پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
نشست

حوزه/ جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی بخش خلجستان با حضور اعضای این انجمن و با تأکید بر نقش کتابخانه‌های عمومی در کاهش آسیب‌های اجتماعی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، جلسه انجمن کتابخانه های عمومی بخش خلجستان با حضور مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ حجت الاسلام محمد یزدی، امام جمعه؛ محمدحسین میرزایی، رئیس شورای شهر؛ مهدی قزاقی، رئیس اداره آموزش و پرورش بخش خلجستان و حسن بافرانی، بخشدار خلجستان در کتابخانه عمومی امام حسین (ع) دستجرد برگزار شد.


باید با کتاب مانوس باشیم
حجت الاسلام محمد یزدی، امام جمعه خلجستان ضمن تسلیت شهادت امام سجاد(ع) گفت: ۱۲۴ هزار پیامبر با معجزات مختلف آمدند اما مهم ترین معجزه در بین همه معجزات پیامبران، قرآن کریم است که در اختیار ما است. این موضوع یک نشانه است که ما باید با کتاب و در صدر آن قرآن و سپس کتب دینی، علمی و... مانوس باشیم.

کاهش آسیب های اجتماعی با افزایش مطالعه
امام جمعه خلجستان در ادامه افزود: منطقه خلجستان، منطقه ای عالم پرور با مردمی کتاب دوست است که این نشان از هموار بودن زمینه برای رسیدن به جامعه علمی است. هر چه فعالیت ما در حوزه کتاب و کتابخوانی بیشتر باشد و فرهنگ سازی انجام شود، آسیب های اجتماعی کمتر می شود.

کتابخانه پویا و فعال، آینده ساز است
در ادامه این نشست، محمدحسین میرزایی، رئیس شورای شهر خلجستان ضمن گرامیداشت هفته دولت، گفت: کتابخانه های عمومی بخش خلجستان، عملکرد بسیار خوبی در جذب گروه های سنی مختلف داشته اند. باور داریم که کتابخانه پویا و فعال می تواند با فرهنگ سازی، آینده فرزندان این منطقه را بسازد.

کاهش انگیزه دانش آموزان در مطالعه و یادگیری
در این جلسه همچنین مهدی قزاقی، رئیس اداره آموزش و پرورش بخش خلجستان ضمن تاکید بر لزوم ارتباط و همکاری خوب بین مدارس خلجستان و کتابخانه های عمومی این بخش، گفت: متاسفانه انگیزه دانش آموزان نسبت به مطالعه و یادگیری پس از همه گیری بیماری کرونا کاهش یافته است؛ با این حال با همکاری کتابخانه ها و برنامه هایی که برای بازدید دانش آموزان از کتابخانه های عمومی در دست داریم، سعی می کنیم این ارتباط را مجددا برقرار کنیم.

افزایش منابع کمک درسی برای جذب دانش آموزان به کتابخانه
رئیس اداره آموزش و پرورش بخش خلجستان اضافه کرد: یکی از مواردی که می تواند به جذب دانش آموزان به کتابخانه کمک کند، افزایش منابع کمک درسی در کتابخانه برای رفع نیاز های آموزشی دانش آموزان است. این موضوع می تواند زمینه ارتباط بیشتر دانش آموزان با کتابخانه و شرکت در برنامه های فرهنگی را نیز ایجاد کند.

خلجستان می تواند به الگویی برای سایر مناطق تبدیل شود
در ادامه، مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم با اشاره به اهمیت هم افزایی و مشارکت برای بهبود فضای فرهنگی گفت: نهاد کتابخانه های عمومی دارای وسیع ترین شبکه فرهنگی کشور است که با بیش از ۳۶۰۰ پایگاه فرهنگی- اجتماعی به همه گروه های جامعه، خدمات بدون قید و شرط ارائه می کند. معتقدم که بخش خلجستان نیز با توجه به ظرفیت های موجود، مدیران جهادی و فرهنگی و مردم کتابدوستی که دارد می تواند با استفاده از ظرفیت گردشگری در منطقه، در ترویج فرهنگ مطالعه و ارائه خدمات کتابخانه ای به الگویی مناسب برای سایر مناطق تبدیل شود.

طراحی خدمات کتابخانه های عمومی بر اساس نیازسنجی
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در ادامه تصریح کرد: کتابخانه های عمومی در هر منطقه این ظرفیت را دارند که از طریق واسطه گری و هم افزایی با دیگر نهاد ها و کار جهادی در حوزه فرهنگ، به حل مشکلات و آسیب های اجتماعی در منطقه کمک کنند؛ چراکه خدمات نهاد کتابخانه های عمومی بر مبنای مطالعات و نیاز سنجی طراحی شده است.

عملکرد رضایت بخش کتابخانه های عمومی در خلجستان
در پایان این نشست، حسن بافرانی، بخشدار خلجستان گفت: بخش خلجستان دارای ۲۴ روستا و هشت هزار جمعیت بومی است که خوشبختانه از نظر فرهنگی نیز در وضعیت خوبی قرار دارد؛ به گونه ای که اخیرا شورای فرهنگ عمومی خلجستان، در کشور مقام اول را کسب کرد. کتابخانه های عمومی این بخش نیز تاکنون عملکرد رضایت بخشی داشته اند و به خصوص در شرایط فعلی و گرانی کتاب، می توانند نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در بخش ایفا کنند.

در این جلسه همچنین عباس زینلی و مریم محبیان، مسئولان کتابخانه های عمومی امام حسین(ع) دستجرد و شهدای نایه، گزارشی از فعالیت های کتابخانه های عمومی در این بخش ارائه کردند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha