شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله محسن فقیهی

حوزه/ آیت الله فقیهی با اشاره به جایگاه ثواب عزاداری برای امام حسین(ع) گفت: مهمترین این آثار و برکات دستیابی به رحمت الهی، سعادتمندی و ورود به بهشت جاویدان است.

آیت الله فقیهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره به فضیلت گریه بر امام حسین(ع) گفت: بر اساس منابع معتبر شیعه، روایات زیادی از اهل بیت(ع) و حتی رسول خدا(ص) در مورد جایگاه عزاداری و گریه بر مصائب امام حسین(ع) نقل شده و هدف از آن تشویق مسلمانان به برگزاری مجالس عزا برای آن حضرت بوده است.
عضو جامعه مدرسین(ع) ادامه داد: یکی از این روایات که بسیار معروف است این است که ریّان‌بن شبیب می‌گوید: روز اول ماه محرم به محضر امام رضا علیه‌السلام رسیدم. حضرت (در خلال حدیث مفصلی) فرمودند: ای پسر شبیب، محرم، ماهی است که در عهد جاهلیت [هم]، آن را محترم می‌شمردند و ظلم و جنگ در آن را حرام می‌دانستند؛ اما این امت، نه حرمت این ماه و نه حرمت پیامبر(ص) را نگه داشتند.
این استاد حوزه ادامه داد: در روایت آمده که در این ماه فرزندان پیامبر را کشتند و زنان او را اسیر کردند و اثاث او را غارت کردند. خداوند هرگز این جرم آن‌ها را نبخشد. ای پسر شبیب؛ بر حسین گریه کن که او را مثل گوسفند سر بریدند و هجده نفر از مردان خاندانش با او کشته شدند که در روی زمین مانند ندارند و آسمان‌های هفت‌گانه و زمین‌ها در قتل او گریستند... . ای پسر شبیب؛ اگر بر حسین علیه‌السلام گریه کنی، چندان‌که اشک تو بر گونه‌هایت روان گردد، خداوند هرگناهی که کرده باشی، کوچک یا بزرگ، اندک یا بسیار، می‌آمرزد... . ای پسر شبیب؛ اگر دوست داری در درجات بالای بهشت با ما باشی، به سبب حزن ما محزون، و برای شادمانی ما شاد باشند. این مطلب در (امالی صدوق، ۲۷/۱۳) نقل شده است.
آیت الله فقیهی با اشاره به جایگاه ثواب برای عزاداری برای امام حسین(ع) گفت: مهمترین این آثار و برکات دستیابی به رحمت الهی، سعادتمندی، ورود به در بهشت جاویدان می‌شود.
عضو جامعه مدرسین حوزه ادامه داد: در برخی از روایات، به صراحت بیان شده که پاداش‌های مذکور در برابر گریه‌ای اندک، به فرد گریه کننده عطا می‌شود. بی گمان این روایات در برپایی عزاداری امام حسین (علیه‌السلام)، بقا و تداوم آن نقشی فراوان داشته، همواره مایه تشویق سوگواران حسینی بوده است.
این استاد حوزه با اشاره به آثاری که خدای متعال برای چشمی که برای امام حسین(ع) گریه می کند، بیان داشت: از جمله این آثار محبوبیت این چشم در پیشگاه خدا از سایر چشم ها، گریان بودن همه چشم ها در روز قیامت به دلیل سختی و عذاب روز قیامت به غیر از چشمی که برای امام حسین(ع) گریه کند و تبرک جستن چنین چشمی از سوی ملائک است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha