شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی

حوزه/ نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: مسلمانان باید آگاه باشند که مسجد به‌عنوان میراث گران‌قدر نبوی، همواره سرمنشأ بروز جریانات ضداستکباری و ضداستعماری بوده و به همین خاطر، نابودکردن مساجد از نظر فیزیکی و معنوی، راهبرد مهم دشمنان است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد مقدس، آیت‌ الله سید احمد علم‌ الهدی، در دیدار با رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان که در دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: تشکیلات در جذب افراد بسیار مؤثر است و کارها اگر با برنامه جلو برود، نتایج درخشان تر و ثمرات ارزشمندتری خواهد داشت اما اگر ما به دنبال این باشیم که فعالیت‌هایمان چه به اسم تشکیلات و چه به اسم افراد، مورد توجه مردم قرار بگیرد، این نخستین قدم در مسیر انحرافی شرک به خداست.

وی افزود: اگر بنا باشد که رضایت غیر خدا ملاک عمل باشد و ما تحت هر عنوانی به دنبال جلب توجه دیگران باشیم، به این معناست که به‌جز ذات اقدس پروردگار، عنایت مرجع دیگری مورد توجه ما قرار گرفته است و سرچشمه همه رنج‎ها و مصائب ما در برنامه‌های فرهنگی هم همین است که از ابتدا جلب توجه برایمان اهمیت پیدا می‌کند و از اینجاست که ولو ضمن دستیابی به ده‎ها ثمره ارزشمند، حساب ما از خدا جدا می‌شود. این آفت بزرگی است که در زندگی ما به وجود می‌آید و باید همواره تنها هدف ما این باشد که از ثمره تلاش‌هایمان، رضایتی در دل امام زمان (عج) ایجاد کند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ضمن تبیین فلسفه نام‌گذاری روز جهانی مساجد به این نام، خاطرنشان کرد: اینکه امروز بنام روز مساجد نام‌گذاری شده، به این خاطر است که مسجدالاقصی ۵۳ سال قبل به دست صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد و اگرچه از این نمونه‌ها در تاریخ ننگین حیات نامشروع رژیم صهیونیستی فراوان است اما فلسفه نام‌گذاری این روز به این نام، این است که مسلمانان توجه داشته باشند که مسجد به‌ عنوان یک مبدأ مثبت و سازنده، از زمان پیامبر (ص) سرمنشأ بروز همه جریانات ضد استکباری و ضداستعماری بوده و به همین خاطر، نابود کردن مساجد از نظر فیزیکی و معنوی به‌ عنوان یک راهبرد مهم در دستور کار دشمنان قرار گرفته است.

مساجد، میراث پیامبر (ص) برای مسلمانان است

وی ادامه داد: فرهنگ حضور در مساجد، میراث گران‌قدر نبی مکرم اسلام (ص) برای جوامع مسلمان در تمامی اعصار است. همان‌طور که تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، مسجد پایگاه مبارزات سیاسی بود و مردمی که مقلد و هوادار امام (ره) بودند، با اجتماع در مساجد، حکومت اسلامی را مطالبه می‌کردند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی هم کمیته به‌عنوان یک نهاد امنیت‎ساز، مساجد را به‌عنوان پایگاه تقابل خود با هجمه گروهک‌های ضدانقلاب قرار داد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه باید در اداره مساجد به سیره پیامبر اکرم (ص) اقتدا کرد، یادآور شد: همان‌طور که حضرت در مدت ۴ روز مسجد قبا را با حداقل امکانات ساخت و ۳۱۳ نفر مسلمان را به‌گونه‌ای تربیت کرد که در جنگ بدر، در موضع ضعف مطلق قرار داشتند اما به برکت ایمانی که محصول کار فرهنگی پیامبر (ص) بود، بر لشکر هزار و ۸۰۰ نفره و مجهز کفار پیروز شدند. این موضوع، مصداق فرهنگ و برکت مسجد است.

وی ابراز کرد: در دوران اوج مبارزات سیاسی علیه رژیم ستم‌شاهی، ستاد جامعه روحانیت مبارز در هر بحران و چالشی با ائمه جماعات ارتباط می‌گرفت تا برای حل مشکل از سطح نفوذ آنان کمک بگیرد. از زمانی که گارد شاهنشاهی با تانک به سمت میدان شهدا حرکت کرد و ستاد، مردم را به‌وسیله ائمه جماعات مساجد محلات مجاور آگاه کرد تا زمان انتخاب نخستین فرمانده سپاه پاسداران پس از پیروزی انقلاب اسلامی که شورای انقلاب به سراغ مجمعی از ائمه جماعات رفت تا از آنان مشورت بگیرد و جریان تأثیرگذاری مساجد بر وضعیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور تا به امروز نیز ادامه داشته است.

آیت الله علم‌الهدی ضمن تأکید بر ضرورت ارتباط پیوسته و مستمر مرکز رسیدگی به امور مساجد با ائمه جماعات گفت: ممکن است در برخی مساجد بر اساس فضای فرهنگی و اجتماعی محله، ائمه جماعات به‌تدریج دچار خستگی شوند و از اینکه باید تمام زندگی خود را در راستای توجه و رسیدگی به مشکلات مردم محله صرف کنند، حالت فرسودگی بر آنان مستولی شود. اینجاست که مرکز رسیدگی به امور مساجد باید زمینه‌ساز تقویت و تحکیم اراده این طلاب جوان باشد. از خداوند متعال می‌خواهیم که همه این تلاش‌ها را در جهت سربازی برای حضرت بقیةالله الاعظم (ارواحنا فداه) خالص بگرداند تا مشمول عنایات خاصه حضرتش باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha