یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
امام جمعه قزوین

 حوزه / امام جمعه قزوین گفت: لازم است مدیران استانی فعال در عرصه مبارزه با فساد تشویق شوند تا با سرعت و شتاب بیشتری به این راه ادامه دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی ظهر امروز در دیدار با سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی، ضمن تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و نام شهیدان رجایی و باهنر، اظهار داشت: امروز استانی در قیاس با استان‌های دیگر پیشرو و پیشرفته خواهد بود که بیشتر از تکنولوژی استفاده کند و از سرمایه‌های خود بیشترین بهره را ببرد.

وی افزود: آب یک سرمایه بی‌بدیل و گوهر نایاب است که در اختیار داریم، اما متأسفانه بخشی از آن به‌صورت غرقابی در زمین پخش می‌شود و محصولی که از آن برداشت می‌کنیم کمترین قیمت آب را هم نمی‌تواند به ما برگرداند، این مصیبت جدی ماست که امیدواریم این نگاه تکنولوژیک به استفاده از آب و خاک در استان ما با گلخانه‌ای شدن عرصه‌های کشاورزی اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: ما سرمایه آب، خاک، نیروی انسانی و این دشت تماشایی قزوین را در اختیار داریم، زمانی که رهبر معظم انقلاب به قزوین تشریف آورده بودند به وزیر کشاورزی وقت فرمودند نسبت به دشت قزوین بی‌طرف نباشید، این فرصت عظیمی است که ما در اختیار داریم و باید به نحو احسن از آن استفاده کنیم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: ما اگر وضعیت استان قزوین را بررسی کنیم، خیلی کم از این سرمایه‌های موجود استفاده می‌شود و حتی خیلی از این سرمایه‌ها تلف می‌شود، در همین راستا باید گفت متأسفانه شاهد استفاده بی‌رویه آب هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: قدیم که مردم از قنات استفاده می‌کردند قنات مثل حجامت بود برای انسان بود و باعث سلامتی فرد می‌شد، اما امروز این چاه‌هایی که هر روز عمیق‌تر می‌شوند همانند خنجری است که در قلب زمین فرو می‌کنیم و قلب زمین را از کار می‌اندازیم، بسیاری از مسئولین علی‌الخصوص در این دولت مؤمنانه و متدینانه عمل کرده و برای خدا کار می‌کنند، اما گاهی می‌بینیم مسئولینی می‌آیند که می‌گویند می‌توانیم چند چاه دیگر بزنیم، چرا برای خود دردسر درست کنیم، البته اکنون ممانعت از سوءاستفاده‌هایی که از زمین و آب می‌شود جدی‌تر شده است و این خیلی مهم است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تصریح کرد: باید نگاه مردم را دینی کنیم به بیان دیگر، خیلی فرق می‌کند یک کشاورز وضو بگیرد و کشاورزی کند و در زمین کشاورزی که قرار می‌گیرد این فرمایش خدا را به خود و همراهانش یادآوری کند که "آب و خاک و ابر و باران از من است، گندم و استعداد این دانه را نیز من به او داده‌ام، تناسب و ساز و کاری او با خاک را هم من به او آموخته‌ام، همه کارها با من است، تو فقط بذر را می‌پاشی و در زمین گم می‌شود، حال تو زارع هستی یا من؟

وی تصریح کرد: اگر کسی با این نگاه به سر زمین برود و رزق خود را از آسمان ببیند بی‌شک رزق او برکت خواهد گرفت.

امام جمعه قزوین خاطرنشان کرد: ما امروزه در کنار همه دقت‌های تکنولوژیک و استفاده بهینه از آب، خاک و مهارت‌آموزی در مردم، به‌شدت نیاز داریم تا مبانی ایمانی را تقویت کنیم.

وی ادامه داد: وقتی کشاورز باور کند اگر زکات ندهد، برکت از مال او می‌رود و باور کند هر چقدر زکات داد خدا چندین برابر به او می‌دهد، آن وقت همه چیز درست می‌شود، داریم کشاورزانی را که به معنای واقعی به این نکات رسیده‌اند و با شوق در این عرصه‌ها حضور پیدا می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطر نشان کرد: این نگاه‌های قرآنی باید برای دل‌های مردم تبیین شود و لازم است تا برای تحقق این‌ها تلاش کنیم، همه باید به هم کمک کنیم تا با نگاه دینی کارهایمان پیش برود.

وی افزود: اکنون جنگ آب و نان است، تا کمی اوضاع خراب شد، چین که همیشه گندمش را صادر می‌کرد حالا دارد گندم به کشورش وارد می‌کند و حتی بازارهای مورد نظر ما را نیز به خود اختصاص می‌دهد، پس معلوم می‌شود اگر شرایط جور دیگری شود و اگر این تهدید تغییر اقلیمی که اکنون در همه جای دنیا جدی است جدی‌تر شود ما باید پیش‌ از آن خود را در عرصه نظامی، امنیت و نیز در عرصه کشاورزی و استفاده بهینه از سرمایه‌ها مهیا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی بیان کرد: دوره‌های زیادی را در قزوین گذرانده‌ایم، دوره‌ای را در استان قزوین به یاد ندارم که اینقدر هماهنگی و انسجام بین نیروهای مؤمن که اکنون در حال مدیریت در استان هستند را داشته باشیم، این‌ها را قدر بدانیم و با هم‌افزایی تلاش کنیم بر مشکلات فائق آییم.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: غفلت و نگاه تسامحی به زمین کشاورزی و سرمایه‌های آب و خاک باعث شده که در برخی موارد سوء استفاده‌هایی صورت بگیرد و دنیاطلب‌ها و منفعت‌جوها، بلاهای زیادی بر سر زمین‌های کشاورزی بیاورند و به زمین‌های کشاورزی طمع کنند، بهترین زمین‌های کشاورزی را تغییر وضعیت داده‌اند، پیش از انقلاب نیز بهترین زمین‌ها را محل صنعت کرده‌اند و سپس چند قدم بالاتر از آن، زمین‌های درجه چندمی که چندان ارزش کشاورزی ندارند را رها کرده‌اند و این کار اشتباهی بوده است.

وی افزود: تدبیر شود از این پس برویم آنجاهایی که برای صنعت مناسب‌تر است را برگزینیم، سوءاستفاده‌هایی هم از این موارد شده، من معتقدم باید مدیران استانی تشویق شوند، چون بارها دیده‌ایم انگیزه‌هایی برای مقابله با این امور وجود دارد اما جرأت لازم وجود ندارد که در مقابل کسانی که دست تعرض به زمین‌های کشاورزی و امثالهم دارند ایستاده شود، البته مدیرکل فعلی جهاد کشاورزی استان را در مبارزه با زمین‌خواری و این موارد دیده‌ایم اما لازم است بیشتر تشویق شوند تا با سرعت و شتاب بیشتری به این راه ادامه دهند.

رئیس شورای حوزه علمیه استان قزوین تأکید کرد: گاهی برخی ملاحظات اجازه نمی‌دهند سرعت و شتاب در تصمیم‌گیری‌ها اتفاق بیفتد، ممکن است در این موارد فرد مقصر نباشد، بلکه فضای ما فضای مناسبی نباشد، حتی گاهی دیده شده کسانی که باید حامی عزیزان ما در این زمینه می‌شده‌اند مانع‌تراشی کرده‌اند.

مدیران استانی فعال در عرصه مبارزه با فساد تشویق شوند

انتهای پیام /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha