شود، اصل اول خدا محوری بود؛ در کربلا همه برای خدا کار می‌کردند و ما هم باید برای خدا هیئت بگیریم، برای خدا سخنرانی و کار کنیم.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: وقتی انسان خدا محور شد، مصیبت برای انسان سهل می شود، اگر برای خدا کار کردیم ماندگار می شود؛ چشم هم چشمی باعث فناشدن کار می شود.

وی بیان کرد: اصل دوم نهضت عاشورای حسینی اصل خود باوری است؛ حضرت امام حسین(ع) در روز عاشورا حقیقت را باور داشت و در مقابل لشکر چند هزارنفری خود را نباخت.

حجت الاسلام رفیعی بیان کرد: اصل سوم کوچک انگاشتن دشمن است؛ اگر کسی خدا و خود را باور کرد، دشمن در نگاهش تحقیر می شود؛ در عاشورای حسینی کسی از لشکر دشمن توانایی مقابله با عابس بن ابی شبیب شاکری را نداشت. آمریکایی ها هرگز جرأت مقابله با سردار سلیمانی را نداشتند و سردار را با موشک و مخفیانه شهید کردند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha