پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
نشست مرکز اسناد یزد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم مدرسی اعلام کرد: یکی از اسناد مهم در اختیار خاندان مدرسی، اصل سند فتوای معروف میرزای شیرازی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در یزد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدکاظم مدرسی صبح امروز در نشستی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با ابراز خرسندی از انتصاب سعید زارع به عنوان مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد اظهار داشت: خاندان مدرسی در طول تاریخ همگی جزء سادات طباطبایی بوده اند که با توجه به تعدد و تواتر اسناد و مدارک این خاندان هیچ گونه شک و تردیدی در اصالت شجره نامه این خاندان نیست.

تولیت مدرسه علمیه مدینة العلم الکاظمیه یزد، با بیان توضیحاتی در خصوص شجره نامه خاندان مدرسی، افزود: یکی از ویژگی های شاخص خاندان مدرسی در طول تاریخ این بوده که این خاندان بیشتر اهل علوم دینی بودند.

مدرسی ادامه داد: این خاندان عناوین، پسوندها و پیشوندهای متعددی از جمله مدرس مصلی، المدرسی، مدرس وامقی را برای خود انتخاب کرده اند که اولین شجره نامه خاندان مدرسی در کتاب نسل نور و در حدود سه هزار صفحه تدوین شده است.

وی با بیان اهمیت کار مستند سازی اسناد هویتی یزد توسط مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد، افزود: این خاندان آمادگی دارد تا اسناد در اختیار خود از جمله نکاحیه ها، کتاب های خطی و اسناد وقفی خانوادگی خود را به صورت اسکن در اختیار این مرکز قرار دهد.

سند تاریخی فتوای میرزای شیرازی در یزد

تولیت مدرسه علمیه مدینة العلم الکاظمیه یزد، ادامه داد: یکی از اسناد مهم در اختیار خاندان مدرسی اصل سند فتوای معروف میرزای شیرازی است.

در ادامه این نشست، سید محمد حسین المدرسی از دیگر منسوبین به خاندان مدرسی گفت: مستند سازی اسناد و مدارکی که به هویت دینی استان یزد کمک می کند از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی افزود: از ویژگی های شاخص هویت بخشی دینی این خاندان در یزد اینکه خاندان مدرسی بیشتر از علماء بوده و نیز امام جماعت بیش از ۳۰ مسجد در یزد را بر عهده داشته اند، پس مستند سازی اسناد و مدارک این خاندان در آرشیو ملی یزد بسیار مهم است.

در ادامه سعید زارع مدیر کل مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد با بیان خلاء موجود در این مرکز از بابت موجود نبودن آثار و مستندات علمای دارالعباده یزد گفت: با ثبت آثار خاندان مدرسی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان به هویت، اصالت و غنای این آرشیو ملی کمک بزرگی خواهد شد.

در پایان جلسه مقرر شد با توجه به اهمیت جایگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان مطالبات مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان مطرح شود.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha