دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1040584
۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۱
دفاعیه

حوزه/ طلبه سطح سه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان از پایان نامه خود با موضوع: «تحلیل فقهی پولشویی» دفاع کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حمیده شکراللهی، طلبه سطح سه مرکز تخصصی فقه و اصول النفیسه اصفهان از پایان نامه خود باموضوع: «تحلیل فقهی پولشویی» با راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین قدرت الله خسروشاهی و داوری حجت الاسلام والمسلمین احسان اصولی دفاع کرد.

شکراللهی در دفاع از پایان نامه خود گفت: در فقه برای پولشویی مجازاتی طبق قاعده «التعزیر لکل عمل محرم» وضع شده است. در کشور ما ایران که قوانین جزایی بر اساس آموزه های فقهی تنظیم شده است و قوانین موضوعه بر پایه مبانی اسلامی نگارشی می‌یابد، لزوم توجه فقهی به مسئله پولشویی افزایش می‌یابد و لازم می شود که با بررسی و تحلیل نظریه های فقهی، مسئله پولشویی هر چه بهتر و بیشتر تبیین گردد.

وی ادامه داد: با توجه به آثار زیان بار پول شویی و به منظور حفظ امنیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی جامعه پژوهش حاضر به روش توصیفی تحلیلی به طور مبسوط در زمینه جرم پولشویی از منظر فقه انجام گرفت و در آن ابتدا مستندات فقهی جرم پولشویی که شامل ادله جرم انگاری پول شویی مثل آیات قرآن، روایات، قواعد فقهی است و تعارض جرم پولشویی با قواعد فقهی همچون قاعده ید، قاعده ضرر، سلطنت و ...، سپس به مجازات پول شویی از دیدگاه فقهی که شامل کیفر حدی و کیفر تعزیری است به طور مفصل بیان گردید

شکراللهی بیان کرد: پول شویی مجموعه رفتارهایی است که نسبت به عایدات مجرمانه به منظور مخفی ماندن جرم منشأ و مشروع جلوه دادن آن عواید صورت می‌پذیرد، که یکی از جرائم علیه امنیت اقتصادی است. با توجه به اینکه جرم پولشویی جرمی جدیدی است، نمی توان در فقه تعریفی برای آن پیدا کرد ولی مستند جرم انگاری پول شویی در فقه می تواند قاعدۀ «منع اکل مال به باطل، اکل سحت»، «حرمت اعانه بر اثم» و قاعده لا ضرر باشد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha