پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مناظره

حوزه/ اساتید و محققان حوزه علمیه قم در بیانیه‌ای از اساتید و محققان دارالعلوم زاهدان و سایر مجامع علمی اهل سنت برای گفت‌وگوی علمی پیرامون معاویه دعوت کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، بیانیه دوم اساتید و محققان حوزه علمیه قم در دعوت از اساتید و محققان دارالعلوم زاهدان و سایر مجامع علمی اهل سنت برای گفت‌وگوی علمی پیرامون معاویه بن ابی سفیان به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

آیات قرآن و روایات پیامبر(صلوات الله علیه و آله) و اهل بیت(علیهم السلام) آکنده از تعالیمی است که انسان را به پیروی از حق و دوری گزیدن از باطل رهنمون می سازند. آموزه های اسلامی آموخته اند که هرگز نباید زنگار تعصب و خشک‌اندیشی، سد راه تبعیت از حق شود و تلخی حق هیچگاه نباید مانع از بیان آن گردد (أوصانی أنْ أقولَ الحقَّ وإن کان مُرًّا) (مسند احمد، حدیث ۲۱۴۱۵).

ناگفته پیداست که بسیاری از مشکلات امروز جوامع اسلامی، برخاسته از رویه‌ها و رویکردهای باطلی است که در گذشته مسلمین، همچون اموری مقدس استوار شده و همچنان بر ذهن و ضمیر جوامع اسلامی حکومت می کند.

از این رو، بر این باوریم که بسیاری از فجایع و جنایت‌هائی که امروزه به نام اسلام، گریبان‌گیر جهان اسلام شده است، راه حلی جز عبور از این بدفهمی‌ها و کج‌اندیشی‌ها ندارد و تا زمانی که خود مسلمین با پاک‌سازی باورها و میراث خود، یکپارچه برای اعتلای پرچم توحید در سراسر گیتی قیام نکنند، نمی توان چشم انتظار طلوع خورشید هدایت در آفاق عالم بود.

پیش‌قراولان پیمودن مسیر سعادت و تشکیل امت واحده، عالمان دین و نخبگان و فرهیختگانی هستند که زخم چند دستگی و افتراق را بر پیکره امت اسلامی مشاهده می کنند و مترصد فرصتی برای زدودن تفرقه و دراز کردن دست دوستی به سوی هم‌کیشان خود هستند. اما موانع خودساخته و ملاحظات غیر قابل توجیه، این فرصت را از آنان دریغ داشته و افسوس و حسرت را بر جای گذاشته است.

ما جمعی از اساتید و محققان حوزه علمیه قم، الهام گرفته از آیه شریفه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی [سوره سبأ: آیه 46]» دست یاری به سوی همه حق‌جویان و اندیشمندان صادق دراز می کنیم و از اساتید و محققان حوزه دارالعلوم زاهدان و سایر مدارس و مجامع علمی اهل سنت ایران درخواست داریم، از معجزه «گفت‌وگو» مدد بگیرند و با حضور در محفل علمی و کرسی آزاداندیشی، حقایق را آشکار و بی‌پرده دنبال کنند و در کنار هم ( عالمان شیعه و سنی) راه نجات را برای مسلمانان ترسیم کنیم.

با توجه به اینکه یکی از شخصیتهای جنجال برانگیز تاریخ اسلام، معاویه بن ابوسفیان است که با وجود نقطه های سیاه و پایه‌گذاری انحرافات بزرگ در کارنامه او، همچنان مورد حمایت برخی قرار می‌گیرد، گفت‌وگو پیرامون او می تواند نقطه عطفی در پالایش اسلام از باورهای نادرست باشد.

نظر به بیانیه قبلی اینجانبان پیرامون نقد ادعای تقدس‌بخشی به معاویه و عدم پاسخ علمی از سوی دارالعلوم زاهدان و دیگر مجامع علمی اهل سنت، اکنون دوباره آمادگی خود را برای برگزاری جلسات گفت‌وگوی علمی درباره شخصیت معاویه و اقدامات مثبت و منفی او اعلام می داریم و از مجامع علمی و حوزه های دینی اهل سنت ایران، درخواست داریم که نقطه‌نظر خود را برای برگزاری این جلسات اعلام کرده و موانع پیش روی را مرتفع سازند. بی‌تردید این شیوه، تنها راه برون‌رفت از منازعاتی است که از زمان شکل گیری مذاهب اسلامی تا کنون، ریشه در پیکره امت اسلامی دوانده و حق را با باطل در هم آمیخته است.

موضوعات پیشنهادی جهت برگزاری جلسات گفت‌وگو پیرامون معاویه بن ابوسفیان، عبارتند از:

جایگاه معاویه در کلمات پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم)، اهل بیت(علیهم السلام)، و صحابه؛

کارنامه رفتاری معاویه در طول مدت خلافت و سلطنت خود بر مسلمانان؛

دیدگاه عالمان اهل سنت درباره معاویه؛

تاثیرات اقدامات معاویه در زندگی امروز مسلمانان؛

تاثیرگذاری معاویه بر میراث اسلامی.

این بیانیه به عنوان دعوت رسمی ما از مجامع علمی و مدارس دینی اهل سنت ایران است و امید واثق داریم با برطرف کردن موانع پیش روی، شرایط برگزاری این جلسات را فراهم آورند.

از خداوند متعال خواستاریم تلاش‌گران عرصه علم و دیانت را در زمره مجاهدان فی سبیل الله ثبت و ضبط بگرداند و در سرای آخرت، همنشین پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام) قرار دهد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha