سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
تصاویر/ بازدید آیت الله زنجانی از موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: اگر اعتقادات با تبیین‌های اهل بیت علیهم السلام آموزش داده شود، برکات فراوانی دارد؛ لکن جایگاه چنین مباحثی با توجه به شرایط زمانی کمرنگ شده است.»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمد حسینی زنجانی در دیدار مدیر عامل موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام که در این موسسه در قم برگزار شد، با تأکید بر لزوم تدریس یک دوره اعتقادات بر پایه قرآن و سنت در نظام آموزشی حوزه، به مجموعه مجلدات «عقاید و معارف»، که به همت و همراهی موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام به عنوان متن درسی تدوین شده است، اشاره و گفت: « می بایست در وهله اول شاکله فکری طلاب بر اساس این معارف بسته شود. پرداختن به علوم دیگر در مراحل بعد درسی قابل پیگیری است. مقید هستم در مجموعه های زیر نظر از کتاب عقاید و معارف استفاده و به طلاب توصیه کنم.»

وی در ادامه با اشاره به اینکه برخی اصطلاحات ائمه علیهم السلام به شکلی که شاید منظور ایشان نبوده، معنا شده است، افزود: «یکی از احتیاجات حوزه امروز، تبیین این اصطلاحات بر مبنای کلام خود اهل بیت علیهم السلام است. مرحوم شبّر با توجه به این نکته کتابی با عنوان «ضیاء الثقلین و مطلع النیرین» نگاشته و برخی از این اصطلاحات را از لابلای روایات با بیان معصومین معنا نموده است؛ اما نیاز به کار تحقیقاتی مفصل تری دارد. مثلاً در "أَلْقِیا فِی جَهَنَّمَ کُلَّ کَفَّارٍ عَنِیدٍ" (ق:۲۴) ، عنید به لجوج ترجمه شده است؛ ولی در اصطلاح روایات "المعرض عن الحق" یعنی کسی که حق را می داند ولی زیر بار نمی رود، معنا شده است؛ این معنا خیلی بار اجتماعی و اعتقادی دارد.»

آیت الله زنجانی با اشاره به اهمیت توجه به پیش نیازها در آموزش عقاید، اظهار داشت: «اصول و مبانی اعتقادی با بیان روایات، بسیار ساده و مناسب با فطرت انسانی و قابل بیان و توضیح است. اگر اعتقادات با تبیین‌های اهل بیت علیهم السلام آموزش داده شود، برکات فراوانی دارد؛ لکن جایگاه چنین مباحثی با توجه به شرایط زمانی کمرنگ شده است.»

وی در پایان ضمن تشکر از فعالیت های این موسسه، با اشاره به اینکه شعاع آثار این فعالیت ها در اطراف احساس می شود، گفت: « به تدریج معارف غنی شخصیت خودش را نشان می دهد و مسلما موجب جذب حوزه ها خواهد شد.»

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی سبحانی نیز در ابتدای این دیدار به معرفی فعالیت های این موسسه معارف اهل بیت علیهم السلام در بیست سال گذشته پرداخت و هدف از تأسیس این مجموعه را تقویت بنیه اعتقادی طلاب در عرصه معارف کتاب و سنت دانست.

وی حوزه های مختلف فعالیت این موسسه از جمله آموزش در سه رشته کلام، امامت و حدیث در سطوح مختلف، احیای آثار علمای بزرگ حوزه کلام و معارف اهل بیت علیهم السلام، پروژه های علمی حدیث پژوهی را تشریح نمود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha