شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت السلام والمسلمین عرفانی

حوزه/ دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین گفت: کسانی که در تقابل قرآن، ولایت و شهدای مدافع حرم هستند یزیدهای زمانند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر عرفانی، ظهر امروز در جمع نمازگزاران مسجد امام سجاد(ع) محمودآباد قزوین به آیه ۶۰ سوره انفال "وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم، هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [دشمنان]، آماده سازید! تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید" اشاره کرد و گفت: البته جمع کردن قوت و ایجاد آمادگی برای مقابله با دشمن که در آیه به آن اشاره شد برای جهاد اصغراست.

وی با بیان اینکه در برخی از روایات، از مبارزه با نفس به عنوان جهاد اکبر سخن به میان آمده است، عنوان کرد: گروهی که از جانب پیامبر برای جنگ و نبرد با دشمن اعزام شده بودند و با فتح و پیروزی برگشتند، نزد رسول خدا (ص) رفتند و آن حضرت خطاب به آنان فرمود: "مَرْحَبا بِقَوْم قَضَوُا الْجَهادَ الاْصْغَرَ وَبَقِی عَلَیهِمُ الْجِهادُ الاْکبَرُ" آفرین بر گروهی که جهاد اصغر را به پایان رساندند، ولی هنوز جهاد اکبر برای ایشان باقی مانده است. شخصی از رسول خدا(ص) سؤال کرد: یا رسول الله، جهاد اکبر کدام است؟ حضرت در پاسخ فرمود: مبارزه با نفس.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین افزود: مبارزه با نفس (جهاد اکبر) بسیار سخت تر و پیچیده تر از جنگ نظامی(جهاد اکبر) است. در جهاد اصغر با بالا بردن توان نظامی می توان بر دشمن غلبه کرد اما در جهاد اکبر خط مقدم مشخص نیست و شناسایی دشمن دشوار است.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی خاطرنشان کرد: برای مبارزه با نفس باید تا می توانیم تقوای الهی پیشه کنیم و هرکس به میزان استعداد و توانش عنصر تقوی را در خود رشد دهد.

وی با بیان حدیثی از امام علی(ع) که می فرماید:" لِلْمُتَّقِی ثَلاَثُ عَلاَمَاتٍ إِخْلاَصُ اَلْعَمَلِ وَ قَصْرُ اَلْأَمَلِ وَ اِغْتِنَامُ اَلْمُهَل، تقواپیشه، سه نشانه دارد: اخلاص در عمل، کوتاهی آرزو، و غنیمت شمردن فرصت ها" عنوان کرد: با عمل به این قبیل از احادیث می توان عنصر تقوی را در خود رشد داد و در مسیر مبارزه با نفس حرکت کرد.

دبیر شورای حوزه علمیه استان قزوین با بیان اینکه باید یزید زمانه خود را بشناسیم اظهار کرد: همانطور که "کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا" است یزیدیان هم در هر عصر و زمانی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عرفانی اضافه کرد: یزید با قرآن و اهل بیت پیامبر(ص) به ویژه امام حسین(ع) تقابل داشت اکنون هم عده‌ای درتقابل قرآن، ولایت و شهدای مدافع حرم هستند، اینها یزیدان زمانند.

وی ادامه داد: قدرت تشخیص حقّ از باطل، خدادادی است که به اهل تقوا داده می‌شود. خداوند متعال در آیه ۲۹ سوره انفال می فرماید: "إِنْ تَتَّقُوا اللَّهَ یَجْعَلْ لَکُمْ فُرْقَانًا، اگر اهل تقوا باشید خدا به شما فرقان می‌بخشد" کسانی که در تقابل قرآن، ولایت و شهدای مدافع حرم هستند تفاوت حق وباطل را نمی‌دانند و این عدم بصیرت به خاطر این است که تقوای الهی ندارند.

استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به حدیثی از امام صادق ‌(ع) که می فرماید"کانَ عَمُّنَا العَبّاسُ بنُ عَلِیٍّ نافِذَ البَصیرَةِ صُلبَ الإیمانِ جاهَدَ مَعَ أبی عَبدِاللَّهِ و أبلی بَلاءً حَسَناً و مَضی شَهیدَاً "، بیان کرد: حضرت عبّاس(ع)، دارای بینشی ژرف و ایمانی راسخ بود؛ همراه با امام حسین‌(ع) جهاد کرد و نیک آزمایش داد و به شهادت رسید. آن حضرت الگوی مناسبی برای ولایت مداری است.

یزیدهای  زمانمان را بشناسیم

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha